
هیات نظارت، چشم سوم سازمان تامین اجتماعی
هیأت نظارت به عنوان یک رکن بی طرف، ناظر موارد بوده و جدا از مسائل اجرایی و نقش مداخله گر قرار داده شده است.
هیأت نظارت به عنوان یک رکن بی طرف، ناظر موارد بوده و جدا از مسائل اجرایی و نقش مداخله گر قرار داده شده است.
وحید رأوفیان
دبیر هیات نظارت سازمان تامین اجتماعی
تامین ۲۴/ سازمان تأمین اجتماعی جزو مهمترین نهاد تأمین اجتماعی در قالب نظام مشارکتی و محوری ترین سازمان بیمه ای کشور است که بر اساس قوانین و مقررات خاص، عهده دار ارائه خدمات و حمایت های خود است. از اینرو با عنایت به اصل ٢٩ قانون اساسی جایگاه و اهمیت این سازمان بیمه ای بیش از پیش جلوه گر می شود.
بر اساس قانون مصوب ١٣٥٤ تأمین اجتماعی و اساسنامه آن، سازمان تامین اجتماعی دارای ارکان ٤ گانه ای است که متشکل از هیأت امناء (شورایعالی)، هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت است که وظیفه نظارتی آن طبق اساسنامه مصوب ١٠/ ٦/ ٥٨ هیأت وزیران و اصلاحیه های بعد از آن، بر عهده هیأت نظارت قرار داده شده است و چگونگی انتخاب اعضای آن و وظایف و اختیارات هیأت نظارت در مواد ١٦ و ١٧ اساسنامه فوق و اصلاحیه مورخ ٢٠ /٤/ ١٣٨٩ تصریح گردیده است.
این هیأت علاوه بر انجام وظایفی که قانون گذار بر عهده آن قرار داده است، به عنوان یک رکن بی طرف، ناظر موارد بوده و جدا از مسائل اجرایی و نقش مداخله گر قرار داده شده است. نوع نظارت این هیات نه از انواع بازرسی های مرسوم، نه از انواع حسابرسی و نه از منظر بازرس قانونی است بلکه آنچه از فهوای کلام قانون گذار در اساسنامه برداشت می شود (ناظر) به عنوان چشم سوم در پیکره سازمانی است که در قالب گروه های تخصصی علاوه بر رصد و نظارت عملکرد سازمانی، با استفاده از ابزارهایی همچون پرسش از مدیرعامل، بازرسی و حسابرسی های انجامی از سوی واحدهای حسابرسی و غیره، تطبیق فرآیندها با روح قوانین مربوطه می پردازد. از اینرو این هیأت در راستای انجام وظایف مصرح شده در قانون ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اساسنامه سازمان سعی نموده است ضمن پیگیری مصوبات هیأت محترم وزیران و هیأت امناء در جهت نیل به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمانی، نشست هایی را با دیگر مؤسسات و هلدینگ های تابعه سازمان برگزار نماید که حاصل آن بصورت ارائه پیشنهادات و راهکارهایی به استحضار مقام عالی وزارت رسیده است.