
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان البرز در جلسه هماندیشی با نمایندگان کانونهای بازنشستگان و کارگران، از پیشرفتهای طرح نظام ارجاع و تلاش برای رفع چالشهای درمانی خبر داد و بر ضرورت همکاری کانونها برای اجرای موفق این طرح تأکید کرد.
به گزارش تامین24 به نقل از روابط عمومی مدیریت درمان تأمیناجتماعی استان البرز، در این نشست که با حضور روسای مراکز درمانی، کارشناسان تامین اجتماعی و نمایندگان کانون بازنشستگان برگزار شد داریوش طاهرخانی با اشاره به دغدغههای مطرحشده توسط نمایندگان، اظهار کرد: نظام ارجاع با هدف ارائه خدمات صحیح و تخصصی به بیمهشدگان تأمین اجتماعی طراحی شده است. این طرح از شهریورماه در مراکز ملکی استان البرز بهصورت آزمایشی اجرا شده است؛ ماهانه حدود ۱۵ هزار بیمار از طریق پزشکان عمومی به سطوح تخصصی ارجاع داده میشوند که حدود ۷ هزار نفر خدمات تخصصی دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه این طرح در مراحل آزمایشی و رفع مشکلات نرمافزاری است، افزود: مشکلات نرمافزاری در حال رفع است و با همکاری بخش فناوری اطلاعات سازمان، این موانع بهزودی برطرف خواهد شد. هدف ما این است که بیماران در مسیر درست درمانی قرار گیرند و خدمات رایگان دریافت کنند.
مدیر درمان تامین اجتماعی البرزدر ادامه بیان کرد: نظام ارجاع با هدایت بیماران به سطوح مناسب درمانی، از مراجعات غیرضروری به متخصصان و فوقتخصصها جلوگیری میکند. این طرح با تمرکز بر فناوری اطلاعات، امکان نظارت دقیق بر فرآیند درمان را فراهم کرده و به بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینهها کمک میکند.
وی افزود: بیمارستان البرز آماده است تا با همکاری سایر مراکز درمانی، این طرح را به صورت منسجم اجرا کند.
شادبخش، رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمریبگیران البرز، نیز با تاکید بر اهمیت پایداری صندوق تامین اجتماعی، گفت: بازنشستگان و مستمریبگیران اولین گروهی هستند که از ناپایداری صندوق آسیب میبینند. ما از اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده حمایت کامل میکنیم و آماده همکاری برای آموزش و ترویج این طرح در میان اعضا هستیم.
وی با اشاره به تجربههای ناموفق گذشته در استانهای فارس و مازندران، افزود: با توجه به دیدگاههای مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ترکیب نظام ارجاع و پزشک خانواده میتواند تحول بزرگی در نظام سلامت ایجاد کند.
مدیرعامل موسسه خدمات درمانی میلاد سلامت البرز، نیز بر ضرورت مدیریت منابع محدود درمانی تاکید کرد و گفت: ما نمیتوانیم تعداد نامحدود پزشک یا فضای درمانی اضافه کنیم. نظام ارجاع به ما کمک میکند تا بیماران با مشکلات ساده ابتدا به پزشکان عمومی مراجعه کنند و تنها موارد خاص به بیمارستانهای تخصصی ارجاع شوند. این رویکرد فشار بر بیمارستانهایی مانند بیمارستان البرز را کاهش داده و خدمات پرهزینه مانند جراحیها را به مراکز ملکی خودمان هدایت میکند.
مهدی ناقوسی همچنین به اهمیت فرهنگسازی برای پذیرش لیستهای انتظار اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها، بیماران غیراورژانسی چند هفته یا حتی چند ماه منتظر خدمات غیرفوری مانند MRI میمانند. ما نیز باید این فرهنگ را ترویج کنیم که صبر معقول برای خدمات غیراورژانسی به مدیریت بهتر منابع کمک میکند.
سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که اجرای آزمایشی این طرح در استان های البرز و تهران تا پایان سال جاری ارزیابی خواهد شد و در صورت موفقیت، به سایر استانهای کشور تعمیم داده میشود. کارشناسان معتقدند که موفقیت این طرح به همکاری همهجانبه ذینفعان، از جمله پزشکان، بیماران و بازنشستگان، و فرهنگسازی گسترده وابسته است.




