براساس طرح نظام ارجاع داخلی تامین اجتماعی، بیماران برای بهرهمندی از خدمات درمانی ساماندهی و هدایت میشوند.
به گزارش تأمین24 مرور اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر سازمان تأمیناجتماعی، نشان از تحولات پرشتاب این نهاد در حوزههای ماموریتی بهویژه درمان دارد که منشأ آن به ارائه «طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمیناجتماعی» از سوی مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی بازمیگردد.
نخستین طرح از «طرحهای بیستگانه تحول آفرین» که با نگاهی ژرف برنامهها و اهداف فعلی و آتی تأمیناجتماعی را پایهریزی کرده است، اختصاص به «طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان» دارد. این طرح با بهرهمندی از تجارب گذشته و طراحی سامانه جدید، نظام نوین ارجاع داخلی را کلید زده است و روند اجرای آن با تشکیل جلسات هفتگی با حضور مدیرعامل سازمان، مدیران ارشد حوزههای درمان و فناوری اطلاعات و مدیران درمان استانها، پایش میشود.
نظام ارجاع داخلی در دوره جدید در فازهای مختلف بهاجرا درمیآید؛ در فاز نخست این نظام، درمان بیماران بهترتیب ارجاع در همان مرکز درمانی/ مراکز درمانی ملکی شهرستان/ مراکز ملکی سایر شهرستانهای استان/ استان همجوار براساس فاصله/ مراکز منتخب منطقه/ و بیمارستان میلاد انجام میشود. در فاز نخست 430 مرکز درمانی ملکی سازمان شامل 80 بیمارستان و مراکز درمانی سرپایی هدفگذاری شده است تا بهصورت زنجیرهای خدمات درمانی مورد نیاز بیماران ارجاعی را ارائه دهند.
در فاز دوم درنظر است که از ظرفیت مراکز درمانی/دانشگاهی در سیستم ارجاع استفاده شود و به این ترتیب اولویت مسیر ارجاع بیمار در یک شهر ابتدا مراکز درمانی ملکی و بعد از آن مراکز درمانی دولتی/دانشگاهی تعیین شده است. در فازهای بعدی سایر مراکز بیمارستانی و تخصصی طرف قرارداد وارد زنجیره نظام ارجاع میشوند.
برای اجرای نظام ارجاع، نرمافزاری اختصاصی توسط حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی طراحی شده است که به صورت پویا و براساس هرم ارجاع ترسیم شده، عمل میکند.
سامانه مذکور که اکنون در مراکز درمانی تأمیناجتماعی استانهای تهران و البرز در مرحله پایلوت قرار دارد، امکان ارجاع بیماران را در قالب خدمات الکترونیک، فراهم میکند. به نحوی که بیماران پس از معاینات پزشک عمومی، در صورت نیاز به درمانهای تخصصی توسط پزشک معالج از طریق نرمافزار سامانه نظام ارجاع به یکی از مراکز درمانی بالاتر ارجاع داده میشود. نکته مهم اینکه سامانه به گونهای طراحی شده است که سطوح بالای درمان را برگرفته از جدولی که هرم ارجاع نام دارد در اختیار پزشک معالج قرار میدهد. به نحوی که در کف این هرم درمانگاههای تأمیناجتماعی و در راس هرم بیمارستان میلاد تهران قرار دارد.
روند مسیر اینگونه است که بیمار از یک درمانگاه تأمیناجتماعی به سطح بالاتر درمان که میتواند درمانگاه، پلیکلینیک و بیمارستان همان شهر باشد، ارجاع داده میشود. در صورت نبود تخصص مورد نظر، مراکز درمانی سطح استان نمایش داده میشود. چنانچه این مراکز هم فاقد درمان تخصصی مورد نظر باشند، پزشک بیمار را به «بیمارستانهای منطقهای تأمیناجتماعی» (7 منطقه درمانی تأمیناجتماعی وجود دارد)، ارجاع میدهد. درصد کمی از احتمال چنانچه این بیمارستانها هم نتوانند خدمت مورد نظر را ارائه دهند، بیمار به راس هرم درمانی یعنی بیمارستان میلاد ارجاع داده میشود.
مجموع این فرایندها از ابتدا تا انتها در قالب سامانه نظام ارجاع انجام میشود و این سامانه قابلیت آن را دارد که نوبتگیری برای بیمار را در مقصد بهثبت برساند. بنابراین تاریخ و ساعت نوبت بیمار از قبل رزرو شده و برای او پیامک ارسال میشود.
همچنین در قالب این سامانه پزشک مقصد میتواند بازخورد معاینات خود را برای پزشک مبدا ارسال کند تا او در جریان روند درمان قرار گیرد. برای مثال اگر پزشک عمومی بیمار را نزد متخصص ارتوپدی ارجاع میدهد، متخصص مذکور میتواند نتایج اقدامات درمانی خود را به پزشک مبدا در قالب سامانه ارسال کند.
بهاین ترتیب، نظام ارجاع سازمان تأمیناجتماعی با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهایی اکنون در مدار توسعه قرار دارد و در صورت عملیاتی شدن طرح، امکان افزایش ظرفیت درمان در استانها با بهرهمندی از مراکز درمانی دولتی/دانشگاهی بهوجود میآید.