سازمان تأمین اجتماعی به دنبال دستاوردهای موفق پیشین، از بهمن سال ۱۴۰۳، تصمیم گرفت این مسیر را کامل کند و طرحی با نام «توسعه خدمات بیمهای» را در دستور کار قرار داد. این طرح، یکی از بیست طرح تحولی سازمان است که بر پایه فناوری و الزامات دنیای دیجیتال طراحی شده است. هدف اصلی آن، گسترش و تکمیل خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی فرآیندها است. برنامه این است که بخش عمدهای از این طرح تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.
تا امروز حدود ۱۸ درصد از این طرح پیشرفت داشته و دستاوردهای خوبی نیز در این مسیر به دست آمده است. هشت خدمت جدید غیرحضوری از جمله ارجاع پرونده مستمری بگیران، کمک هزینه سفر و اقامت برای بیمار و همراه، ارائه مدارک عائله مندی و اولاد، ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی، پرداخت حق بیمه توسط پیمانکار، نامنویسی کارگاه، تکمیل اطلاعات کارگاهی و نمایش دلایل عدم استحقاق درمان رونمایی شده است، علاوه بر این، سند تحول دیجیتال و شناسنامه خدمات غیرحضوری تهیه شده، ۷۵ درصد پروندههای مطالباتی در کشور الکترونیکی شده و ارتباط الکترونیکی با سامانههای ثبت احوال، ثبت اسناد، ثبت شرکتها و وزارت خارجه (برای احراز هویت اتباع خارجی) برقرار شده است.
البته اجرای این طرح با چالشهایی هم همراه بوده است. دریافت دادههای مورد نیاز از سایر سازمانها زمانبر بوده، راهاندازی برخی سرویسها با تأخیر انجام شده و کمبود نیروی متخصص برای طراحی سامانههای غیرحضوری نیز احساس میشده است. اما برای هر یک از این مشکلات، راهحلهایی در نظر گرفته شده و برنامه زمانبندی دقیقی تحت نظارت دائمی قرار دارد. انتظار میرود کل طرح امسال تکمیل و اجرایی شود.
پس از تکمیل، این تحول دیجیتالی آینده بهتری برای همه به ارمغان خواهد آورد. دقت و کیفیت خدمات بالاتر خواهد رفت و مردم با رضایت بیشتر_بدون نیاز به مراجعه حضوری و در هر ساعت و مکانی_خدمات سریعتر و دقیقتری دریافت خواهند کرد. کارفرمایان نیز پرداخت حق بیمه را آسانتر انجام خواهند داد. از طرفی، سازمان تأمین اجتماعی با کاهش هزینههای خود، اعتماد و ارتباط بهتری با مخاطبانش برقرار خواهد کرد و با دسترسی به موقع به اطلاعات سایر نهادها_مثل اطلاعات ازدواج، تولد یا فوت_مشکلات ناشی از دادههای قدیمی نیز برطرف خواهد شد.