دریافت لیست حقبیمه به صورت هوشمند یکی از اقدامات تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی محسوب میشود که اکنون در بخش خدمات غیرحضوری در قالب «لیست هوشمند» نمایان شده است.
به گزارش تأمین ۲۴، همزمان با تحولات در حوزه خدمات غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی، شاهد استقبال قابل توجه کارفرمایان از سیستم نوین «لیست هوشمند» هستیم که تحولی شگرف در دقت، سرعت و شفافیت فرآیندهای بیمهای ایجاد کرده است.
لیست هوشمند یا سامانه فهرست حقوق و دستمزد، سامانهای الکترونیکی است که کارفرمایان بهجای ارسال فایلهای دستی و مستقل، مستقیماً از طریق نرمافزار حسابداری خود و به صورت آنلاین، اطلاعات دقیق حقوق، دستمزد و حقبیمه کارکنان خود را به سامانه سازمان تأمین اجتماعی ارسال میکنند. این سیستم، ارتباطی امن و یکپارچه بین نرمافزارهای مالی کارفرما و سامانه مرکزی تأمین اجتماعی برقرار میکند.
رشد انفجاری استقبال کارفرمایان از لیست هوشمند نشان داده که بسیاری از کارفرمایان فعال در یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، تمایل فراوان به اجرای ارسال لیست حقبیمه کارگران خود از طریق سامانه متمرکز لیست هوشمند دارند. شیوه ای که کمترین خطای انسانی را در پی دارد.
آمارها گویای حرکت سریع و رو به گسترش جامعه کارفرمایی به سمت بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال برای انجام تعهدات قانونی خود است، زیرا
بر اساس تازهترین دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی ۹۹ درصد لیستهای حق بیمه شاغلان و فعالان در کارگاههای تحت پوشش با حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به صورت هوشمند به سازمان تأمین اجتماعی ارسال میشود که این اقدام کاهش خطاهای انسانی و رشد سرعت ارائه خدمات به همه ذینفعان را به دنبال دارد.
دادههای آماری سازمان نشان میدهد، با این فرایند در حوزه فناوری، اکنون بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حقبیمه به صورت غیرحضوری به تأمین اجتماعی تحویل داده میشود که این اقدام سرعتعمل دریافت خدمات برای این گروهها را به همراه دارد.
سامانه لیست هوشمند در حال حاضر در همه شعب تأمین اجتماعی کشور اجرایی شده است زیرا این اقدام در حوزه هوشمندسازی، بالا بردن سرعت و سهولت ارسال لیست حق بیمه و عدم مراجعه به صورت حضوری و انجام برخط و لحظهای ۳۳ کنترل مختلف بیمهای را محقق کرده است.
مزایای کلیدی ارسال لیست هوشمند
سیستم لیست هوشمند برای هر سه طرف اصلی یعنی سازمان تأمین اجتماعی، کارفرما و بیمهشده منافع قابل توجهی دارد زیرا افزایش سرعت ارسال لیست حقبیمه کارگران، کاهش خطاهای انسانی، جلوگیری از انباشت بدهی کارفرمایان و دریافت به موقع پرداختیهای مربوط به حقبیمه جامعه کارگری از سوی سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان مهمترین مزیتهای این اقدام به شمار میرود.
مزیتهای لیست هوشمند برای کارفرمایان
کاهش خطای انسانی در راستای حذف خطاهای محاسباتی و اشتباهات رایج در ورود دستی دادهها از مهمترین مزایای اجرای لیست هوشمند برای حوزه کارفرمایی محسوب میشود که بسیاری از مشکلات گذشته در زمینه خطاها را حل خواهد کرد.
همچنین صرفهجویی در زمان و هزینه ازدواج دیگر مزیتهای اجرای لیست هوشمند در حوزه کارفرمایی به شمار میرود که همین اقدام حذف فرآیندهای کاغذی، دوبارهکاری و نیاز به تایپ و ارسال دوباره لیست را اجرایی میکند.
پیشگیری از جریمه دیگر مزیتهای ارائه لیست در بستر الکترونیک و هوشمندسازی خدمات بیمهای است که در این نوع مزایا محاسبه خودکار و دقیق حقبیمه و جریمههای متعلقه انجام شده و از ایجاد بدهی و جریمههای ناخواسته جلوگیری خواهد کرد.
یکی دیگر از مزایای ارسال لیست حقبیمه کارگران به صورت هوشمند دسترسی آنی و لحظهای کارفرما به استعلامها است زیرا با این شیوه امکان رصد آنلاین وضعیت بیمهشدگان و استعلامهای مختلف نیز فراهم است.
امنیت و یکپارچگی داده در مسیر هوشمندسازی ارسال لیست حقبیمههای کارگران از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح در حوزه الکترونیک است که از این طریق اطلاعات به صورت رمزنگاری شده و مستقیم ارسال میشوند و حتی احتمال دستکاری یا گم شدن دادهها در همه بخشها به نوعی به صفر میرسد.
اگرچه ارائه لیست به صورت هوشمند مزایای زیادی برای کارفرمایان دارد، برای بیمهشدگان هم مزیتهایی دارد که مهمترین آنها را میتوان شفافیت اطلاعات، اطمینان از صحت سابقه و حفظ حقوق قانونی دانست. هر بیمهشده میتواند از طریق اپلیکیشن یا سامانه «همراه تأمین»، اطلاعات دقیق حقوق و حق بیمه پرداختی خود را به صورت لحظهای مشاهده کند. این موضوع به همه بیمهشدگان اطلاعات کامل درباره فرایند لیست حقبیمه ارسالی از سوی کارفرما را ارائه میدهد.
همچنین اطمینان از صحت سابقه یکی دیگر از اهداف اجرای لیست به صورت هوشمند از سوی کارفرمایان است که این مسیر نیز کاهش شدید خطا در ثبت سوابق بیمهای، که پایه اصلی محاسبه مستمری بازنشستگی است را برای همه گروههای مشمول را به دنبال دارد.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم اجرای لیست در قالب خدمات هوشمند حفظ حقوق قانونی همه افراد مشمول در سازمان تأمین اجتماعی است که ضمن ثبت به موقع و دقیق اطلاعات، از تضمین حقوق آینده همه بیمهشدگان تحت پوشش اطمینان حاصل میکند.
اهداف هوشمندسازی لیست حقبیمهها برای سازمان تأمین اجتماعی
هوشمندسازی خدمات در حوزه ارسال لیست حقبیمههای کارگران دستاوردها و اهداف مهمی را دنبال میکند که یکی از این مزیتها افزایش دقت و کیفیت دادهها است که دادههای استاندارد و یکدست از همه کارگاههای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را به این سازمان ارائه میدهد.
کاهش هزینههای پردازش دیگر مزایای اجرای لیست حقبیمههای جامعه کارگران به صورت هوشمند برای سازمان تأمین اجتماعی محسوب میشود که این موضوع حذف فرآیند پرهزینه و زمانبر ورود مجدد دستی اطلاعات را به دنبال دارد و حتی ریسک خطاهای انسانی را کاهش خواهد داد.
همچنین مبارزه با فرار بیمهای از دیگر دستاوردهای ارائه لیست حقبیمه به صورت هوشمند محسوب میشود که به دلیل شفافیت و دقت بالا، امکان گزارشدهی غیرواقعی یا کمنمایی حقوق و دستمزد به حداقل میرسد. همین مسئله سازمان را در شناسایی فرار بیمهای کمک میکند.
یکی دیگر از مزیتهای لیست هوشمند از طریق کارفرمایان برای سازمان تأمین اجتماعی تصمیمسازی دقیق است که این موضوع دسترسی به آمارهای دقیق و بهروز از بازار کار برای سیاستگذاریهای کلان را برای تأمین اجتماعی به دنبال دارد.
محاسبه برخط دستور کارفرما، جلوگیری از بروز جرائم بیمهای، ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به صورت برخط و بدون نیاز به شعبه، امکان ارسال لیست معوق و متمم به صورت غیرحضوری، پردازش اظهارات کارفرما به صورت برخط و اعمال قوانین و مقررات مربوطه و جلوگیری از مشکل در بهرهمندی بیمهشدگان از خدمات تأمین اجتماعی از دیگر دستاوردهای این سیستم در قالب خدمات غیرحضوری و الکترونیک به حساب میآید.
همچنین امکان محاسبه و ثبت دستمزد مطابق مقررات به صورت برخط، بررسی شرایط بیمهشدگان با قوانین و مقررات به صورت برخط، درج سوابق به صورت لحظه ای در تمام سامانههای تأمین اجتماعی و ثبت سوابق به صورت صحیح و برابر مقررات و بهرهمندی از تعهدات تأمین اجتماعی از دیگر مزایای این سامانه برای بیمهشدگان است.
حال باید گفت که ارسال لیست هوشمند، تنها یک تغییر در روش گزارشدهی نیست، بلکه گامی بلند به سمت حکمرانی دیجیتال در حوزه تأمین اجتماعی است. این حرکت، با افزایش شفافیت، کاهش بروکراسی و افزایش رضایت ذینفعان و مخاطبان، بنیانهای نظام بیمهای را مستحکمتر خواهد کرد.