مدیر خدمات نرمافزاری درمان «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» با تأکید بر اینکه سامانه جدید «نظام ارجاع» سازمان تأمیناجتماعی با هدف حل مشکل سرگردانی بیمهشدگان و کنترل هزینههای درمانی ایجاد شده است، اظهار کرد: مشکل اصلی فعلی، مراجعه بیمهشدگان به چندین پزشک متخصص، بدون تشخیص اولیه است که منجر به افزایش هزینهها و احتمال خطا یا درمانهای تکراری میشود. به عبارتی راهاندازی این سامانه «دسترسی عادلانه به خدمات سلامت» را آسانتر کرده است.
رامین معتمد، مدیر خدمات نرمافزاری درمان «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» در غرفه سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه الکامپ طی گفتوگو با تأمین 24 تأکید کرد: این سامانه بر اساس طرح جامع پزشک خانواده وزارت بهداشت طراحی شده و مسیر دریافت خدمات درمانی را متحول میکند. بر این اساس، بیمهشدگان نقطه شروع مشخصی خواهند داشت و خدمات بهصورت مرحلهای و منطبق با نیاز واقعی آنان ارائه میشود.
او تأکید کرد: هوشمندسازی فرایند ارجاع، نهتنها مسیر دریافت خدمات را برای مردم سادهتر میکند، بلکه به کنترل هزینهها و ارتقای کیفیت مراقبتهای سلامت نیز کمک شایانی خواهد کرد.
معتمد همچنین یادآور شد، در غرفه سازمان در الکامپ با برگزاری پنلی تخصصی بخشهای مختلف سامانههای نسخهنویسی و نسخهپیچی سازمان، سامانه جدید ارجاع بیمار، پرونده سلامت و پکس (بایگانی تصاویر پزشکی مربوط به بدن بیمار) متمرکز مراکز ملکی برای بازدیدکنندگان معرفی شد.
آغاز درمان همچنان با انتخاب بیمار است
وی در پاسخ به این که «مهمترین تغییر برای یک بیمهشده عادی چیست»، توضیح داد: در طرح فعلی، شروع فرآیند درمان مانند گذشته به انتخاب بیمار آغاز میشود و میتواند مستقیماً به پزشک مورد نظر خود مراجعه کند. اما پس از مراجعه، این پزشک معالج است که بر اساس معاینه و پرونده سلامت الکترونیک بیمار تصمیم میگیرد درمان در همان سطح انجام شود یا بیمار به متخصص ارجاع داده شود.
معتمد اظهار کرد: این مکانیسم جدید باعث میشود خدمات بهصورت هدفمند و با کمترین دوبارهکاری به بیمار ارائه شود.
به گفته وی، پیش از این بیمهشدگان مسیر مشخصی نداشتند و با سردرگمی، اتلاف وقت و هزینه مواجه بودند؛ اما این سامانه با ایجاد یک مسیر ارجاع (Referral Pathway) مشخص، امکان هدایت صحیح بیماران در سطح کلان را برای سازمان تامین اجتماعی فراهم کرده است.
پاسخ به نگرانیها: حذف صفهای غیرضروری
معتمد همچنین در پاسخ به این نگرانی که آیا این سیستم منجر به ایجاد صفهای طولانی یا محدودیت در دسترسی به متخصصان میشود، این موضوع را دقیقاً در چهارچوب اهداف اصلی طرح خواند و توضیح داد: طرح جدید به گونهای طراحی شده که نه تنها مانع دسترسی نمیشود، بلکه صفهای غیرضروری را کاهش میدهد.
مدیر خدمات نرمافزاری درمان «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» افزود: زمانی که پزشک اولیه تشخیص دهد بیمار نیاز به تخصص بالاتری دارد، درخواست به سامانه هوشمند ارسال میشود. این سامانه بر اساس «هرم ارجاع» تعریف شده، مقصد مناسب را مشخص و نوبتی را بر اساس تشخیص پزشک و درخواست بیمار اختصاص میدهد. به این ترتیب، بیمهشده در زمان و مکان معین حاضر شده و از خدمات بهرهمند میشود.
معتمد تاکید کرد: با حذف مراجعات غیرضروری به متخصصان که اغلب در سطح اولیه قابل حل هستند، و همچنین با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت و نوبتدهی هوشمند، ارجاعات سریعتر و منظمتر انجام میشود. در نهایت، این امر باعث میشود متخصصان وقت آزاد بیشتری برای رسیدگی به بیماران واقعاً نیازمند داشته باشند و کیفیت و سرعت دسترسی به خدمات تخصصی نه تنها حفظ شود، بلکه ارتقاء یابد.
اهداف مالی و ارتقای کیفیت خدمات از دیدگاه سازمان
معتمد در پاسخ به نقش این طرح در بهبود وضعیت مالی و ارتقای کیفیت خدمات رسانی سازمان تأمین اجتماعی، تشریح کرد: در این طرح با ترسیم درست مسیر حرکت بیمار، به مرور امکان هدایت مناسب فراهم شده و مراکز تخصصی و فوق تخصصی سازمان که برای ارائه خدمات تخصصی با تجهیزات گران قیمت و متخصصین مربوطه تجهیز شدهاند، به وظایف اصلی خود می پردازند و بیماران بنا بر نیاز واقعی به مراکز درمانی ارجاع می شوند.
وی افزود: این مسأله باعث افزایش بهره وری و همچنین افزایش سطح رضایت بیماران خواهد شد. در اجرای این طرح شاهد کاهش هزینههای غیرضروری با حذف مراجعات تکراری و آزمایشهای دوباره، مدیریت منابع با هدایت صحیح بیماران و استفاده بهینه از ظرفیت بیمارستانها و متخصصان خواهیم بود.
مدیر خدمات نرمافزاری درمان «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» اظهار کرد: این امر منجر به پایداری مالی با کاهش فشار هزینهها و پایدارتر ماندن صندوق تأمین اجتماعی و تضمین خدمات آینده بیمهشدگان می شود. همچنین در صورت اجرایی شدن کامل طرح پزشک خانواده، با توجه به همراهی طولانیمدت پزشکان خانواده با بیماران، شاهد ارتقای کیفیت مراقبت و سلامت بیمه شدگان خواهیم بود.
زمانبندی اجرای طرح و دستاوردهای نمایشگاه الکامپ
معتمد در پاسخ به سؤالی درباره زمانبندی اجرای این طرح گفت: این طرح در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۴ همزمان با روز تأمین اجتماعی رونمایی شد و در شهریورماه همان سال در استانهای تهران و البرز وارد فاز پایلوت شد.
مدیر خدمات نرمافزاری درمان «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» افزود: هماکنون فاز دوم طرح با همراهی وزارت بهداشت در حال طراحی است تا امکان ارجاع از مراکز دانشگاهی و به مراکز دانشگاهی نیز بر اساس «هرم ارجاع» در موتور قواعد سامانه تعریف شود که این توسعه، دسترسی بیمهشدگان تأمین اجتماعی به مراکز دانشگاهی را فراهم خواهد کرد.
معتمد در مورد اجرای سراسری طرح نیز توضیح داد: با توجه به بازخوردهای دریافتی از فاز پایلوت و پس از رفع نواقص اعلامی، به محض تأیید مدیریتهای درمان استانهای مربوطه، تعمیم سراسری طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به دستاوردهای حضور سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه الکامپ گفت: حضور سازمان در این نمایشگاه چندین دستاورد مهم داشته است که از جمله میتوان به نمایش توانمندیهای فناورانه سازمان در حوزه سلامت دیجیتال، معرفی سامانههای نوینی مانند نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت و همچنین ایجاد اعتماد عمومی نسبت به حرکت سازمان با فناوری روز اشاره کرد.
مدیر خدمات نرمافزاری درمان «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» افزود: این حضور همچنین فرصتی برای جذب همکاری شرکتهای دانشبنیان به منظور توسعه بیشتر ابزارهای هوشمند در نظام سلامت فراهم کرده است.