
علی حیدری بر مسئولیت دولت در حمایت از مردم بهویژه اقشار فرودست در برابر مخاطرات اقتصادی و اجتماعی تأکید کرد و خواستار اجراییسازی «پیوست تأمیناجتماعی» برای طرحهای کلان کشور شد.
حیدری در گفتوگو با تأمین ۲۴ با استناد به ماده یک قانون ساختار نظام تأمین اجتماعی و اصول3، ۲۱، ۲۹ ،۴۳ قانون اساسی گفت: دولت مکلف است از افراد فرودست جامعه در برابر تکانهها و ریسکهای اقتصادی و اجتماعی حمایت کند. در تبصره یک همین ماده قانونی نیز تصریح شده که برنامههای توسعهای دولت نیز جزو همین مخاطرات محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه دستیابی به رشد و توسعه مستلزم «جراحیهای اقتصادی، صنعتی و اداری» است، افزود: بهطور مثال، تعطیلی صنایع منسوخ یا سازمانهای غیرکارآمد و جایگزینی آنها با بخشهای جدید، نیازمند پیشبینی راهکارهای ترمیمی و جبرانی برای تأثیرات منفی این تغییرات بر معیشت، سلامت و اشتغال خانوارها است.
حیدری با اشاره به «سیاستهای کلی تأمین اجتماعی» که بر ضرورت داشتن «پیوست تأمین اجتماعی» برای تمام طرحهای کلان کشور تأکید دارد، گفت: همانطور که برای ساخت یک ساختمان، پیوست محیطزیست و تأییدیه سازمان محیطزیست لازم است، برای تمام برنامهها و طرحهای کلان کشور نیز باید پیوست تأمین اجتماعی تهیه شود.
وی توضیح داد: پیوست تأمین اجتماعی به معنای اثرسنجی دقیق طرحها بر کیفیت زندگی، معیشت، سلامت و اشتغال مردم بهویژه اقشار ضعیف و طراحی بستههای جبرانی و ترمیمی از طریق نظام تأمین اجتماعی فراگیر است. بهعنوان نمونه، در صورت توقف تولید یک خودروی قدیمی، باید برای کارگران، تعمیرکاران و قطعهسازان مرتبط، برنامههای مهارتآموزی و انتقال به مشاغل جدید تدوین شود.
این کارشناس رفاه و تأمین اجتماعی با انتقاد از عدم اجراییسازی این سیاست، گفت: متأسفانه دولت بهعنوان متولی اجرای سیاستهای کلی تأمین اجتماعی، تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. این موضوع باید بهعنوان یک مطالبه جدی از دولت، حاکمیت، مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شود.
حیدری تأکید کرد: اگر پیوست تأمیناجتماعی عملیاتی شده بود، همانطور که امروز پیوست محیطزیست و فرهنگی داریم، این ابزار میتوانست از حقوق اقشار ضعیف در برابر مخاطرات اقتصادی و اجتماعی صیانت کند.
مشاور عالی مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به عملکرد این سازمان در سالهای اخیر تأکید کرد: سازمان تأمیناجتماعی علیرغم همه فشارهای مالی، تحریمها، بحرانهای جمعیتی و کمتوجهیهای دولت، هیچگاه دچار تعطیلی یا وقفه نشده و بلکه خدمات خود را به صورت پیوسته ارائه داده است.
حیدری عملکرد سازمان تأمین اجتماعی را در مقایسه با سایر صندوقهای بازنشستگی کشور مورد بررسی قرار داد و گفت: در حالی که بسیاری از ۲۱ صندوق و سازمان بازنشستگی دیگر یا منحل شدهاند یا برای بقا به بودجه دولت وابستهاند، سازمان تأمیناجتماعی بدون دریافت حتی یک ریال کمک مستقیم از بودجه عمومی، به کار خود ادامه داده و نسبت پشتیبانی بهتری نیز نسبت به آنها دارد.
وی کاهش درآمدها و افزایش تعهدات سازمان را ناشی از عوامل متعددی دانست و توضیح داد: بازنشستگیهای زودهنگام، قانون مشاغل سخت و زیانآور که از سال ۸۰ باید اصلاح میشد، ورود غیرمجاز اتباع خارجی به چرخه بیمه، کاهش تولید ملی و عدم تأمین اعتبارات عمرانی از طرف دولت، همگی دست به دست هم دادهاند تا ضریب پشتیبانی سازمان کاهش یابد.
حیدری با اشاره به بحرانهای مختلف دهههای اخیر از جمله جنگ، تحریم، زلزله، سیل و همهگیری کرونا، اظهار کرد: در همه این بحرانها، سازمان نه تنها خدمترسانی را متوقف نکرد، بلکه در برخی موارد مانند دوران کرونا، مراکز درمانی خود را به مراکز خدمترسانی به بیماران تبدیل کرد. اما در مقابل، دولت با استناد به این که سازمان یک نهاد عمومیِ غیردولتی است، حتی یک ریال هم به عنوان کمک بحرانی به سازمان پرداخت نکرد.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در قبال تعهداتش به سازمان تأمیناجتماعی، افزود: دولت از سال ۱۳۵۴ مکلف به پرداخت ۳ درصد از حق بیمه بیمهشدگان بوده، اما در طول چهار دهه گذشته تنها رویه نسیه را پیش گرفته و نه تنها حق بیمه جاری را به طور کامل پرداخت نکرده، بلکه بدهی معوقه خود را نیز به نرخ روز تأمین نکرده است. در مواردی نیز با تهاتر طلبهای سازمان با اموال دولتی به قیمتهای غیرواقعی، ما را تحت فشار مضاعف قرار داده است.
مشاور عالی مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به تأثیر طرح تحول سلامت بر منابع سازمان گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۳، سازمان از محل وصولیهای خود میتوانست تعهداتش را پوشش دهد، اما پس از اجرای طرح تحول سلامت، مجبور شدیم برای انجام تعهدات، به استقراض، انتشار اوراق و حتی فروش برخی اموال متوسل شویم.
حیدری با تأکید بر تابآوری سازمان تأمیناجتماعی در شرایط دشوار تأکید کرد: تأمیناجتماعی با وجود تمام مشکلات پیشرو، همچنین در سایه پیامدهای ناشی از سالمندی جمعیت و عدم ایفای تعهدات بیمهای دولت به صورت نقدی و به ارزش واقعی یوم الاداء همچنان ایستاده است و خدمات ارائه میدهد بنابراین از تداوم خدمترسانی در شرایط پرچالش باید به عنوان یک دستاورد مهم برای نظام تأمیناجتماعی کشور یاد کرد.