این طرح که بهعنوان یکی از طرحهای بیستگانه این سازمان تعریف شده، با هدف ساماندهی نظام ارائه خدمات، صرفهجویی در وقت و هزینه بیماران، دسترسی عادلانه بیمهشدگان به خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوقتخصصی، کاهش سردرگمی و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای تخصصی و فوقتخصصی مراکز درمانی استانها/ منطقه و بیمارستان میلاد طراحی شده است.
به گزارش تأمین24 بهنقل از روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، در جلسهای با حضور دکتر شهرام غفاری، معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی، مدیران کل درمان، معاونان، کارشناسان و رؤسای مراکز درمانی استانهای البرز و تهران و کارشناسان معاونت درمان، جزئیات اجرای نظام ارجاع تشریح و بر عزم جدی این دو استان برای اجرای موفق طرح تأکید شد.
غفاری در این جلسه اعلام کرد: بیماران مراجعهکننده به مراکز درمانی ملکی سازمان تأمیناجتماعی در صورت نیاز به خدمات تخصصیتر از طریق پزشکان یا واحدهای پذیرش در فاز اول این خدمات را از مسیر ارجاع دریافت خواهند کرد. همچنین بیماران به محض ارجاع از طریق پیامک «از تعیین وقت، تخصص موردنظر و مرکز درمانی ارجاع گیرنده» مطلع میشوند.
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی افزود: نرمافزاری اختصاصی توسط شرکت خدمات ماشینی تأمین طراحی شده که بهصورت پویا براساس هرم ارجاع ترسیم شده عمل میکند. در فاز اول به ترتیب ارجاع در همان مرکز درمانی -مراکز درمانی ملکی شهرستان، مراکز ملکی سایر شهرستانها / استان همجوار براساس فاصله، استان، مراکز منتخب منطقه و بیمارستان میلاد انجام میشود.
وی گفت: در فاز نخست این طرح، ۴۳۰ مرکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی شامل ۸۰ بیمارستان و سایر مراکز درمانی هدفگذاری شدهاند تا امور درمانی بیماران را در زنجیرهای منظم پیگیری و تکمیل کنند. در مراحل بعدی نیز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماران میتوانند از طریق ارجاع از مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی بهره مند شوند و در نهایت سایر مراکز بیمارستانی و تخصصی طرف قرارداد مشمول این نظام خواهند شد.
غفاری تأکید کرد: استانهای پایلوت موظفاند برنامه ماهانه مراکز درمانی را تدوین و بهروزرسانی کنند و ملاحظات خود را برای تدوین دستورالعمل جامع اجرایی ارائه دهند.
وی افزود: این طرح نهتنها گامی در جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی است، بلکه با کاهش هزینهها و تسهیل دسترسی بیماران به خدمات تخصصی، تجربهای بهتر برای بیماران و همراهان آنها فراهم خواهد کرد.
اطلاعات بیشتر در خصوص طرح «پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان (با ماژول نوبتدهی و سیر حرکت بیمار)» از طریق لینک https://tamin.ir/News/Item/185897 در دسترس قرار دارد.
نظام ارجاع چیست؟
به گزارش تأمین24 نظام ارجاع سیستمی است که در آن بیماران ابتدا به اولین سطح ارائه خدمات سلامت (پزشکان عمومی) مراجعه میکنند و در صورت نیاز به خدمات تخصصیتر، توسط این مراکز به سطوح بالاتر (مانند بیمارستانها یا متخصصان) ارجاع داده میشوند. این نظام نه تنها از بار مراجعات غیرضروری به مراکز تخصصی میکاهد، بلکه سبب توزیع عادلانهتر منابع و خدمات سلامت در سطح جامعه میشود.
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با توجه به اهمیت اجرای نظام ارجاع، عملیاتی شدن این نظام را بهعنوان یک راهبرد مدیریتی در دستور کار حوزه درمان سازمان قرار داده است.
او در نشست کمیته درمان که در بهمن 1402 برگزار شد نیز نسبت به پیادهسازی طرح مذکور، تاکید کرد و با اشاره به تجارب سایر کشورها در این حوزه اعلام کرد؛ نظام ارجاع میتواند مراجعات را سامان دهد و از خدمات تکراری و غیرضروری جلوگیری کند. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی همچنین هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان را برای اجرای موفق نظام ارجاع ضروری اعلام کرد که برمبنای آن ضرورت تقویت ایجاد زیرساختهای لازم در حوزههای مختلف درمانی و عمرانی وجود دارد تا امکان ارائه خدمات بهینه و عادلانه درمانی میسر شود. اکنون با پایلوت طرح نظام ارجاع در استانهای تهران و البرز، اهداف مذکور در مسیر تحقق قرار دارد و با تسری آن به مراکز درمانی طرف قرارداد، شرایط مناسبی برای دسترسی بیمهشدگان به خدمات درمانی فراهم میشود.
یکی از مهمترین مزایای نظام ارجاع در حوزه سلامت، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است. با اجرای نظام ارجاع، تمامیافراد جامعه بهویژه ساکنان مناطق محروم و کمبرخوردار میتوانند از خدمات اولیه سلامت بهرهمند شوند. این امر سبب کاهش شکاف بین مناطق مختلف و افزایش برابری در دسترسی به خدمات درمانی میشود.
کاهش هزینههای درمانی از دیگر مزایای این طرح بهشمار میرود. نظام ارجاع با جلوگیری از مراجعات مستقیم به مراکز تخصصی و بیمارستانها از تحمیل هزینههای مازاد به سیستم سلامت و بیماران جلوگیری میکند. این موضوع به ویژه برای قشر کمدرآمد جامعه که توانایی پرداخت هزینههای بالای درمانی را ندارند، بسیار حائز اهمیت است.
بهبود کیفیت خدمات نیز در سایه اجرای نظام ارجاع فراهم میشود. از یک منظر با هدایت بیماران به سطوح مناسب ارائه خدمات، ازدحام در مراکز تخصصی کاهش یافته و پزشکان میتوانند زمان و توجه بیشتری به هر بیمار اختصاص دهند. این امر منجر به افزایش کیفیت تشخیص و درمان میشود.
پیشگیری و مراقبت اولیه از دیگر ثمرات قابل توجه اجرای نظام ارجاع است. زیرا اجرای این نظام در پایش سلامت افراد جامعه موثر واقع میشود و از بروز بسیاری از بیماریهای جلوگیری میکند. از طرفی با تشخیص بهموقع مشکلات جسمانی و روانی افراد از پیشرفت بیماریهای جلوگیری شده و مانع ایجاد هزینههای سنگین به سیستم سلامت و بیماران میشود.