در آستانه برگزاری نمایشگاه الکامپ، ایدههای برگزیده در فراخوان سازمان تأمین اجتماعی به مرحله داوری نهایی رسیدند. این ایدهها که با هدف کاهش خطا، افزایش بهرهوری و گسترش پوشش بیمهای به ویژه برای شاغلان غیررسمی ارائه شدهاند، طی روزهای برگزاری نمایشگاه مورد ارزیابی قرار میگیرند و برندگان معرفی خواهند شد.
به گزارش تامین 24، تیمهای برگزیده ایدهپردازان در حوزه فناوری که در فراخوان سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کرده بودند، به مرحله داوری رسیدند. بنابراین طی روزهای حضور سازمان در نمایشگاه الکامپ بعد از داوری، تیمهای برنده اعلام خواهند شد.
طبق گفته یکی از ارزیاب های این برنامه؛ بهکارگیری ابزارهای نوآورانه و دیجیتال در چنین سازمانی میتواند میزان خطا و دشواریهای کاری را کاهش دهد و در مقابل، بهرهوری، صرفهجویی و رضایتمندی بیمهشدگان و کارکنان را افزایش دهد.
بیمه برای شاغلان غیر رسمی
در بین تیمهای مختلف، هر کدام با ایدههای متنوعی در این برنامه حضور پیدا کردند. محدثه مجرد به عنوان یکی از شرکت کنندگان فراخوان سازمان تامین اجتماعی که جزو ایدههای برتر شناخته شده است، توضیح میدهد:«این ایده بر ایجاد بیمه برای شاغلان غیررسمی تمرکز دارد؛ افرادی همچون کارگران فصلی و دانشجویان که بهطور معمول تحت پوشش بیمه نیستند. با توجه به اینکه اغلب این افراد از طریق پلتفرمها فعالیتهایی دارند و تراکنشهای روزانهای انجام میدهند، میتوان یک کیف پول دیجیتال برایشان تعریف کرد که درصدی از این تراکنشها در کیف پول ذخیره شده و پس از رسیدن به حد نصاب، به عنوان مبنای بیمه لحاظ شود».
مجرد در مورد جلسات ارزیاب ها که توسط این سازمان انجام شده، توضیح میدهد:« بازخوردهایی که از مدیران بیمهای و مشاوران حاضر دریافت کردیم، دید بازتری نسبت به اجرای ایده در اختیار ما قرار داد. امیدوارم با استفاده از این نظرات، ارائه نهایی بهتری داشته باشیم».
این ایدهپرداز جوان درباره آینده این طرح توضیح داد که موفقیت آن به میزان حمایت سازمان تأمین اجتماعی بستگی دارد و با توجه به نوآورانه بودن ایده، امیدوار است بتوانند در کشور آن را تا مراحل اجرایی پیش ببرند.
پلتفرمی برای صرفه جویی اقتصادی
یکی دیگر از ایدهپردازان این مسابقه عبدالرزاق محمود آبادی است که در ایده خود بر ایجاد یک پلتفرم جامع اطلاعاتی تمرکز دارد که دادههای سازمانهای بیمهگر، مراکز درمانی و بیمهشدگان را در قالب داشبوردهای تحلیلی جمعآوری و یکپارچه میکند.
محمودآبادی توضیح میدهد:«این طرح میتواند ضمن پویاسازی نظام سلامت کشور، به صرفهجوییهای قابل توجهی در حوزه درمان منجر شود. در این طرح، نکات بالینی مهمی دیده شده و از نظر مالی میتواند تا حدود ۲۰ درصد صرفهجویی ایجاد کند. ایده اولیه حدود ۳۶ ماه پیش ارائه شد و اکنون در مرحله ارزیابی در حال تکمیل و توسعه آن هستیم تا بتوانیم به امتیاز لازم برای اجرا برسیم».
این ایدهپرداز در خصوص نحوه تعامل سازمان با ایدههای نوآورانه، ادامه میدهد:«اتفاق مثبتی که در سازمان تأمین اجتماعی در حال وقوع است، توجه ویژه به نوآوری است . اگر سازمان بتواند توسعه را در حوزه هوش مصنوعی همگام با روندهای جهانی دنبال کند مشابه آنچه در کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس رخ داده است، میتواند تحولی ویژه در کشور رقم بزند».
طبق گفتههای محمودآبادی این امر موجب ارتقای سطح خدمات، افزایش رضایتمندی بیمهشدگان و بهبود عملکرد مراکز درمانی سازمان خواهد شد.»
ایدههایی برای کاهش خطاهای سازمانی
پس از ارائه ایدهپردازان، در طول روزهای نمایشگاه ایدههای مختلف داوری میشود و قبل از آن ارزیاب های سازمان پیشنهادهای خود را به این تیمها ارائه میدهند.
شکوه علیزاده عضو هئیت علمی دانشگاه تهران و یکی از ارزیاب های سازمان تامین اجتماعی در مورد این رویداد توضیح میدهد:«خوشحالکننده است که سازمانی همچون تأمین اجتماعی، با وجود رسالتهای کلان و وظایف گسترده، امروز نگاه نوآورانهای را در دستور کار قرار داده است. این سازمان توانسته با گوش سپردن به ایدههای درون و برونسازمانی، بلوغ مدیریتی خود را نشان دهد.»
علیزاده درباره تجربه خود در جلسات ارزیابی میگوید:«من با دو دسته از ایدهها مواجه شدم؛ ایدههای درونسازمانی که نشانه کارآفرینی سازمانی هستند و بسیار ارزشمندند، و ایدههای بیرونی که توسط پیمانکاران یا استارتاپها ارائه شدند. برای من جالب بود که برخی کارکنان سازمان با وجود مشغلههای کاری، در اوقات فراغت خود اپلیکیشن هایی طراحی کرده بودند تا مسئلهای درونسازمانی را حل کنند. این سطح از دغدغهمندی و نوآوری بسیار ارزشمند است.»
علیزاده در ادامه به اهمیت گستره مخاطبان سازمان اشاره کرد که سازمان تأمین اجتماعی با ۵۰ میلیون مخاطب و ۶۰ هزار کارمند، یکی از بزرگترین نهادهای کشور است. این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه میدهد:«بهکارگیری ابزارهای نوآورانه و دیجیتال در چنین سازمانی میتواند میزان خطا و دشواریهای کاری را کاهش دهد و در مقابل، بهرهوری، صرفهجویی و رضایتمندی بیمهشدگان و کارکنان را افزایش دهد. این همان تحولی است که میتوان آن را یک نوآوری بنیادین و تأثیرگذار دانست».
طبق گفتههای علیزاده این رویکرد میتواند الگویی برای سایر سازمانها و نهادهای دولتی باشد تا با بهرهگیری از فناوری و نوآوری، فرآیندهای خود را بهبود بخشند و خدمات بهتری ارائه دهند.