سازمان تأمین اجتماعی به منظور ارتقای خدمات غیرحضوری خود در تلاش است تا حوزه فناوری اطلاعات را توسعه دهد. از همین رو، در بیستو ششمین نمایشگاه الکامپ با رویکردی نوین و تمرکز بر حوزه فناوری اطلاعات حضور یافته تا بین گروههای مختلف فناوری که در فراخوان سازمان جذب شدند رقابت ایجاد کند. در نهایت هم با داوری بین آنها، گروههای مورد نظر جذب سازمان خواهند شد. هدف از این برنامه ارتقای خدمات رسانی است و طبق گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی، «در فراخوان برای گروههای فناوری اطلاعات از مدیران باتجربه در حدود ۵۰ سال گرفته تا دانشجویان جوانی که همچنان در حال تحصیل هستند اعلام آمادگی کردند که این تنوع نشان میدهد موضوع تحول دیجیتال و توسعه خدمات تأمین اجتماعی، دغدغه مشترک گروههای مختلف جامعه است».
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی درباره طرحهای پیشروی این سازمان میگوید:« سازمان تأمین اجتماعی در حال اجرای ۲۰ طرح تحولآفرین و توسعهای است که با ابلاغ مدیرعامل سازمان کلید خوردهاند. هر یک از این طرحها دارای مدیر مستقل است و هدف اصلی آنها ایجاد جهش در خدمات سازمان و حرکت رو به جلو در حوزههای مختلف است».
طبق گفتههای خدابنده،« در مجموع، ۱۵ طرح از این بسته ۲۰گانه با فناوری اطلاعات گره خوردهاند. به همین دلیل حضور سازمان در نمایشگاه الکامپ امسال با تمرکز ویژه بر حوزه آیتی شکل گرفته است».
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان با اشاره به ارتباط این طرح با فضای فناوری کشور ادامه میدهد:« ما در نمایشگاه الکامپ امسال تلاش کردیم علاوه بر ظرفیتهای داخلی سازمان تامین اجتماعی، از ظرفیتهای ملی چه در حوزه فناوری، چه در ایدهپردازی و چه در فرآیندها نیز بهره مند شویم. به همین منظور، یک فراخوان عمومی منتشر شد و از استارتآپها، پارکهای علم و فناوری و حتی افراد حقیقی دعوت کردیم تا ایدهها، محصولات یا طرحهای خود را در چارچوب این ۲۰ طرح ارائه دهند. سامانهای برای بارگذاری مستندات ایجاد شد و پس از غربالگری اولیه، طرحهای برگزیده انتخاب شدند. این ایدهها قرار است در قالب رویدادهای نمایشگاه داوری شوند و طرحهای پختهتر که قابلیت اجرا در سازمان دارند، به مرحله بعد راه پیدا کنند».
خدابنده همچنین توضیح میدهد:«طیف متنوعی از افراد در این فراخوان شرکت کردند. بخشی از شرکتکنندگان از کارکنان و همکاران سازمان تأمین اجتماعی بودند که تجربه مستقیم از مسائل و چالشهای سازمان دارند. بخشی دیگر از فضای آکادمیک آمدهاند که شامل استادان دانشگاه و دانشجویان میشود. گروه سوم نیز متخصصان و فعالان بازار کار و شرکتهای مختلف هستند که سابقه همکاری یا ارتباط کاری با سازمان داشتهاند. به طور کلی، حدود نیمی از ایدهپردازان از بدنه سازمان بودهاند و نیم دیگر بین دانشگاهیان و متخصصان شرکتها تقسیم شده است».
این افراد شامل گروههای مختلف سنی هستند که رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان در مورد آن میگوید:« ما با ترکیب گستردهای روبهرو شدیم. از مدیران باتجربه در حدود ۵۰ سال گرفته تا دانشجویان جوانی که همچنان در حال تحصیل هستند. این تنوع نشان میدهد که موضوع تحول دیجیتال و توسعه خدمات تأمین اجتماعی، دغدغه مشترک گروههای مختلف جامعه است».
خدابنده در پاسخ به اینکه در نهایت سازمان تامین اجتماعی چه برنامهای برای طرحهای برگزیده دارد، میگوید:« طرحهایی که در این مرحله برگزیده شوند، در آینده وارد فرآیند همکاری با مرکز نوآوری و شکوفایی سازمان تأمین اجتماعی خواهند شد. در این مرکز، مسیر تجاریسازی یا استفاده سازمانی از ایدهها پیگیری میشود؛ چه به صورت همکاری با شرکتها و چه به شکل بهرهگیری از افراد صاحب ایده که همه مورد نظر خواهد بود. در کل هدف ما این است که از همه ظرفیتهای کشور برای ارتقای خدمات تأمین اجتماعی استفاده کنیم».