سعید گودرزی، مدیرکل خرید راهبردی و تدوین استاندارد بیمهای «سازمان بیمه سلامت ایران» در گفتوگو با تامین24 اظهار کرد: محور نخست اینکه سیاستگذاریها باید در مسیر «حفاظت مالی عادلانه از آحاد جامعه» حرکت کند؛ براین اساس لازم است دو رکن اساسی مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه توان مالی افراد در پرداخت هزینههای سلامت درنظر گرفته شود و دوم، نیاز آنها به دریافت خدمات با استفاده از مکانیسمهای مختلف مشارکت یا تسهیم هزینههای سلامت ارزیابی شود.
وی محور بعدی سیاستگذاری اقتصاد سلامت را ایجاد اطمینان از دریافت خدمات سلامت ایمن و با کیفیت بیان کرد و گفت: در این راستا ضروری است بر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی مراکز طرف قرارداد نظارت مناسب بهعمل آید و در جهت بهبود کیفیت و ایمنی خدمات اقدامات موثری انجام شود.
مدیرکل خرید راهبردی و تدوین استاندارد بیمهای «سازمان بیمه سلامت ایران»، تکمیل پوشش بیمهای جمعیت کشور را از دیگر محورها برشمرد و ادامه داد: برخورداری تمامی ایرانیان از بیمه پایه سلامت امری ضروری بهشمار میرود و با استفاده از تعیین سازوکارهایی بهعنوان ضمانت اجرایی میتواند در تداوم این مسیر نقش داشته باشد.
گودرزی محور بعدی سیاستگذاری اقتصاد سلامت را تامین مالی پایدار در جهت افزایش تابآوری نظام بیمهای توصیف کرد و افزود: همچنین کاهش وابستگی و اثرپذیری از نوسانات اقتصادی نیز اهمیت دارد و از طرفی مدیریت بهینه منابع در راستای تخصیص اثربخش و افزایش بهرهوری در هزینه کردن منابع موجود نیز ضروری است. در مجموع میتوان گفت برقراری اصل تعادل منابع و مصارف در برنامهریزیها لحاظ شود.
او کمک و مشارکت در استقرار برنامههای ملی موثر و مطلوب در نظام سلامت را یکی دیگر از محورهای کلیدی برشمرد و گفت: از جمله آن میتوان به نظام ارجاع و پزشکی خانواده اشاره کرد. همچنین استقرار راهنماهای بالینی و رعایت استانداردهای ارائه خدمات سلامت از دیگر موارد بهشمار میرود.
مدیرکل خرید راهبردی و تدوین استاندارد بیمهای «سازمان بیمه سلامت ایران» با اشاره به افزایش سالانه تعرفههای درمان و تاثیر آن بر اقتصادی سازمانهای بیمهای، اعلام کرد: با توجه به اینکه در نظام سلامت ما سازوکارهای موثر برای کنترل تقاضای القایی وجود ندارد یا به درستی استفاده نمیشود، همواره اثرات رشد تعرفهها بر هزینهکرد ناشی از ارائه خدمات سلامت در سازمانهای بیمهای و بهطور کلی نظام سلامت، بیش از افزایش رشد تعرفهای خدمات سلامت رقم میخورد و بهویژه القای بهرهمندی از برخی خدمات و تجویز غیرضروری و حتی گرانقیمت در ایجاد این افزایش تاثیرگذار است.
گودرزی درباره تمهیدات آن سازمان بهمنظور دسترسی مناسب جامعه تحت پوشش به خدمات درمانی با رعایت موازین اقتصاد سلامت و منطقیسازی هزینههای درمان بیان کرد: تامین دسترسی افراد به خدمات درمانی از وظایف و تکالیف بیمههای سلامت نیست؛ بلکه این مهم در تولیت نظام سلامت قرار دارد. اما سازمانهای بیمهای نیز راهکارهای مناسبی را در این زمینه اتخاذ میکنند؛ از جمله این موارد میتوان به بحث «حفاظت مالی» بیمهشدگان اشاره کرد. براین اساس سازمان بیمه سلامت، فرانشیز بیماران را بهویژه در بخشهای دولتی با رعایت نظام ارجاع تا حد صفر کاهش داده است.
وی ادامه داد: همچنین به طور کلی 95 درصد هزینه خدمات درمانی بیمهشدگان در مراکز دولتی تحت پوشش قرار دارد و خدمات سرپایی و بستری برای دهکهای 1 تا 3 و کودکان زیر 7 سال در مراکز دولتی دانشگاهی (بهاستثنای نسخ دارویی) رایگان است.
مدیرکل خرید راهبردی و تدوین استاندارد بیمهای «سازمان بیمه سلامت ایران»، توسعه نظام ارجاع را از دیگر راهبردهای بیمهای در مدیریت منابع و مصارف برشمرد و گفت: از طرفی اجرای طرحهای نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک، پزشک خانواده و طرح دارویار نقش موثری در ساماندهی اقتصاد سلامت دارد. در این رابطه، تشکیل صندوق بیماران خاص و صعبالعلاج، پوشش بیمهای ناباروری و خدمات توانبخشی در مناطق محروم از دیگر برنامههای اجرایی است که علاوه بر نقشآفرینی در ارتقای کیفیت سلامت در تحقق عدالت درمانی و اقتصاد سلامت تاثیرگذار است.