
حدود یک میلیون «راننده ثابت» در سکوهای تاکسی اینترنتی کشور کار میکنند؛ راننده ثابت به این معناست که شغل اصلی فرد، رانندگی تاکسی اینترنتی است و به عنوان شغل دوم به آن نگاه نمیکند. تنها منبع درآمد این رانندگان ثابت، همین سکوهای تاکسی اینترنتی است و بنابراین باید مانند سایر کارگران کشور از حقوق قانونی و حمایتهای اجتماعیِ مندرج در قانون برخوردار باشند.
به گزارش تامین ۲۴، تعداد رانندگان ثابت سکوهای اینترنتی، یک میلیون نفر است، اما براساس آخرین برآوردها، تعداد کل رانندگان این سکوها، چیزی بالغ بر ۵ میلیون نفر است؛ 4 میلیون راننده غیر ثابت، یا بازنشستگانی هستند که رانندگی شغل مکمل آنها است یا کارگران و کارمندانی که به عنوان شغل دوم در سکوهای تاکسی اینترنتی کار میکنند.
اگر آمار یک میلیون نفری رانندگان ثابت کشور را در نظر بگیریم -که البته رقم بسیار قابل توجهی است- اهمیت طرح بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی که هماکنون در کمیسیونهای مجلس و به طور مشخص در کمیسیون عمران در حال پیگیری است، بیش از پیش نمودار میشود. این طرح که بر مبنای اجباری شدن بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی است، پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایی را به درستی برعهده مدیران پلتفرمها میگذارد.
اما این مدیران با استناد به همین مولفه یعنی اجباری شدن بیمه، شروع به تبلیغات رسانهای کردهاند و مشخصاً رانندگان غیرثابت (بازنشستگان و رانندگان شغل دومی) را از تبعات بیمه اجباری رانندگان میترسانند. این در حالی است که برای حل مسئله، تمهیدات دقیقی اندیشیده شده، برای شغل دومیها، امکان پرداخت حق بیمه در دو صندوق فراهم شده و برای بازنشستگان نیز تامین اجتماعی تضمین داده که مشکلی در مستمریها و پرداخت آنها با طرح بیمه پیشامد نمیکند. با این حال، به نظر میرسد این جوسازیهای رسانهای تمامی ندارد.
سکوهای تاکسیهای اینترنتی با استناد به اینکه در آییننامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه، موضوع بیمه اختیاری رانندگان تاکسیهای اینترنتی به تصویب رسیده بوده، بیمه اجباری را موجب افزایش هزینههای مردم و از سوی دیگر، مشکلآفرین به خصوص برای رانندگان شغل دومی توصیف میکنند.
اما امید محبی، رئیس انجمن صنفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی استان قم در گفتگو با تامین ۲۴ تصریح کرد: بحث درباره قطع بیمه رانندگانی که کار برای سکوها شغل دوم آنها است یا قطع مستمری بازنشستگان شاغل در این پلتفرمها، در واقع یک تبلیغ نادرست رسانهایاست و از سوی مدیران پلتفرمها تغذیه میشود، همانها که نمیخواهند برای حقوق اجتماعی نیروهای خود هزینه کنند. آنها در ظاهر به عنوان مدافعان رانندگان بازنشسته و شغل دومی ظاهر شدند اما در عمل قصد دارند موضوع اجباری بودن قانون بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی را تحتالشعاع قرار دهند و از حیز انتفاع ساقط کنند.
این فعال صنفی در پاسخ به انتقاداتی که نامعقول و ناعادلانه میداند، گفت: در طرح کمیسیونهای مجلس به صراحت قید شده بازنشستگان شاغل در سکوها به هیچ عنوان با قطع مستمری مواجه نخواهند شد، بلکه این بیمه برای آنان به عنوان یک بیمه فرعی پوشش دهنده حوادث رانندگی خواهد بود. معاون حقوقی تامین اجتماعی نیز این موضوع را به صراحت بیان کرده؛ این طرح برای همه افرادی که شغل دوم آنها رانندگی برای سکوهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات مسافری یا باربری است، فقط یک پوشش بیمه فرعی شامل بیمه سرنشین خواهد بود.
او تاکید کرد: با این جوسازیها قصد دارند نمایندگان مجلس را تحت تاثیر قرار داده و طرح را از کانال اصلی خود خارج سازند. محبی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس با قدرت و قاطعیت کار را پیش ببرند و تحت تاثیر این جوسازیها قرار نگیرند.
رانندگان تاکسیهای اینترنتی – رانندگان ثابت که روزی حداقل ۸ ساعت رانندگی میکنند و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند- مثل تمام شاغلان مستحق برخورداری از بیمه و حمایتهای اجتماعی هستند؛ هر راننده یک قرارداد کاری مشخص با یکی از پلتفرمهای تاکسیهای اینترنتی دارد و به گفته محبی، سنتی نبودن قرارداد و محیط کار نباید به معنای خروج شاغلان از چتر حقوق کار باشد، رانندگان سکوهای اینترنتی بدون تردید مستحق بیمه تامین اجتماعی هستند.



