به گزارش تامین 24 به نقل از ایرنا، البرز محمدی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در حوزه تعاون، افزود: کشور هند یکی از نمونههای برجسته در موفقیت تعاونیهاست. زمانی که این کشور تحت استعمار انگلیس بود، دلالانی از انگلستان شیر روستاها را جمعآوری میکردند. مردم به مرور دریافتند که میتوانند خودشان این کار را انجام دهند. با صبر و پشتکار، تعاونیهای شیر ایجاد کردند و همین ریلگذاری درست، انقلابی در صنعت لبنیات هند پدید آورد. امروز هند یکی از بزرگترین صادرکنندگان شیر در جهان است.
وی یادآورشد: در اسپانیا نیز الگوی موفقی دیده میشود. باشگاههای ورزشی مشهوری چون بارسلونا و رئال مادرید بر پایه ساختار تعاونی و مشارکت مردمی شکل گرفتهاند. این پشتوانه اجتماعی و ثبات ساختاری، عاملی مهم در موفقیت و ماندگاری آنها بوده است.
محمدی اظهارکرد: کشورهای همسایه ایران هم تجربههای قابلتوجهی دارند. فشارهای اقتصادی و اجتماعی سبب شد مردم به این نتیجه برسند که باید خودشان تولیدکننده باشند، نه اینکه همیشه چشم به دست دیگران بدوزند. همین منطق، زمینهساز ایجاد کارخانهها و حتی تعاونیهای تولید کود کشاورزی در روستاها شد.
رئیس صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت: در اروپا نیز تعاون به معنای واقعی «ابزار مشارکت مردم در اقتصاد» است. تعاونیها بر اساس نیاز واقعی مردم شکل گرفتهاند و توانستهاند در بخشهایی چون کشاورزی، صنعت و خدمات مالی جایگاه قابل توجهی پیدا کنند. نمونه مشهور جهانی در این زمینه، تعاونی «موندراگون» در اسپانیاست که از یک منطقه کوچک آغاز شد و امروز به یکی از بزرگترین مجموعههای تعاونی جهان تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، ریشه اصلی موفقیت تعاونیها همان پایین به بالا بودن فرآیند شکلگیری و داوطلبانه بودن مشارکت است. مردم از ابتدا احساس مالکیت و مسئولیت میکنند و همین عامل، باعث پایداری و رشد این مدل اقتصادی میشود.
محمدی ادامه داد: تعاون در ایران هم تنها زمانی شکوفا میشود که نگاه کوتاهمدت را کنار بگذاریم، فرهنگسازی واقعی انجام دهیم، و آن را بر پایه خواست و مشارکت داوطلبانه مردم بنا کنیم.
تعاون بهترین راه مشارکت واقعتی مردم در اقتصاد است
رئیس صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون اعلام کرد: بهترین راه برای مشارکت واقعی مردم، تعاون است؛ اما متأسفانه هنوز نتوانستهایم به مردم بقبولانیم که «تعاون یعنی خودتان». یعنی مشارکت فعال، بلند شدن روی پای خود و آغاز یک کسبوکار جمعی. مشکل اینجاست که نگاه بخشی از جامعه به تعاون فقط خرید جنس ارزان یا یک مدل سوپرمارکتگونه است، در حالی که جوهره تعاون «همافزایی و با هم بودن» است.
وی تاکید کرد: در این زمینه، تحقیقات زیادی انجام شده؛ شاید بیش از ۵۰-۶۰ مقاله ترویجی و چندین کتاب نوشته شده، اما هنوز موفق نشدهایم این مفهوم را بهدرستی جا بیندازیم. بعضیها حتی تعاون را رانت میدانند، در حالی که اصل آن مشارکت مردمی است.
به گفته محمدی تعاون در ایران سابقهای طولانی دارد، شاید بیش از یک سده؛ اولین نمونهها در جاهایی مثل داورآباد سمنان شکل گرفتند. با وجود این، نقش مردم در تصمیمگیریها و مشارکت عملی به مرور کمرنگ شده است.
وی اذعان داشت: به باور من، تعاون یعنی ترکیب ۲ مفهوم «با هم بودن» و «لذت بردن از این با هم بودن». اگر این دو کنار هم قرار گیرد و باور عمومی به آن شکل بگیرد، مشکل چندانی در جذب مشارکت مردم باقی نمیماند.