تامین ۲۴/برای فرامرز امیری زندگی و کار واقعیتهایی هستند که در کف بازار یاد گرفته است. برایش داستان معنی ندارد، داستان را تخیلی میداند که امکان اتفاق افتادنش اندک است؛ اما با فکرها و ایدههای جدید روحیه میگیرد. از ده یازدهسالگی به همراه برادرش در مغازه مصالحفروشی پدرش کار کرده. بازار به او زندگی و کار را آموخته. مشکل او در کرمانشاه این نبوده که کار نیست، مشکل او این بوده که کدام کار و ایدهاش را شروع کند. علاقهمندیاش به خودرو او را، که معماری خوانده، به سوی رشته مکانیک میکشاند. فوقلیسانسش را در دانشگاه رازی کرمانشاه میگذراند. طرحهایی در زمینه خودرو در ذهن پرورانده و همزمان پیش برده اما از آنجایی که به قول خودش «با یک دست نمیتوان دو هندوانه برداشت» روی یکی از طرحها و ایدههایش که البته به نتیجه بهتر نزدیکتر بوده تمرکز میکند.
طرحش «گیربکس اتوماتیک» بود. اما برای شروع کار سرمایهاش صفر بود. تا اینکه برای گرفتن بودجه پژوهشی با جهاد دانشگاهی وارد مذاکره شد طرحش پذیرفته میشود و جهاد دانشگاهی با او و برادرش که در این راه او را همراهی میکرد، مشارکت میکند. بدین ترتیب شرکت را تاسیس و در زمینه خودرو فعالیتشان را آغاز میکنند.
طرحی که جامه عمل پوشید
یک خانه اجارهای میگیرد که هزینهاش با جهاد دانشگاهی است. زیرزمین، کارگاه میشود و قسمت بالا دفتر کار. کارشان را در این کارگاه ادامه میدهند تا اینکه پروژه گیربکس اتوماتیک با مشارکت جهاد دانشگاهی در سال 1386 جواب میدهد. 25 درصد سود برای جهاد دانشگاهی و 75 درصد سود برای شرکت تازهبنیان.
به این ترتیب شرکت با طرح گیربکس اتوماتیک در نهمین جشنواره جوان خوارزمی مقام سوم را کسب میکند و در سال 87 در جشنواره شیخ بهایی عنوان اول را در بخش طراحان کسبوکار به دست میآورد. سال 88 نیز عنوان اول جشنواره شیخ بهایی ویژه فنآفرینی را میگیرد. در همین سال محصول تجاریسازی میشود و با شرکت پارسخودرو قرارداد کاری امضا میکنند.
کارگاهشان بزرگتر میشود و کارگرها از سه نفر به 35 نفر میرسند. امیری میگوید: «به دلیل مسائل مالی، نمیتوانستیم کارگر زیادی داشته باشیم. اوایل کار فقط سه نفر بودیم و پس از مدتی رسیدیم به 7-8 نفر و بعد از تولید، کارگران به 35 نفر هم رسیدند. 35 نفر اشتغال مستقیم و حدود 70 نفر اشتغال غیرمستقیم.» شرکت که بزرگتر میشود امیری برای کاهش هزینهها و بالا بردن کیفیت کار اقدام به برونسپاری میکند و تولید برخی قطعات محصولاتش را به کارگاههای کوچکتر میسپارد. تا جایی که برای 130 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد میشود.
او میگوید: «از آن کارگاه کوچک زیرزمینی، به دو کارگاه رسیدیم، یکی در کرمانشاه و دیگری در تهران. درمجموع حدودا برای 25 نفر اشتغال مستقیم و برای نزدیک به 130 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کردیم.» آیندهای که فرامرز برای کسبوکارش در ذهن دارد این است که تا جایی که ممکن است اشتغال غیرمستقیم را افزایش بدهد و از اشتغالهای مستقیم بکاهد. یعنی به جای اینکه صد درصد کارها در سایتها انجام شود، کارها را برونسپاری کند. انتظار او رسیدن به 300 نفر اشتغال غیرمستقیم و 15 نفر اشتغال مستقیم است.
دیروز و امروز یک کارآفرینی
امیری برای عملی کردن برونسپاری به کارگاههایی که کیفیت کاری بهتری دارند کمک میکند تا کارگر بیشتری بگیرند و قطعات باکیفیتتری تولید کنند؛ که باعث میشود هم کارآفرینیهای کوچکتری شکل بگیرد و هم کیفیت محصولات افزایش پیدا کند.
کاری که این مهندس جوان انجام میدهد شاید در شرکتهای اروپایی متداول باشد اما در ایران هنوز کار نوی به شمار میرود: «وقتی خودم تولید میکنم بسیاری از قطعاتی که کیفیت نسبتا نامناسبی هم دارند را وارد بازار میکنم. چون اگر این کار را نکنم ضررم بیشتر میشود، در حالی که وقتی برونسپاری میکنم، فقط محصولاتی که صد درصد باکیفیت هستند را میگیرم؛ این اولین کاری است که با برونسپاری انجام میدهم.» بزرگترین مشکلی که فرامرز امیری در این سالها با آن مواجه بوده تغییر قوانین به همراه تغییر دولتها بوده است. میگوید در طول سالهای فعالیت شرکتش سه مرتبه ورشکست شده اما هربار قد علم کرده و از صفر شروع کرده است: «هر دولتی که در این مدت تغییر کرد، با تغییر برخی قوانین و مقررات، کسب و کار ما برای مدتی دچار مشکلات جدی شد. با این حال دوباره بلند شدیم و سختی از صفر شروع کردنها را به جان میخریدیم.» فرامرز امیری از صفر شروع کردنها را از همان بازار و مغازه چند متری و سروکله زدن با واسطهها یاد گرفته است.
حقیقت زندگی او را واقعا «سرخور» کرده، به قول خودش ایدههایش به او روحیه میدهند. بعد از گیربکس اتوماتیک، طرح کلاج اتوماتیک و کنترل سرعت را هم اجرا کرد و به تجاریسازی رساند. شرکت او در حال حاضر با شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو قرارداد دارد. محصول گیربکس اتوماتیک شرکت او به گفته خودش به صورت میانگین حدود 3 تا 4 میلیارد تومان، کلاج اتوماتیک 6 تا 7 میلیارد تومان و کروس کنترل حدود 2 میلیارد تومان فروش داشته است: «کلاج اتوماتیک حدود 500 دستگاه در ماه تولید دارد. کنترل سرعت حدود 300 تا 400 دستگاه در ماه و گیربکسهای ایامتی نزدیک به 50 تا 100 دستگاه در ماه تولید میشوند.»
امیری با کوشش و فنآفرینیهایش در سال 92 کارآفرین برتر در حوزه صنعت شد. اما برنامه او این است که تا پنج سال آینده دانش فنی پروژههای پیشین را بفروشد و روی ایده و پروژه بعدیاش تمرکز کند.
منبع: هفته نامه آتیه نو. مهرناز شهباز
جشنواره رسانهای رفاه و تامین اجتماعی«رستا» برگزار می شود جشنواره رسانهای رفاه و تامین اجتماعی«رستا» از سوی سازمان تامین اجتماعی و به همت موسسه فرهنگی-هنری آهنگ آتیه برگزار میشود. علاقمندان تا 15 مرداد ماه سال جاری می توانند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.