اخیراً حکمی در برنامۀ ششم توسعه در مورد بازنشستگی رانندگان با ۲۵ سال سابقه آمده است؛ لطفاً در مورد این مادۀ قانونی توضیحات بیشتری بدهید.
به موجب تبصره مادۀ ۸۲ قانون برنامۀ ششم توسعه رانندگان وسایط نقلیۀ سنگین بین شهری، راهداری و راهسازی میتوانند با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته شوند. حداقل سن لازم برای بازنشستگی اینگونه از بیمهشدگان ۵۵ سال است. مستمری قابل محاسبۀ این افراد براساس سنوات پرداخت حق بیمه که از ۲۵ سال کمتر نخواهد بود، محاسبه میشود. باید توجه داشت که این مقرره فقط مربوط به رانندگان وسایط نقلیۀ سنگین بین شهری است و رانندگان وسایط نقلیۀ سبک و درون شهری را شامل نمیشود.
وضعیت بیمۀ رانندگان حملونقل بار و مسافر بین شهری و درونشهری چگونه است؟
کلیۀ رانندگان حملونقل بار و مسافر بین شهری و درونشهری طبق قانون بیمۀ اجباری رانندگان حملونقل بار و مسافر بین شهری مصوب 18 اردیبهشت 1379 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیۀ مورخ ۱۳۸۸ قانون مذکور، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار میگیرند؛ این بیمه اجباری است و سازمان تأمین اجتماعی موظف است، طبق قانون رانندگان مذکور را بیمه کند.
شاغلان، بازنشستگان وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نیروهای نظامی و انتظامی که مشمول قانون خاص حمایتی هستند، از شمول این قانون خارج هستند.
میزان و نحوۀ پرداخت حق بیمۀ رانندگان را توضیح دهید.
دستمزد مبنای محاسبه حق بیمۀ رانندگان براساس دستمزد مقطوعی است که توسط شورایعالی تأمین اجتماعی تعیین شده است. میزان دستمزد مقطوع رانندگان حملونقل بار و مسافر بین شهری در مورد رانندگان مینیبوس و سواری از ابتدای سال 1381 معادل 1.1 برابر حداقل دستمزد مصوبه شورایعالی کار و سایر رانندگان معادل 1.3 برابر حداقل دستمزد و برای رانندگان تاکسی، وانتبار و مینیبوس (درونشهری) معادل حداقل دستمزد تعیین شده است. ضریب و نرخ حق بیمۀ رانندۀ بیمهشده نیز عبارت است از ۲۷ درصد دستمزد مقطوع تعیینشده که شخص راننده مکلف است رأساً 13.5 درصد آن را به سازمان پرداخت کند. مابقی حق بیمه (13.5 درصد) توسط دولت از محل منابع هدفمندی یارانهها تعهد شده است.
رانندگان مذکور، مکلفاند شخصاً حق بیمۀ سهم بیمهشده را که بر مبنای دستمزد مقطوع تعیینشده، بهصورت ماهانه، به شعب سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند. چنانچه حق بیمه مربوط به فاصلۀ زمانی که رانندۀ دارای دفترچۀ کار معتبر بوده است، ظرف مهلت مقرر پرداخت نشود، اصل حق بیمه و خسارت تأخیر تأدیه (متفرعات) طبق مادۀ 50 قانون از وی قابل وصول خواهد بود.
حمایتهای قانونی سازمان از رانندگان بیمهشده به چه ترتیبی است؟
کلیۀ حمایتهای مندرج در قانون تأمین اجتماعی شامل بیمهشدگان قانون بیمۀ اجتماعی رانندگان نیز خواهد بود.
ارائۀ خدمات درمانی و بیمهای سازمان به رانندگان مشمول این قانون منوط به پرداخت حق بیمه مقرر است. دفترچۀ درمان رانندگانی که حق بیمۀ خود را پرداخت میکنند، تا پایان فصل جدید تمدید اعتبار میشود. بیمهشدگان مشمول قانون بیمۀ اجتماعی رانندگان از شمول قانون بیمۀ بیکاری خارج هستند.
کسانیکه راننده و ساکن روستا هستند، برای اعتبار دفترچۀ کار رانندگی باید حق بیمه به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت کنند. آیا میتوانند با انتقال حق بیمه از تأمین اجتماعی به صندوق بیمۀ روستاییان، دفترچۀ کار را تأمین اعتبار کنند؟
خیر، رانندگان تابع مقررات تأمین اجتماعی هستند و تأمین اعتبار دفترچۀ کار رانندگی هم براساس مقررات منوط به پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی است.
در چه صورت رانندگان درونشهری میتوانند از تسهیلات قانون هدفمندسازی بهرهمند شوند؟
درصورتیکه نام آنها در فهرست اعلامی از سوی ستاد سوخت وجود داشته باشد. این رانندگان با دارا بودن کارت اشتغال یا کارت فعالیت میتوانند از معافیت یادشده بهرهمند شوند.
آیا رانندگان بین شهری شاغل در کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی میتوانند از معافیت حق بیمه استفاده کنند؟
خیر، کارفرمایان رانندگان حملونقل بار و مسافر بین شهری که در کارگاهها و موسسات مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتغال دارند، مکلفاند فهرست و حق بیمۀ اینگونه افراد را وفق مقررات به سازمان ارسال و پرداخت کنند.
دفترچۀ کار رانندگان بین شهری در چه شرایطی برای سازمان دارای اعتبار است؟
دفترچۀ کار معتبر، دفترچهای است که برای اشتغال و تردد رانندگان با وسایط نقلیۀ عمومی بین شهری در جادههای کشور توسط سازمان حملونقل پایانههای کشور صادر و دارای عکس و مشخصات هویتی کامل راننده و تاریخ اعتبار بوده و مهمور به مُهر سازمان مزبور باشد.
آیا رانندگان مشمول قانون مشاغل سخت و زیانآور هستند؟
قانون مشاغل سخت و زیانآور مربوط به بیمهشدگان شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار است. بنابراین بیمهشدگان مذکور بهدلیل اینکه فاقد کارفرما هستند، مشمول قانون کار و مشاغل سخت و زیانآور نیستند.
رانندگان شاغل در آژانسهای تاکسی تلفنی چگونه میتوانند بیمه شوند؟
وضعیت بیمه اینگونه از رانندگان به دو شکل است:
گروه اول: رانندگانی که اتومبیل متعلق به خودشان است و کارفرما با ارائۀ سند مالکیت اتومبیل، این امر را به اثبات برساند، مشمول بیمۀ اجباری نخواهند بود. دراینصورت رانندۀ مذکور خویشفرما محسوب شده و میتواند بیمۀ خود را بهصورت اختیاری (درصورتیکه حداقل ۳۰ روز سابقۀ پرداخت حق بیمه داشته باشد) ادامه دهد یا در صورت نداشتن سابقۀ لازم خود را بیمۀ حرف و مشاغل آزاد کند.
گروه دوم: رانندگانی هستند که اتومبیل آنها متعلق به کارفرماست. این گروه مشمول بیمۀ اجباری بوده و کارفرما موظف است حق بیمۀ آنها را به سازمان تأمین اجتماعی طبق فهرست پرداخت کند.
آیا مدیران آژانسها و مؤسسات مسافربری میتوانند بیمه شوند؟
درصورتیکه مدیر کارگاه اعم از آژانسها و مؤسسات مسافربری و سایر کارگاهها خود کارفرما و دارای پروانۀ کسب باشد و یا کارفرمایی آنها به استناد سایر مدارک محفوظ در پرونده نظیر اجارهنامه و گزارش بازرسان کارگاه احراز شود، میتوانند در صورت داشتن سایر شرایط از طریق بیمۀ صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه شوند.