تامین 24/ مراسم اختتامیه سومین همایش سراسری مدیران تامین اجتماعی برگزار شد. در بخش پایانی این همایش دو روزه، بیانیه مدیران تامین اجتماعی سراسر کشور قرائت شد که در آن، رعایت اصول حقه ذی نفعان تامین اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است.
به گزارش تامین 24 متن کامل بیانیه پایانی نشست مدیران سازمان تأمین اجتماعی که روزهای 25 و 26 آذر 95 در شهر شیراز برگزار شد، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در زمانی که سازمانهای تامین اجتماعی با چالش ها و مخاطرات بسیاری مواجه اند و مشکلات و چالش های اقتصادی و اجتماعی جدی ای در جهان و به تبع آن در کشور ما سایه افکنده، کار بر دولتمردان و مدیران در برآوردن انتظارات انباشته و بحق بیمه شدگان، سخت و دشوار شده است. این همه، در حالی است که تعریف بیمه های اجتماعی به عنوان ابزار و هدف توسعه، نقش این نهادها را در عرصه اجتماعی برجسته تر می سازد و سطح مطالبات از آنها را بالا می برد.
سازمان تأمین اجتماعی که امروز نزدیک به شش دهه از حیات آن می گذرد، در شرایط حساسی به سر می برد. شرایط کنونی سازمان اگرچه بحرانی نیست ولی ناخوشایند همه ماست. شرایطی که محصول روند تصمیم گیری ها و رویکردهای گاه غیرحرفه ای و غیرکارشناسی بوده است. شرایطی که اقدام مدبرانه و البته جسورانه را هر روز بیش از پیش ضروری می سازد؛ اقدامی مبتنی بر تجربه، اندیشه و خرد.
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان گسترده ترین و بزرگترین نهاد خدمت رسان بیمه ای کشور با حجم بالایی از انتظارات بیرونی و درونی روبروست، این گستردگی و به تبع آن پیچیدگی های بزرگترین سازمان اجتماعی و اقتصادی کشور، به گونه ای است که حل مسائل آن و امکان مواجهه مناسب با شرایط به شدت متغیر و گاه نابسامان، جز با تکیه بر اندیشه جمعی امکانپذیر نمی باشد. سازمان در اقدامی سترگ برنامه خود را برای مواجهه بهتر با انتظارات و پاسخگویی مناسب تر به وظایف خود در قالب برنامه راهبردی ترسیم کرد و امسال نیز در راستای اجرایی شدن آن گام های نخست خود را برداشته است.
جمع شدن ما و به مشارکت گذاری مسائل و مشکلات و بهره مندی از نظرات و ایده های یکدیگر، گامی است در راستای انجام هرچه بهتر وظایفمان و هم آموزی جمعی است که برترین نوع آموزش است.
در همین راستا و به منظور اعتلای جایگاه و موفقیت روزافزون در انجام تکالیف و وظایف خدمت رسانی به جامعه مخاطب، یکبار دیگر بر رعایت اصول حقه زیر تأکید می گردد:
- تأمین اجتماعی حق الناس است.
- مدیریت سازمان مبتنی بر اصول اساسی بیمه های اجتماعی و به صورت سه جانبه گرایی می باشد.
- سازمان تأمین اجتماعی بدنه ای یکپارچه است و جدا کردن بخشی از آن مغایر با حقوق مخاطبان آن می باشد.
- هرگونه تعهد و تکلیف از سوی نهادهای حاکمیتی که پایداری سازمان در خدمت رسانی را با مخاطره مواجه کند، مغایر حقوق مخاطبان آن است.
- از دولت خواسته می شود اهتمام جدی تری در پرداخت بدهی های خود به سازمان داشته باشد.
- توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای ارائه خدمات نوین (تأمین اجتماعی الکترونیک).
- توجه ویژه به اصلاح فرایندها به منظور پاسخگویی مناسب به مخاطبان.
- اهتمام ویژه به وصول مطالبات معوق و تأکید بر کاهش گریز از پرداخت حق بیمه.
- برنامه ریزی در جهت تمرکز زدایی و تفویض اختیار با بازتعریف نظام نظارت و ارزشیابی متناسب با شرایط روز.
- توجه جدی به ارکان جهت ساز برنامه راهبردی در کلیه اقدامات و سیاستگذاری ها (بیانیه مأموریت، چشم انداز و ارزش های سازمانی).
در پایان آرزو داریم که با یاری همدیگر و در تلاشی جمعی بتوانیم پاسخگوی بهتری در ارائه خدمات به مردم کشور عزیزمان باشیم و به پشتوانه اندیشه، فردا را اراده کنیم؛ فردایی پرامیدتر.