به گزارش تامین 24، سیاری از شرکتهای بزرگ و کارفرمایان به ویژه در سالهای اخیر از معضل فقدان نیروی متخصص میگویند و گاه حتی چنین عنوان میشود که در بخشهای مختلف برای یافتن یک نیروی ماهر لازم است حدود دو تا سه سال وقت صرف شود.
این در حالی است که آمار جمعیت NEET ها در جامعه سیری صعودی دارد. این گروه افرادی در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که نه تحصیل میکنند و نه سرشان به شغلی گرم است، به عبارت دیگر بیکاری مطلق در بهترین سالهای زندگی که مهمترین فرصت برای یادگیری و کسب مهارت هستند.
دادههای مرکز آمار ایران نشان میدهد، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲ تعداد جوانان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال کشور از ۱۷.۷ میلیون نفر به ۱۱ میلیون نفر کاهش یافته است.بر این اساس با همین کاهش جمعیت تعداد نیروی کار در این سن ناخودآگاه با کاستی مواجه شده اما وضعیت وقتی بدتر میشود که بدانیم از همین جمعیت هم حدود سه میلیون نفر آنها NEET محسوب میشوند چراکه طبق روایت مرکز آمار ایران ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار نفر هستند؛ کسانی که نه درس میخوانند و نه کار میکنند؛ جمعیتی با هدف نامعلوم که ۲۵.۶ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵تا ۲۴ سالگی را تشکیل میدهند.
۵۰ درصد NEET ها فاقد مهارت هستند
غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در این باره تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ درصد جوانانی که در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی قرار دارند به تحصیل یا هیچ نوع اشتغالی جدب نشده اند. از هر دو دختری که در این رده سنی قرار دارند یکی از آنها جز همین گروه قرار میگیرد یا از هر دو نفری که در این مقطع سنی به دنبال اشتغال هستند یک نفر آنها فاقد مهارتهای لازم است.
وی در عین حال با اشاره به نقش بهرهوری منابع انسانی در رشد اقتصادی اظهار کرد: ۳۰ درصد رشد اقتصادی کشور در گرو بهرهوری منابع انسانی است و هر ۱۰ درصد افزایش سرمایهگذاری در این حوزه منجر به ارتقای ۳ درصدی بهرهوری نیروی کار میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به سهم آموزشهای فنی و حرفهای در کشورهای مختلف دنیا افزود: در کشورهای مختلف گاه تا ۷۰ درصد دانش آموزان وارد هنرستانها میشوند از سوی دیگر ۸۰ درصد شاغلان این کشورها مهارتی هستند و تنها ۲۰ درصد مشاغل از طریق دانش آموختگان علمی دانشگاهها جذب نیرو میکنند. علاوه بر این مراکز آموزشی کشورهای مختلف معمولاً با همکاری بخش صنعت اداره میشود اما در کشور ما کمی بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان وارد هنرستانها میشوند که البته در سالهای گذشته این رقم بهبود یافته اما همچنان با کشورهای مختلف دنیا فاصله قابل توجهی داریم.
محمدی در ادامه صحبتهای خود به این نکته مهم تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از زیرساختهای سازمان فنی و حرفهای کشور فرسوده و قدیمی شده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و لازم است این زیرساختها متناسب با نیازهای روز بازار کار باشند.
وی یادآور شد: در این زمینه با همکاری معاونت علمی و فرهنگی هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی از طریق شرکتهای زیر مجموعه وزارت کار برای توسعه زیرساختهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
محمدی گفت: اکنون بیش از ۷۰۰ مرکز دولتی داریم که افراد زیادی در آنها آموزش میبینند و سالانه حدود ۲ میلیون نفر از این مراکز گواهینامه دریافت میکنند و با مشارکت بخش دولتی و خصوصی حدود سالی یک میلیون و پانصد هزار نفر در این مراکز آموزش میبینند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: اکنون با توجه به دینامیک اشتغال در دنیا، حوزههایی مانند اقتصاد دیجیتال انرژیهای تجدید پذیر و مواردی از این دست سهم قابل توجهی دارند. بر این اساس لازم است در کشور ما نیز زیرساختهای لازم در این حوزه تامین شود؛ به همین دلیل هفته آینده با همراهی ساتبا (سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق ) بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی در حوزههای در حوزه انرژیهای تجدید پذیر تجهیز و نوسازی میشوند.
وی همچنین با اشاره به مسئولیت اجتماعی شرکتهای صنعتی گفت: در این زمینه همکاریهای متعددی آغاز شده و به طور مثال پنج درصد از منابع مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به توسعه زیرساختهای فنی و حرفهای اختصاص داده شده است. همچنین طبق برنامهریزیهای صورت گرفته برای توانمندسازی بخش آموزش، فعالیتهایی از سوی صنایع آغاز خواهد شد و در قالب شرکای اجتماعی، این شرکتها با سازمان فنی و حرفهای همکاری خواهند داشت چرا که در دنیا نیز بیش از ۸۰ درصد تامین مالی این موسسات از سوی بخش صنایع صورت میگیرد تا آموزشها نیز بر پایه نیاز بازار کار باشد.
محمدی افزود: اکنون برنامه هفتم توسعه در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال تاکیداتی داشته است بر این اساس ما نیز ملزم هستیم، حدود ۵۰۰ هزار نفر نیروی ماهر در این حوزهها داشته باشیم در دنیا نیز به این بخشها توجه بسیاری میشود و میتوان گفت این حوزهها مورد توجه بسیار مردم قرار دارند. در واقع هوش مصنوعی ،رایانش ابری، اینترنت اشیا، راهکارهای ابری و حتی رباتیک پیشرفته در کشور نیاز به آموزش دارد و در حوزه اقتصاد دیجیتال با مشارکت بانک رفاه کار را آغاز خواهیم کرد و تلاش جدی داریم که اتصال ما به بازار محکمتر شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در بخش پایانی صحبتهای خود با اشاره به اقدامات مشترکی که میان این مرکز با اتاق بازرگانی و اتاق اصناف شکل گرفته، یادآور شد: هفته پیش مرکز توسعه ملی مهارت ایران با همکاری اتاق بازرگانی ایران راهاندازی شد و نگاه ما آن است که به تناسب بازار کار رشتههای خود را تقویت کنیم. بر این اساس اکنون با بخشهایی مانند مرکز تحقیقات ساختمان، اتحادیه طلا جواهر و غیره همکاریهایی را آغاز کردهایم تا این اتحادیهها نیز اسنادی را تهیه کنند و با همکاری یکدیگر آموزشها و صلاحیتهای مورد نیاز بازار کار را توسعه دهیم.