
ولی احمدوند، رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان ورامین، در گفتوگو با تأمین 24، آمار جامعی از جمعیت تحت پوشش و واحدهای فعال این شعبه ارائه کرد.
وی اعلام کرد: در حال حاضر 98 هزار و 182 نفر به عنوان بیمهشده اصلی و تبعی و 31 هزار و 70 نفر به عنوان مستمریبگیر (بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده) تحت پوشش این شعبه هستند. در مجموع، خدمات سازمان تأمیناجتماعی بیش از 129 هزار و 262 نفر از جمعیت شهرستان ورامین را شامل میشود. همچنین، حدود 5هزار و 20۰ نفر کارفرما در این شهرستان فعالیت دارند.
احمدوند با اشاره به ساختار غالب کارگاهها در این منطقه گفت: عمده کارگاههای تحت پوشش این شعبه، صنفی هستند و سهم کارگاههای مشمول کمک دولت نیز نسبتاً بالا و حدود ۲۵ درصد از کارگاههای فعال را تشکیل میدهد.
وی کارفرمایان را ضلع مهم مثلث «سازمان، کارفرما و بیمهشدگان» دانست و تأکید کرد: نهایت تلاش برای همکاری و احترام به این قشر در شعبه به کار گرفته میشود و از ارائه هیچ خدمتی دریغ نمیشود.
چالش بازنشستگی پیش از موعد
رئیس شعبه تأمین اجتماعی ورامین در ادامه به افزایش قابل توجه متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد و به علت سختی و زیانآور کار اشاره کرد و گفت: این افراد عمدتاً متولدین دهههای ۵۰ و ۶۰ هستند که در ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته وارد بازار کار شدهاند. این پدیده، سبب افزایش چشمگیر تعداد این گروه از بازنشستگان و ایجاد بار مالی هنگفت بر سازمان تأمین اجتماعی شده و شعبه ورامین نیز مانند سایر شعب، از این موضوع متأثر است.
احمدوند در بیان راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مشمولان مشاغل سخت و زیانآور گفت: به منظور مدیریت و کاهش تدریجی مشمولان این قانون نه تنها باید بازنگری در قوانین و مقررات مربوطه صورت گیرد بلکه اصلاح و افزایش تدریجی شرایط سنی برای استفاده از این قانون ضروری به نظر می رسد. برنامهریزی مشترک با وزارتخانههای مرتبط برای سالمسازی و بهبود محیط کار و حذف برخی مشاغل از فهرست که با تغییر فناوری، ماهیت سابق را از دست دادهاند (مانند شاطر نانوایی که امروزه عمده کار با ماشینآلات انجام میشود) نیز از دیگر راهکارهای موثر میتواند باشد.
وی با اشاره به تحول دیجیتال گفت: غیرحضوریشدن بیش از ۶۰ نوع خدمت و برونسپاری بخشی از خدمات به کارگزاریها، سبب افزایش سرعت کار، کاهش هزینه و وقت مخاطبان و کاهش محسوس مراجعات حضوری و صفهای طولانی در شعبه شده است.
چالشهای ناشی از قوانین و مقررات
احمدوند بخشی از چالشهای پیشروی شعب، از جمله شعبه ورامین را مربوط به فرآیند تصویب، ابلاغ و اجرای قوانین و مقررات جدید دانست و بیان کرد: گاهی اخبار مقررات پیش از ابلاغ رسمی منتشر و باعث سردرگمی و نارضایتی بیمهشدگان میشود که ممکن است این کوتاهی را به حساب کارکنان بگذارند. همچنین، گاهی قوانین پس از ابلاغ، تاریخ اجرای عقبگرد دارند که ایجاد چالش میکند.
رئیس شعبه ورامین در پایان از برگزاری جلسات و کلاسهای آموزشی با انجمنهای صنفی و اداره کار برای کارگران ساختمانی در محل شعبه خبر داد که با استقبال خوبی مواجه شده است. به گفته وی، مقرر شده چنین دورههایی، به ویژه با محوریت پیشگیری از حوادث کار، در شهرکها و مجتمعهای صنعتی نیز برگزار شود.