براساس نتایج مرتبط با تبیین تغییرات ضوابط محاسبۀ پرداخت به کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در چهارچوب اجرای طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان» بهعنوان یکی از طرحهای بیستگانۀ تحولآفرین و توسعهای سازمان، ادارات کل استان البرز، غرب تهران، شهرستانهای تهران، قم، اصفهان، شرق تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و زنجان بهترتیب، استانهای برتر در حوزۀ تدوین ضوابط و شاخصهای پرداخت مزایای انگیزشی مبتنی بر ارزیابی عملکرد معرفی شدند. درهمینباره با «سعید خدابنده»، مدیرکل ارزیابی و پایش عملکردِ سازمان تأمین اجتماعی گفتوگو کردیم.او با اشاره به اینکه این مهم یکی از زیربخشهای طرح 15 از طرحهای بیستگانۀ تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی با عنوان «پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان» است، گفت: ایجاد توازن و تناسب بین عملکرد و میزان پرداخت مزایا با تأکید بر عدالت در پرداخت، ارتقای سطح عملکرد و افزایش بهرهوری و اثربخشی منابع انسانی، ارتقای انگیزۀ کارکنان با هدف حفظ و نگهداشت نیروی انسانی، ایجاد رقابت سازنده در بدنۀ کارشناسی در راستای تحقق هرچه بهتر اهداف راهبردی، بخشی و عملیاتی سازمان، ازجمله اهداف این طرح است.مدیرکل ارزیابی و پایش عملکردِ سازمان تأمین اجتماعی دربارۀ ارزیابی عملکرد محاسبات انگیزشی کارکنان اظهار کرد: در این موضوع، شاخصها مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفتند و حسب دستور مدیرعامل محترم سازمان مقرر شد تعداد شاخصها کاهش یابد و مبتنی بر سیستم و دخالت نیروی انسانی باشد و جهتگیری قواعد و محاسبات انگیزشی و معیار سنجش آن تغییر کند که چنین هم شد. برایناساس در سه ردۀ فرد، گروه و سازمان، بهجای اینکه امتیاز فرد در اولویت بررسی قرار گیرد، عملکرد گروه مبنا قرار گرفت و محاسبۀ اعتبار مزایای انگیزشی ادارات کل استانها از سهماهۀ چهارم سال 1403، بر مبنای ارزیابی عملکرد سازمانی با ضریب تأثیر20 درصد و ارزیابی عملکرد گروهی استان با ضریب تأثیر 75 درصد صورت پذیرفت، و محاسبۀ اعتبار مزایای انگیزشی ستاد ادارات کل و شعب تابعه، از سهماهۀ نخست سال جاری صرفاً برمبنای امتیاز ارزیابی عملکرد گروهی با ضریب تأثیر 95 درصد محاسبه و توزیع شد. این در حالی است که قبل از دورۀ ارزیابی سوم و چهارم 1403، اعتبار مزایای انگیزشی ادارات کل استانها برمبنای ارزیابی عملکرد سازمانی با ضریب تأثیر 30 درصد، ارزیابی عملکرد گروهی استانها با ضریب تأثیر 40 درصد و ارزیابی عملکرد فردی با ضریب تأثیر 25 درصدی اعمال میشد.عملکرد کارکنان تامین اجتماعی ملاک پرداخت حقوق؛شاخص ها کدامند؟سعید خدابندهخدابنده برای ملموستر و محسوستر شدن این روش نوین محاسبۀ عملکرد مثالی زد و افزود: دورههای پیش اگر استان الف با ١٠ نیرو و استان ب ١۵ نیرو، خروجی یکسانی داشتند، تمییز داده نمیشد اما در قاعدۀ جدید، و بر پایۀ ضریب تعدیل نیروی انسانی، بیشک استانی که کارکنان کمتری دارد، رتبۀ عملکردیِ بهتری خواهد داشت. برای این نیل به این مهم نیز سه سنجه اساس قرار گرفت؛ تعداد کارگاههای فعال، شمار بیمهشدگانِ اصلی و میزان مستمریبگیران.او دربارۀ نتیجۀ این روش ارزیابی جدید بیان کرد: در این شیوه، عملکرد کمّی نیروی انسانی مورد ارزیابی دقیقتر و صحیحتری قرار میگیرد و سبب ایجاد انگیزۀ افزونتر در بدنۀ سازمان میشود. با اعمال این اسلوب تازه، میانگین سرانه بین کمترین و بیشترین استان از یکمیلیون و 400هزار تومان به دومیلیون و 800هزار تومان یعنی افزایش 100 درصدی رسید و این در وضعیتی بود که نهتنها مجموع اعتبار استانها کم نشد که در مقابل توزیع اعتبار منطقیتر و ملموستر هم شد. به بیان دیگر میانگین سرانۀ اعتبار تغییری نکرد اما استانهای قویتر اعتبار بیشتری دریافت کردند و پراکندگی اعتبار افزونتر شد.مدیرکل ارزیابی و پایش عملکردِ سازمان تأمین اجتماعی گفت: اعمال ضریب «نسبت عملکرد به کادر شاغل» موجب شد استانهای دارای عملکرد بالاتر نسبت به تعداد کارکنان شاغل، از سهم اعتبار بیشتری از مزایای انگیزشی برخوردار شوند. همچنین مقرر شد عملکرد وصول مطالبات (اعم از جاری و معوق) با عنوان شاخص «وصول حق بیمه» بر مبنای بودجه ابلاغی هدفگذاری شده و با وزن اهمیت 35 از 100 بهصورت شاخص مستقل بنا به لزوم مشارکت کلیه واحدهای استان در امر وصول لحاظ شود. ضمناً با توجه به اینکه هدف طرح، بهبود پرداخت به کارکنان بوده و نظر به اینکه تغییرات ایجاد شده در شیوۀ ارزیابی منجر به کاهش میانگین نمرات استانی در مرحله چهارم شد، بهمنظور عدم کاهش میزان اعتبار تخصیصی و همچنین ایجاد فرصت رقابتی بین استانها، سقف نمرات ارزیابی عملکرد گروهی حذف و درصورت مازاد عملکرد استان در وصول مطالبات نسبت به برنامۀ ابلاغی، اختصاص نمره بالاتر از 100 لحاظ شد. دیگر اینکه میانگین نمرات به 95 افزایش و 6.6 نمرۀ ارفاقی مازاد به کلیۀ استانها در ارزیابی مرحلۀ چهارم سال 1403 اختصاص یافت.خدابنده دربارۀ خروجی این بررسیها گفت: بهدنبال اعمال مؤلفۀ «نسبت عملکرد به کادر شاغل» با ضریب تأثیر 10 درصد در محاسبۀ اعتبار مزایای انگیزشی، از دورۀ سهماهۀ نخست سال جاری، امکان کسب نمرۀ بالاتر از 100 در شاخص وصول مطالبات نسبت به برنامۀ ابلاغی و اعمال در کلیۀ محاسبات مبتنی بر نمرۀ ارزیابی عملکرد گروهی، و اعمال ارزیابی عملکرد سازمان با ضریب تأثیر 20 درصد و عملکرد گروهی استان با ضریب تأثیر 75 درصد در محاسبۀ اعتبار مزایای انگیزشی ادارات کل استانها و بههمراه اعمال ارزیابی عملکرد گروهی با ضریب تأثیر 95 درصد در محاسبۀ اعتبار انگیزشی ستاد ادارات کل و شعب تابعه، و سرانجام اختصاص 6.6 نمرۀ ارفاقی مازاد به کلیۀ استانها، ادارات کل استان البرز، غرب تهران، شهرستانهای تهران، قم، اصفهان، شرق تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و زنجان بهترتیب، استانهای برتر در حوزۀ تدوین ضوابط و شاخصهای پرداخت مزایای انگیزشی مبتنی بر ارزیابی عملکرد معرفی شدند که سرانۀ استان البرز بهعنوان رتبۀ نخست، با چهار درصد افزایش به ششمیلیون و 517هزار و 70 ریال رسید.او در پایان تأکید کرد: همین سبب میشود ایجادِ رقابتِ سازنده و ارتقای انگیزۀ کارکنان رخ دهد. گفتنی است در کسب نمرۀ بالاتر از 100 در شاخص وصول مطالبات نسبت به برنامۀ ابلاغی، ادارۀ کل استان خراسان جنوبی موفق به کسب امتیاز 102.47 شد و رتبۀ اول را به خود اختصاص داد.