دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی از اجرای گستردهترین طرحهای تحول دیجیتال در تامین اجتماعی خبر داد و تأکید کرد: «امسال و سال آینده درخشانترین سالهای فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی خواهد بود. ما در حال شخمزدن اساسی سیستمها و گذار به یک سازمان پلتفرمی هستیم.«
او در حاشیه نمایشگاه الکامپ در گفتگو با تامین 24 نمایشگاه الکامپ را فرصتی برای معرفی سازمان ندانست و توضیح داد: «ما چند سالی است که از حضور در این رویداد بهعنوان ابزاری برای شنیدن و دیدن دیگران استفاده میکنیم. هدف ما نمایش قدرت سازمان نیست، بلکه یافتن راهکارهایی است که استارتآپها و بخش خصوصی برای حل مشکلات ما ارائه میدهند.«
از دولت الکترونیک تا دولت پلتفرمی
خدابنده با اشاره به تغییرات بنیادین در نقش فناوری در سازمانها گفت: «چیزی به نام سازمانهای صرفاً فیزیکی در آینده وجود نخواهد داشت. ما از دوره خدمات الکترونیک عبور کردهایم، از دولت همراه هم گذشتیم و اکنون در آستانه دولت مجازی و حکومت پلتفرمها هستیم. سازمانها دیگر با ساختمانها و ساختارها تعریف نمیشوند، بلکه با سرویسها و پلتفرمهایشان شناخته میشوند.«
وی با تاکید بر اینکه سازمان تأمیناجتماعی در طرحهای ۲۰گانه تحولی خود دقیقاً با همین نگاه حرکت کرده، اظهار کرد: «برای اولین بار ما بهجای شروع از خرید سختافزار یا توسعه نرمافزارهای جزیرهای، ابتدا یک قالب مفهومی و منطقی طراحی کردیم و سپس آن را به قالب سیستمی یکپارچه تبدیل میکنیم. این تغییر رویکرد باعث میشود خدمات ما بدون وابستگی به مکان و زمان در اختیار بیمهشدگان قرار گیرد.«
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی یکی از مشکلات گذشته را ناتمام بودن خدمات الکترونیکی دانست و افزود:«قبلاً فرد بخشی از خدمت را آنلاین دریافت میکرد اما مجبور بود بخش دیگر را حضوری انجام دهد. این موضوع نهتنها کمکی به او نمیکرد بلکه دردسرها را بیشتر میکرد. امروز اولویت ما یکپارچگی است؛ بهگونهای که بیمهشده یا بازنشسته بدون مراجعه به شعب خاص و در هر ساعت از شبانهروز سرویس کامل بگیرد.«
سازمان تأمیناجتماعی دارای غنیترین بانک اطلاعاتی کشور
رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمیناجتماعی با تأکید بر اهمیت همکاری با استارتآپها گفت: «ما هیچ محدودیتی برای ورود ایدهها قائل نیستیم. نه شرط سنی داریم، نه گرید و رتبه خاص. فقط به این نگاه میکنیم که یک ایده یا محصول چگونه میتواند مشکل سازمان را حل کند. هر قدر که مفید باشد، به همان اندازه سود و منفعت برای آن استارتآپ هم ایجاد خواهد شد.«
او افزود: «دیگر دوران بروکراسی دولتی در تولید نرمافزارهای سازمان گذشته است. امروز تحلیل، طراحی، توسعه، تست و حتی پشتیبانی بسیاری از سامانهها توسط شرکتهای خصوصی انجام میشود. ما مرکز فناوری اطلاعات را به مرکز توزیع پروژهها تبدیل کردهایم؛ جایی که پروژهها طراحی و مدیریت میشوند اما تولید و توسعه برونسپاری میشود. این روش هم چابکی بیشتری به ما داده و هم برای استارتآپها فرصتآفرین است.«
خدابنده مهمترین دارایی سازمان را دادههای آن دانست و تصریح کرد: «دادهها سرمایه اصلی ماست. نه بیمهپردازان و نه داراییهای مالی؛ هیچکدام به اندازه دادهها ارزشمند نیستند. سازمان تأمیناجتماعی غنیترین بانک اطلاعاتی کشور را دارد که می توان از این اطلاعات در اجرای طرحهای مختلف با همکاری بخش خصوصی بهره گرفت اما مالکیت و حکمرانی داده کاملاً در دست خود ماست و هرگز واگذار نمیشود.«
او ادامه داد: «همانطور که اپراتورهای تلفن همراه عملیات را برونسپاری میکنند اما مالک داده هستند، ما هم دادهها را در دیتاسنترهای خودمان نگهداری میکنیم. بخش خصوصی صرفاً روی دادههای کدگذاریشده کار میکند و لایه رگولاتوری و امنیتی داخل سازمان باقی میماند. خوشبختانه در سالهای اخیر توانستهایم تمام گواهیهای امنیتی را دریافت کنیم و تا امروز کوچکترین مشکلی نداشتیم.«
اجرای سیستم بیمه متمرکز پس از دو دهه انتظار
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به پروژههای مهم در دست اجرا گفت : «سیستم بیمه متمرکز که پس از دو دهه انتظار تا پایان سال آینده نهایی میشود.»
وی رسیدگی الکترونیک اسناد پزشکی؛ پرونده الکترونیک سلامت؛ سیستمهای مالی تعهدی بهعنوان یکی از آرزوهای دیرین سازمان؛ بازرسی الکترونیک دفاتر قانونی و پروژه توکنایز کردن منابع مالی را ازدیگر طرحهای در دست اقدام دانست.
خدابنده همچنین از توسعه اپلیکیشن «تأمین من» خبر داد و افزود: «این اپلیکیشن که اکنون بیش از پنج میلیون کاربر دارد، بهزودی به ایجنتهای هوشمند مجهز میشود. برای نخستین بار یک سازمان دولتی از این فناوری استفاده خواهد کرد.«
67 خدمت الکترونیکی در دسترس مردم
خدابنده یادآور شد: «اکنون بیش از ۶۰ خدمت الکترونیک از طریق پورتال سازمان و اپلیکیشن تأمین من ارائه میشود. خدمات بیمهای مانند ثبتنام، پرداخت حق بیمه، مشاهده سوابق، مستمری و خدمات درمانی همچون استحقاق درمان، نسخه الکترونیک و پرونده سلامت در دسترس مردم قرار دارد.«
به گفته او، سرویس لیست هوشمند یکی از موفقترین خدمات سازمان است: «بیش از ۱.۳ میلیون کارگاه و کارفرما برای ۱۱ میلیون نفر بیمهشده از این سرویس استفاده میکنند. این سامانه با ۳۱ کنترل هوشمند، بخش اعظم درآمد سازمان را تضمین کرده و پایه اصلی دریافت حق بیمه را شکل داده است.«
خدابنده درباره عملکرد سامانهها در شرایط بحرانی گفت: «حتی در دوران جنگ ۱۲ روزه اخیر، تمامی خدمات حیاتی مانند نسخه الکترونیک، داروخانهها، بیمارستانها و پرداخت مستمری بدون کوچکترین وقفه ادامه داشت. فقط در بخش درآمد به دلیل مشکلات اقتصادی کارگاهها و بنگاهها کاهش داشتیم. این نشان میدهد زیرساخت ما به ثبات و بلوغ قابلقبولی رسیده است.«
رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمیناجتماعی تأکید کرد: «سازمان تأمیناجتماعی در آستانه یک پوستاندازی جدی دیجیتال قرار دارد. خروجی پروژههای تحولی از ماههای آینده یکی پس از دیگری رونمایی خواهد شد. هدف نهایی ما ارائه خدمات یکپارچه، پایدار و هوشمند به بیمهشدگان و بازنشستگان است. امیدواریم بتوانیم به وعدههایمان عمل کنیم.«