
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناترازی نیروی کار ماهر یکی از چالشهای جدی کشور است، گفت توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و اتصال هنرستانها به صنعت، راهکار اساسی کاهش بیکاری و افزایش بهرهوری اقتصادی است.
به گزارش تامین 24 به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، غلامحسین محمدی، در گفتوگوی زنده با برنامه «روی خط خبر» با اشاره به افزایش اقبال خانوادهها به آموزشهای مهارتی، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید، ۴۳ تا ۴۴ درصد دانشآموزان مقطع متوسطه دوم، معادل حدود یکمیلیون و ۴۰۰ هزار نفر، رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش را انتخاب کردهاند که نشاندهنده تغییر نگاه جامعه به مهارتآموزی است، هرچند همچنان با میانگین جهانی فاصله داریم.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشآموزان به سمت آموزشهای مهارتی هدایت میشوند، افزود: اگرچه سهم آموزش مهارتی در ایران نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته، اما طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید این سهم به ۵۰ درصد برسد و امیدواریم با همکاری شکلگرفته میان دستگاهها، این هدف زودتر از زمانبندی برنامه محقق شود.
طرح «همنوا»؛ پیوند واقعی مهارت و صنعت
محمدی در ادامه این گفتگو به تشریح طرح «همنوا» پرداخت و تصریح کرد: این طرح با هدف اتصال هنرستانها به ظرفیتهای آموزش فنیوحرفهای و صنعت طراحی شده است. آموزش مهارتی ذاتاً گرانتر است، نیاز به تجهیزات، مربی متخصص و ارتباط مستقیم با صنعت دارد و بدون حضور دانشآموز در محیط واقعی کار، آموزش معنا پیدا نمیکند.
وی با اعلام اینکه در قالب طرح همنوا، ۷۰۰ مرکز دولتی آموزش فنیوحرفهای در اختیار هنرستانها قرار گرفته است، افزود: در سال پایه اجرای طرح، ۵۰ هزار دانشآموز فنیوحرفهای در مراکز آموزش فنیوحرفهای پذیرش شدند تا از امکانات این مراکز و ارتباط آنها با صنایع استفاده کنند.
هزار هنرستان جوار صنعت در حال شکلگیری
معاون وزیر تعاون با اشاره به نقش پررنگ بخش خصوصی، گفت: اکنون هزار هنرستان جوار صنعت در کشور در حال شکلگیری است که با مشارکت مستقیم صنایع اداره میشوند. در این مدل، صنایع برای آینده نیروی انسانی خود سرمایهگذاری میکنند؛ همان الگویی که در دنیا بیش از ۸۰ درصد آموزشهای مهارتی با حمایت صنعت انجام میشود.
مهارت؛ پاسخ ناترازی بازار کار
محمدی با تأکید بر ناترازی نیروی انسانی در کشور، خاطرنشان ساخت: امروز همزمان با وجود بیکاری، کارفرمایانی داریم که از نبود نیروی کار ماهر گلایه میکنند. یکی از دلایل اصلی این وضعیت، فقدان مهارت و نبود اتصال میان کارجو و کارفرماست. توسعه همکاری میان صنعت، هنرستان و دانشگاه میتواند این شکاف را کاهش دهد.
توسعه همکاریهای بینالمللی و بهروزرسانی آموزش
وی با اشاره به شکاف فناوری و محتوای آموزشی، اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار قرارداد برای توسعه فناوری و تربیت مربی منعقد شده و گروههایی از مربیان ایرانی در حوزههایی مانند هوش مصنوعی و رایانش ابری دورههای تخصصی در کشورهای مختلف گذراندهاند. همچنین برنامهریزی برای حضور ایران در مسابقات بینالمللی مهارت ادامه دارد.
هشدار درباره بودجه آموزش مهارتی
محمدی در بخش پایانی گفتوگوی زنده خبری، اعلام کرد: در حال حاضر تنها یک درصد از کل بودجه آموزشی کشور به حوزه آموزشهای فنیوحرفهای اختصاص یافته است، در حالی که این بخش نقش مستقیمی در افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی دارد.
وی با تأکید بر اینکه آموزشهای مهارتی جزو آموزشهای پرهزینه اما راهبردی هستند، افزود: در شرایط کنونی، افزایش بهرهوری بهویژه در دوره تحریمها، مهمترین مسیر دستیابی به رشد اقتصادی است و این مهم از طریق ارتقای مهارت و توانمندی نیروی انسانی محقق میشود.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای با تأکید بر فقدان حمایتهای لازم در خصوص تخصیص منابع مالی مناسب به آموزش مهارتی، افزود: علیرغم ایجاد منابع جدید توسط سازمان آموزش فنیوحرفهای در سال جاری، متأسفانه این منابع به سازمان تخصیص داده نمیشود.
معاون وزیر، خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری هدفمند در آموزشهای مهارتی، نهتنها یک هزینه نیست، بلکه اقدامی ضروری برای تقویت اقتصاد ملی و توسعه پایدار کشور بهشمار میرود.