سازمان تأمیناجتماعی در ایران به عنوان هفدهمین کشور بزرگ جهان از نظر وسعت و جمعیت، نهادی اثر گذار در معادلات کلان اجتماعی و اقتصادی است. این سازمان با جمعیت تحت پوشش معادل ۸ تا ۱۰ کشور اروپایی از جمله پرتغال، دانمارک، فنلاند، بلغارستان، اسلواکی، کرواسی، اسلوونی، لتونی و استونی، نقش حیاتی در ثبات اجتماعی و اقتصادی کشور ایفا میکند. گردش مالی «ماهانه» این سازمان معادل بودجه «سالانه» بزرگترین وزارتخانههای کشور، همچون وزارت کشور است. همچنین پرداخت حقوق ماهانه آن هم به طور منظم، به میلیونها مستمریبگیر، در مقیاس گستردگی و اثرگذاری، همسنگ با حقوقبگیران دو دولت متوسط محسوب میشود.
واژه «تحول» همواره بهعنوان عاملی امیدبخش و حرکتآفرین در زندگی فردی و اجتماعی انسانها مطرح بوده است. در جهان امروز، شتاب پیشرفت فناوری، مدیران سازمانها را ناگزیر به بازنگری، تغییر و همسفر شدن با قطار پرسرعت تکنولوژی کرده است. سازمانهایی که با جریان فناوری همراه نشوند، از قافله خدمترسانی مؤثر و پاسخگو عقب خواهند ماند.
در مدیریت عالی سازمان تأمین اجتماعی، بهعنوان بزرگترین نهاد بیمهای کشور، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای، بهعنوان راهبردی اساسی و یکی از طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای، در دستور کار قرار گرفته است. هدف از این تحول، ایجاد سازمانی چابک، شفاف، دادهمحور و کارآمد است که بتواند پاسخگوی نیازهای جدید بیمهشدگان و مستمریبگیران باشد.
از مهمترین پیامدهای مثبت اجرای این راهبرد میتوان به افزایش شفافیت، ارتقای سرعت خدمترسانی و کاهش بروکراسی اداری اشاره کرد. تحقق این اهداف، نهتنها موجب رضایتمندی جامعه تحت پوشش خواهد شد، بلکه جایگاه سازمان را بهعنوان نهادی پیشرو در حکمرانی هوشمند تقویت میکند.
مدیران عالی سازمان تأمین اجتماعی بر این باورند که تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای، راهی مطمئن برای دستیابی به سازمانی پاسخگو، کارآمد و متکی بر داده خواهد بود.
این مسیر تحولآفرین، با اتکال به خداوند متعال و با مشارکت کارکنان، شرکای اجتماعی، ذینفعان و حمایت های دولت وفاق، بهسوی آیندهای روشن و امیدآفرین در حرکت است تا رفاه حال و آرامش خاطر را برای آیندگان به ارمغان آورد.









