به گزارش تامین 24،رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور صبح امروز در یک نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: تاکنون مهارت تبدیل به موضوع و مسئله کشور نشده و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، تغییری در اوضاع مشاهده نمیشود. اگر بخواهیم به سمت بهره وری و توانمند شدن جوانان گام برداریم؛ لازم است که همه سیاستگذاران نیز روی این مبحث حساس شوند چرا که سرمایه گذاری در این حوزه به مثابه سرمایهگذاری برای آینده خواهد بود.
غلامحسین محمدی با اشاره به اینکه در دنیا ۸۰ درصد مشاغل مهارتی هستند، گفت: برای اولین بار در این سازمان یک برنامه تحولی را با نام ایران ماهر اجرا میکنیم که گزارش عملکرد آن در قالب ۵۸ اقدام تهیه شده است.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور همچنین به اجرای هفت کلان پروژه در سال اول اجرای ایران ماهر اشاره کرد و افزود: برای تمامی استانها در زمینه توسعه زیرساختها برنامهریزیهای لازم صورت گرفته و مشخص است در هر مرکز چه تغییراتی ایجاد خواهد شد.
محمدی همچنین به لزوم نوسازی و بهسازی تجهیزات فنی و حرفهای اشاره کرد و یادآور شد: آخرین اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته به دهه ۸۰ مربوط بوده است اما اکنون مقرر شده ۵ درصد از منابع مسئولیت اجتماعی شرکتهای زیر مجموعه وزارتهای کار و نفت به بحث مهارت آموزی تخصیص پیدا کند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به افتتاح ۶۰ پروژه در هفته دولت اشاره کرد و گفت: تمامی شرکتهای دولتی میتواند تا ۳ درصد هزینههای مربوط به مسئولیت اجتماعی خود را در بخش مهارت آموزی هزینه کنند که این موضوع باعث میشود منابع خوبی برای این سازمان که همواره با بودجههای انقباضی مواجه بوده، فراهم شود.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور همچنین به موضوع دریافتی مربیان مراکز آموزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: مربیان و همکاران ما از کمترین حقوقها در دولت بهرهمند میشوند و سال گذشته تاکنون ما حدود ۷۰ درصد به دریافتی ناخالص آنها افزودهایم. با این وجود این رقم اکنون به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده که به هیچ عنوان مکفی نیست و ما به دنبال آن هستیم که در صورت تامین منابع، رتبهبندی مربیان را تا شهریور ماه اجرایی کنیم.
محمدی همچنین به بحث مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: در طول سال به طور متوسط حدود 1.4 میلیون کارجو برای اشتغال در یک میلیون فرصت شغلی اعلام آمادگی میکنند اما از هر دو کارجو یک نفر فاقد مهارت بوده یا کسر مهارت دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره آموزشهای سرباز ماهر توضیح داد: ما نیز قبول داریم که کیفیت آموزشها در این بخش با کیفیت مطلوب فاصله دارد اما باید این نکته را نیز مورد توجه داشت که پروتکلها به دلایلی مانند فقر تجهیزات و فقر مربی به طور کامل اجرا نمیشود و این مصداق درباره زندانها و بهزیستی نیز وجود دارد.
محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خروج نیروی کار اتباع از کشور توضیح داد: هر کشور بر اساس سیاستهای خود به سطحی از نیروی کار خارجی نیاز دارد و ما نیز در ایران ظرفیت ۱ تا ۲ میلیون کارگر خارجی را داریم اما اغلب این افراد به شکل خودآموز جذب بازار کار میشوند در حالی که ما پیشنهاد دادهایم نیروی کار ماهر از طریق آموزشهای دائمی تامین شود.
احمدی معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخته و درباره تعرفه آموزشگاههای آزاد و خدمات آنها اظهار کرد: برای تعیین هزینه آموزشها موارد متعددی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از آنها به دهک اجتماعی افراد مربوط میشود. علاوه بر آنکه از دهکهای کم برخوردار حدود ۳۰ درصد تعرفه کمتری دریافت میشود در هر یک از دهکهای درآمدی تفاوتی ۱۰ درصدی با دهک قبلی و بعدی آن نیز وجود دارد.
وی همچنین به ساعات ارائه آموزش اشاره کرد و آن را فاکتور تاثیرگذار دیگری در قیمت تمام شده آموزشها دانست.
احمدی در پاسخ به این سوال که دهک افراد برای آموزش فنی و حرفهای چگونه مورد استناد قرار میگیرد، گفت: پلتفرمهای ما به پایگاه رفاه ایرانیان متصل است و در حال حاضر مرجع ما اطلاعات منتشر شده بر روی این سامانه است.