حمیدرضا نایب خسروشاهی، کارشناس بیمههای اجتماعی معتقد است، توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به شیوهای مطلوب دنبال شده و در حال حاضر انواع خدمت این نهاد بزرگ بیمهگر به تلفن همراه ذینفعان و سامانه خدمات غیرحضوری منتقل شده است. بر همین اساس، تأمین اجتماعی به عنوان میزبانی برای همه مخاطبان و ذینفعان در بستر فضای مجازی و حوزه دیجیتال خدمات غیرحضوری ارائه میدهد.
خسروشاهی در گفتوگو با تأمین 24 ادامه داد: آخرین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی نشان میدهد، 67 خدمت در سامانه خدمات غیرحضوری و 59 خدمت نیز در برنامه کاربردی تأمین من در قالب تلفن همراه به همه بیمهشدگان و مستمریبگیران ارائه میشود و همین موضوع جهش بزرگی را در بخش خدماترسانی به همه گروههای مشمول ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: با توسعه فعالیتهای نرمافزاری و انتقال بخش عمدهای از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به تلفنهای همراه بیمهشدگان و مستمریبگیران، گام بزرگی در توسعه خدمات غیرحضوری این افراد تحت پوشش برداشته شده است. در حال حاضر، گسترش خدمات در حوزه الکترونیک، خدمات گستردهتری را برای این افراد برنامهریزی کرده است.
باید خدمات نرمافزاری تکمیل شود
خسروشاهی با بیان اینکه اکنون نیاز به توسعه و تکمیل خدمات نرمافزار تأمین من در قالب تلفنهای همراه مخاطبان تأمین اجتماعی بیشتر احساس میشود، گفت: اگرچه اکنون برنامهریزیهای مطلوبی برای توسعه این فعالیتها در حوزه خدمات نرمافزاری انجام شده اما باید تکمیل آن در دستور کار باشد تا خدماتدهی مناسبتری به افراد تحت پوشش داده شود و خدمات غیرحضوری نیز باید به سرعت گسترش یابد.
این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی ادامه داد: خدمات گسترده غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی در قالب طرح ۳۰۷۰ از حدود یک دهه گذشته آغاز شد که اگر انواع این خدمات در قالب نرمافزار تأمین من تعریف شود به طور قطع تأثیر بیشتری در عرصه خدماترسانی در حوزه الکترونیک و هوشمندسازی تأمین اجتماعی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مدیریت سازمان تأمین اجتماعی برنامه توسعهای در راستای هوشمندسازی خدمات و گسترش برنامهها در بخش الکترونیک برنامهریزی کرده است، افزود: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه بسیار کارساز است، انتقال همه خدمات غیرحضوری سازمان بیمهگر بزرگی همچون تأمین اجتماعی به گوشی همراه مردم به ویژه بیمهشدگان و مستمری بگیران است. البته غیرحضوری شدن و حرکت به سمت خدمات هوشمند نیز در این مسیر بسیار کمککننده است.
فراگیری خدمات غیرحضوری برای مخاطبان
خسروشاهی معتقد است: باید با سهولت دسترسی به خدمات توسط بیمهشدگان و مستمریبگیران و ارائه بازخورد بهتر به نوعی اعتمادسازی در میان مخاطبان ایجاد شود، زیرا هرچقدر از طریق تلفن همراه به مردم خدمات ارائه شود اعتماد بیشتری ایجاد شده و فراگیری خدمات غیرحضوری نیز گسترش بیشتری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: پیشرفتهای عرصه تکنولوژی، هم برای همگامی با شرایط، خدمات سازمان تأمین اجتماعی را به سمت استفاده از فناوریهای جدید پیش برده که با این رویکرد و برای توسعه خدمات غیرحضوری و توسعه جغرافیایی، دسترسی همه مخاطبان و ذینفعان این سازمان به خدمات غیرحضوری در بستر الکترونیک رشد فزایندهای داشته است.
وی ادامه داد: با اجرای طرحهای حوزه هوشمندسازی و غیرحضوری در حال حاضر 67 خدمت در بستر الکترونیک به بیمهشدگان، مستمریبگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان ارائه میشود تا میلیونها بار کاهش مراجعه به شعب تأمین اجتماعی را شاهد باشیم.
خسروشاهی با بیان اینکه علاوه بر خدمات گسترده غیرحضوری در حوزه بیمهای، بخش الکترونیک به حوزه درمان هم ورود کرده است، افزود: نسخهنویسی الکترونیکی در کنار طرحهای غیرحضوری حوزه بیمه به عنوان اقدامی اثرگذار و نقشآفرین در عرصه خدماترسانی به مخاطبان این سازمان بوده که حجم انبوهی از نیاز مراجعه به شعب را کاهش داده است.
وی تصریح کرد: تحولات مثبتی در راستای خدماترسانی در حوزه هوشمندسازی، دیجیتالسازی و توسعه برنامهها در بستر الکترونیک و خدمات غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی را شاهد هستیم که همه این اقدامات تحولی میتواند انتظار تحول خدمات غیرحضوری را در آینده نزدیک به دنبال داشته باشند.
تحولات در حوزه الکترونیک تحول اساسی در سازمان تأمین اجتماعی
کارشناس بیمههای اجتماعی گفت: بخش بیمهای یکی از محورهای اصلی در راستای ارائه خدمات به صورت غیرحضوری است که در ابتدا گسترش خدمات غیرحضوری در حوزه نام نویسی و بیمهشدگان بیشترین تحولات را داشت که اکنون بیش از 67 خدمت در حوزههای بیمهای، درمانی و بازنشستگی به صورت غیرحضوری به همه مخاطبان و ذینفعان ارائه میشود.
وی تحولات در حوزه الکترونیک و غیرحضوری را یک تحول اساسی در سازمان تأمین اجتماعی دانست و افزود: در همین رابطه، سامانه ۱۴۲۰ و مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی پیگیر مشکلات مردم در حوزه الکترونیک است تا بتوانند گستردگی این خدمات را به شیوهای مطلوب دنبال کنند.
خسروشاهی ادامه داد: البته در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی انواع خدمت در بستر الکترونیک پیشبینی شده تا مخاطبان بتوانند در صورت عدم استفاده از تلفن همراه بتوانند از طریق این سامانه خدمات موردنیاز خود را در این عرصه دنبال کنند.
خسروشاهی تصریح کرد: در مجموع همه خدمات غیرحضوری که اکنون به بیمهشدگان، مستمریبگیران و بازنشستگان ارائه میشود در جهت خدماترسانی مطلوب و به موقع به این افراد است چرا که تحت پوشش داشتن 50 میلیون نفر از جمعیت کشور در سازمان تأمین اجتماعی، حجم بالایی از خدمات را نیز به همراه خواهد داشت.
وی ابرازامیدواری کرد: ضمن گسترش خدمات در حوزه الکترونیک، توسعه دیجیتالمحوری و هوشمندسازی خدمات، تسهیل ارائه مطلوبتر همه این خدمات غیرحضوری به افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی با اینگونه برنامهریزیها در قالب طرحهای توسعهای و غیرحضوری همچنان ادامه داشته باشد تا مخاطبان و ذینفعان بدون مراجعه به شعب انواع خدمت موردنیاز خود را دریافت کنند.