
 
            محمد شکری، رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهید مدرس تهران در گفتوگو با تأمین 24 با اشاره به اینکه صرف حذف اسمی مشاغل سخت و زیان آور کفایت نمیکند، بر بهبود شرایط فنی و ایمنی محیط کار به عنوان یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه تأکید کرد.
شکری رویکرد این شعبه در تعامل با شرکای اجتماعی به ویژه جامعه کارفرمایی را مبتنی بر «تعامل سازنده و توسعه خدمات غیرحضوری» عنوان کرد و در
پاسخ به پرسشی درباره سیاستهای ارتباطی این شعبه گفت: رویکرد ما با شرکای تأمین اجتماعی به ویژه جامعه کارفرمایی، بر محور تعامل سازنده، شفافسازی فرآیندها و حرکت به سمت توسعه خدمات غیرحضوری استوار شده است.
رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهید مدرس تهران هدف نهایی این رویکرد را «افزایش رضایتمندی، بهبود وصول مطالبات و تقویت اعتماد متقابل بین سازمان و شرکا» دانست و افزود: به منظور تحقق این اهداف، ابزارهایی همچون برگزاری نشستهای دوجانبه برای رفع موانع و همچنین ایجاد بسترهای ارتباطی حضوری و الکترونیکی برای دریافت پیشنهادات و شکایات در دستور کار قرار دارد.
او تأکید کرد: پیادهسازی این راهبرد، گامی مؤثر در جهت تسهیل فرآیندها و ارتقای کیفیت خدمات به فعالان اقتصادی و شرکای سازمان است.
لزوم کاهش مشمولان مشاغل سخت و زیانآور
شکری «کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیانآور» را یکی از دغدغههای مهم سازمان تأمیناجتماعی خواند و بر لزوم توازن بین «حفظ سلامت کارگران» و «کنترل بار مالی» تأکید کرد.
شکری در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای کاهش آمار این مشاغل و تأثیر آن بر منابع سازمان، اظهار کرد: یکی از دغدغههای تأمیناجتماعی، کاهش مشمولان سختی کار است؛ چرا که از یک سو باید سلامت و ایمنی کارگران به طور کامل حفظ شود و از سوی دیگر، بار مالی و اداری آن برای کارفرمایان و سازمان، کنترل و مدیریت شود.
وی با اشاره به پیچیدگی ذاتی این حوزه توضیح داد که دستیابی به این تعادل، تأثیر مستقیمی بر ثبات مالی سازمان و بهبود محیط کسبوکار خواهد داشت. خوشبختانه در قالب طرحهای تحولی بیست گانه، اصلاح عناوین شغلی و ساماندهی این مشاغل در دستور کار سازمان قرار گرفته است. بنابراین به منظور کاهش این موضوع باید اتخاذ رویکردی نظاممند و علمی مبتنی بر بهبود شرایط کار عمل شود.
شکری با تأکید بر اینکه «نباید صرفاً حذف اسمی مشاغل صورت پذیرد»، راهکارهای عملی برای کاهش واقعی مشمولان قانون مشاغل سخت و زیانآور را تشریح کرد و افزود: بهبود شرایط فنی و ایمنی محیط کار که از طریق حذف تجهیزات قدیمی و جایگزینی آنها با وسایل استاندارد محقق میشود، گام اول است.
وی آموزش مستمر و مؤثر کارفرمایان و کارگران در زمینه رعایت نکات ایمنی و استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت فردی را گام دوم خواند و افزود: همچنین ایمنسازی زیرساختهای محیط کار و بهرهگیری از یارانههای دولتی برای تسهیل خرید تجهیزات پیشرفته و نوین و ارزیابی دقیق و مستمر محیطهای کار توسط بازرسان سازمان تأمیناجتماعی و ادارات کار، به منظور اصلاح شرایط و کاهش عوامل زیانآور گامهای چهارم و پنجم هستند.
رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهید مدرس تهران در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی ابعاد مختلف این تحول دیجیتال را تشریح کرد.
اهداف هوشمندسازی
شکری با اشاره به اهداف کلان هوشمندسازی گفت: هدف اصلی طرحهای هوشمندسازی تأمین اجتماعی، کاهش مراجعات حضوری، ایجاد امکان کنترل برخط و اصلاح سریع لیستها توسط کارفرمایان است که در نهایت به ارتقای شاخص رضایتمندی مراجعان منجر میشود.
وی افزود: توسعه خدمات غیرحضوری از طریق کاهش هزینهها، افزایش سرعت خدمترسانی، هوشمندسازی خدمات و یکپارچهسازی دادهها و فرآیندها، نقش تعیینکنندهای در کارآمدی سازمان ایفا میکند.
رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهید مدرس تهران در ادامه به دیگر مزایای این طرح های بیست گانه اشاره کرد و گفت: کاهش خطاهای اداری، حذف بروکراسی غیرضروری، تسهیل توسعه کسبوکارها، افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و تقویت اعتماد عمومی از دیگر دستاوردهای این تحول دیجیتال است.
شکری اظهار کرد: اجرای کامل و موفقیتآمیز هوشمندسازی، علاوه بر کاهش زمینههای فساد و تبعیض، امکان تصمیمگیری دقیقتر مدیران در سیاستگذاریهای بیمهای را نیز فراهم میآورد و نقش کلیدی در تحول راهبردی بزرگترین نهاد بیمهای کشور ایفا خواهد کرد.
او در پاسخ به پرسشی درباره تجربیات قابل تعمیم این شعبه به سایر شعب، به ابتکار عملی این شعبه در زمینه کاهش مراجعات حضوری اشاره کرد.
شکری با بیان اینکه این تجربه پیش از اجرای سیستم 3070 در شعبه تامین اجتماعی شهید مدرس اجرا شده است، گفت: آن زمان ما به همکاران خود اعلام کردیم که بسیاری از امور که نیاز به مکاتبه رسمی ندارند و از طریق تماس تلفنی قابل حل هستند، به سرعت انجام دهند. همچنین به نمایندگان کارفرمایان و دستگاههای ذیربط اعلام کردیم که میتوانند به جای مراجعه مستقیم بیمهشدگان، برای انجام امور به شعبه مراجعه کنند. از آن زمان، این رویکرد موجب شده که نه تنها خدمات سریعتر ارائه شود بلکه از تردد غیرضروری ارباب رجوع کاسته شده است.
شکری اظهار کرد: کاهش ازدحام و شلوغی در نهایت به افزایش محسوس رضایتمندی مراجعان منجر شده است، تجربهای که بسیاری از شعب سازمان تأمین اجتماعی آن را به مرور با اجرای هوشمندسازی به آن دست یافتهاند.
به گزارش تأمین 24، شعبه تأمین اجتماعی شهید مدرس تهران، با پوشش دادن بیش از ۱۱۰۰ بیمهشده اصلی و ارائه خدمات به نزدیک ۱۲۰۰ بازنشسته و مستمریبگیر و همچنین با تحت پوشش قرار دادن ۲۸۳ کارگاه، یکی از شعب فعال تأمیناجتماعی در پایتخت و نقش مهمی در تقویت و توسعه تعامل با کارفرمایان دارد.




