رضا اکبری، رییس اداره بررسی و نظارت بر شکایات اداره کل تأمیناجتماعی شرق تهران در گفت وگو با تامین 24، در معرفی سامانه های ارتباطی موجود برای ثبت شکایات ذینفعان گفت: ذینفعان سازمان تأمیناجتماعی میتوانند از چهار سامانه مختلف برای ارسال شکایات و درخواستهای خود استفاده کنند. اولین سامانه، سامانه بازرسی کل کشور است که از طریق تماس با شماره ۱۳۶ یا مراجعه به سایت ۱۳۶.ir در دسترس عموم قرار دارد و شکایات دریافتی پس از ثبت به این اداره ارسال میشود.
اکبری سامانه نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی سومین سامانه معرفی کرد و افزود: این سامانه در آدرس nazarat.tamin.ir با دو بخش اصلی شامل سامانه حراست سازمان و سامانه اداره بازرسی و نظارت بر شکایات قابل دسترسی است و کاربران میتوانند در هر دو بخش، گزارشات و شکایات خود را ثبت کنند.
اکبری با تأکید بر اهمیت رسیدگی سریع به شکایات گفت: این اداره مؤظف است با توجه به حجم متغیر و متنوع شکایات دریافتی، در کوتاهترین زمان ممکن به آن ها رسیدگی کرده و پاسخ را به ذینفعان اعلام کند.در مواردی که نیاز به بررسی بیشتر یا جمعآوری مستندات وجود داشته باشد، حداکثر تا ۷۲ ساعت پاسخگویی انجام میشود.
او با اشاره به محدودیتهای فنی افزود: سازوکار رصد آنلاین شکایات بهصورت مستقیم برای ادارات کل وجود ندارد و این امکان تنها در اختیار سازمان مرکزی است. بااینحال، ما در اداره کل شرق تهران با تهیه فایل اکسل، شکایات واصله و رسیدگیشده را ثبت و پالایش میکنیم، تا نمای کلی از آمار شکایات داشته باشیم اما پیشنهاد میشود امکان رصد آنلاین برای تسریع در فرآیندها فراهم شود.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به تعدد سامانههای ثبت شکایت گفت: ادغام این سامانهها میتواند از هدررفت انرژی کارکنان و ارباب رجوع بکاهد، همچنین با توجه به مأموریت این اداره کل در حوزه بازرسی، نظارت و رسیدگی به شکایات درحال حاضر موارد فرعی و غیر مرتبط در این زمینه از جمله بعضاً واگذاری کمیتههای ابلاغ به این اداره محول می شود که انجام مأموریتهای اصلی در این اداره را ناخواسته به حاشیه می راند .