کد ملی تامین اجتماعی شما از این پس یک عدد ١٠ رقمی است
کد ملی تامین اجتماعی شما از این پس یک عدد ١٠ رقمی است
طرح نامنویسی متمرکز(SSN) یکی از اقدامات بزرگ سازمان تأمین اجتماعی در راستای تسهیل ارائه خدمات به بیمه شدگان و حرکت به سوی خدمات غیرحضوری با هدف ایجاد سیستم یکپارچه به منظور بهرهمندی از اطلاعات بیمهشدگان و همچنین مدیریت هزینه منابع و مصارف است که مقدمات اجرایی آن از سال ١٣٨١ با اخذ مصوبهای از هیات مدیره این سازمان آغاز شد، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم این طرح تا سال ١٣٨٧ عملیاتی نشد. شش سال بعد از تصویب این طرح، با ایجاد زیرساختها و شرایط لازم از جمله برقراری ارتباط بین شعب، زمینه برای عملیاتی شدن آن فراهم شد.
تامین ۲۴/ اجرای این طرح در سه فاز است که در فاز اول نامنویسی اولیه و اختصاص شماره تامیناجتماعی به بیمه شده و فاز دوم تکمیل اطلاعات و لینک اطلاعات بیمهای افراد به این شماره انجام میگیرد و فاز سوم حرکت به سمت خدمات غیرحضوری است. همچنین این طرح از سال ١٣٩٣ به صورت پایلوت (آزمایشی) در شعبه اشکذر یزد و شعبه ١٧ تهران آغاز شد. در حال حاضر این طرح از فروردین ماه سال گذشته در سراسر شعب کشور توسعه یافته است. از اینرو به سراغ شعبه یک تأمین اجتماعی اداره کل غرب تهران بزرگ رفتیم که این طرح به طور موفقیتآمیزی در آن اجرایی شده است.
رئیس شعبه یک:
سازوکاری فراهم شود تا کارگزاریهای رسمی نیز نامنویسی متمرکز را انجام دهند
در شعبه یک حدود ٢٥٦ هزار و ٣٤١ بیمه شده اصلی و مستمریبگیر وجود دارد که در بازه زمانی ١٠ ماهه یعنی از فروردین سال گذشته تا دیماه همان سال طرح نامنویسی متمرکز در آن عملیاتی شد.
نوشآفرین چترچی رئیس شعبه یک در خصوص اجرای این طرح در شعبه اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح در سیستم صبا، بیمهشدگان اصلی دارای شماره بیمه ٨ رقمی بودند که فقط به بیمهشده اصلی اختصاص داشت و افراد تبعی تابعی از این شماره بیمه بودند و از آنجاییکه اختصاص این شمارهها متمرکز نبود، گاهی یک فرد چندین شماره تامیناجتماعی داشت و هنگامیکه به یک شعبه مراجعه میکرد، به عنوان بیمه شده جدید محسوب میشد و مجدداً شماره تامیناجتماعی به فرد تعلق میگرفت و تجمیع سوابق بیمه شده زمان زیادی را صرف میکرد و نیز منجر به تردد ارباب رجوع میشد.
وی افزود: در طرح نامنویسی متمرکز، سیستم با سایت سازمان ثبت احوال لینک بوده و اطلاعات هویتی بیمه شدگان در سازمان تامیناجتماعی از طریق این لینک بهروز میشود. بسیاری از بیمهشدگان تغییراتی در نام و نامخانوادگی خود داشتند که تا هنگامی که فرد اطلاع نمیداد، سازمان از آن آگاهی نمییافت، اما در حال حاضر به دلیل لینک به سایت سازمان ثبت احوال این مشکل رفع شده و نه فقط صحت اطلاعات افزایش یافته، بلکه فرایند اصلاح نیز کوتاهتر شده است.
رئیس شعبه یک گفت: شماره تامیناجتماعی که به همه افراد تحت پوشش اعم از اصلی و تبعی اختصاص مییابد، عددی ١٠ رقمی است که فرد بیمه شده با همان شماره میتواند در شعب سراسر کشور خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند و دیگر نیازی به انتقال پرونده بیمه شده به سایر شعب نیست.
وی به موضوع مدیریت هزینه و جلوگیری از تعهدات منغیرحق در نتیجه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح بسیاری از همپوشانیها و همچنین افرادی که به صورت ناحق از خدمات تامیناجتماعی استفاده میکردند، حذف شدند. به طور مثال، تعدادی از افراد به عنوان بیمه شده تبعی تحت پوشش والدین خود بودند و در شعبه دیگری بیمهپرداز بودند یا بیمه شدهای فوت کرده بود و بازماندگان آن هنوز از مستمری متوفی استفاده میکردند که با طرح متمرکز نامنویسی این همپوشانیها حذف شد و صرفهجویی هنگفتی در منابع سازمان به عمل آمد و در واقع اینگونه خلاءها در سیستم جدید رفع شده است.
چترچی تصریح کرد: از آنجاییکه نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامیناجتماعی هستند، ایجاد سیستم یکپارچه برای این جامعه بزرگ بیمهشده کار آسانی نیست و خوشبختانه با همت بلند و مسئولیتپذیری همکاران شعبه این طرح به سرانجام رسید.
وی با اشاره به اینکه هر طرح جدیدی ممکن است در ابتدای راه با مشکلاتی همراه باشد، افزود: در روزهای پایانی ماه سیستم متمرکز با کندی سرعت مواجه میشود که امیدواریم برای رفع این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود. همچنین اگر سازوکاری اندیشیده شود تا کارگزاریهای رسمی نیز بتوانند برای ورودیهای جدید و افراد تبعی آنها شماره تامیناجتماعی متمرکز اختصاص دهند، بالطبع از ازدحام مراجعهکنندگان و فشار کاری در شعب کاسته خواهد شد. در حال حاضر این مورد فقط در شعب امکانپذیر است.
رئیس شعبه یک ادامه داد: وقتی سیستم یکپارچه نباشد، تردد بیمه شده در شعب زیاد است. در شرایط کنونی فرد با مراجعه به آخرین شعبه و دریافت شماره تامیناجتماعی از طریق سیستم متمرکز، پرونده حساب انفرادی برایش ایجاد میشود که قابلیت رهگیری توسط سایر شعب را دارد.
چترچی افزود: استقبال و احساس رضایت بیمهشدگان در شعبه بسیار مشهود است و از آنجاییکه شماره تخصیصیافته در سراسر کشور قابل استفاده است، بیمه شده آن را همانند شماره ملی خود تلقی میکند.
مسئول اداره نامنویسی و حسابهای انفرادی اداره کل غرب تهران:
١٥٠٠ همپوشانی در شعب اداره کل غرب تهران با طرح نامنویسی متمرکز برطرف شد
آذین شفیعی مسئول اداره نامنویسی و حسابهای انفرادی اداره کل غرب تهران گفت: با توجه به اینکه شناسایی همپوشانیهای غیرمجاز مخاطبان و جلوگیری از ایجاد سوابق و دریافت خدمات توسط افراد غیرذیحق یکی از اهداف مهم طرح SSN است، اداره کل غرب تهران بزرگ توانست با اختصاص ٣ میلیون و ٤٣٠ هزار SSN بیش از ١٥٠٠٠ مورد همپوشانی غیرمجاز را شناسایی و حذف کند.
به گفته وی، تداخل بیمهپرداز با دریافت خدمت، تداخل خدمت با بازمانده، تداخل دریافت خدمات با بیمه شده تبعی و تداخل دریافت خدمت با کارفرما از جمله همپوشانیهایی بود که رفع شدند و بیشترین تداخل مربوط به تداخل بیمهپرداز با دریافت خدمت با ٩٦٣ مورد بوده است.
شفیعی ایجاد پایگاه تجمیعی سوابق، کارت سلامت و الحاق کردن ارتباط بیمهپردازی قبلی افراد به SSN را از برنامههایی بیان کرد که با اجرای طرح نامنویسی متمرکز قابل پیادهسازی خواهد بود و اضافه کرد: یکی از مشکلات حاضر سازمان تامیناجتماعی متمرکز نبودن سوابق بیمهای و فقدان پایگاه تجمیعی سوابق است که اجرای طرح نامنویسی متمرکز این امر را محقق میسازد. همچنین با توجه به اینکه طرح جایگزینی دفترچه درمانی با کارت سلامت از طرحهای در دست اقدام سازمان است، اجرای موفق آن تنها از طریق استفاده از SSN به افراد امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: در گامهای بعدی میتوان اطلاعات حسابهای انفرادی شامل دستمزد، سابقه به تفکیک نوع شغل، دفترچه درمانی سلامت، کمکهای کوتاه مدت و بلندمدت و همچنین تمامی مستندات الکترونیک را به شماره SSN الحاق کرد.
مسئول نامنویسی و حسابهای انفرادی شعبه یک:
طرح نامنویسی متمرکز باعث حذف دوبارهکاریهای فراوان شد
مسئول نامنویسی و حسابهای انفرادی شعبه یک، اجرای طرح را باعث حذف دوبارهکاریهای فراوان در روند کاری خود بیان کرد و گفت: قبلاً بیمه شدهای که به ما مراجعه میکرد، علاوه بر اینکه قبلاً شماره تامیناجتماعی داشته باشد، مجدداً شماره دریافت میکرد و در این وضعیت فرد دارای چندین شماره بود که باعث سردرگمی و صرف زمان زیادی از همکاران میشد؛ زیرا با سایر شعب لینک نبودیم.
ندا سلیمی گفت: در این روش فرد بیمه شده با جزئیات بیشتری نامنویسی میشود و اگرچه اندکی زمان نامنویسی طولانی شده است، اما مطمئن هستیم که در مراجعات بعدی فرد، بسیاری از فرایندهای زاید حذف خواهند شد.