این کارشناس بازار کار در ارتباط با راهکارهای خرید کالای ایرانی گفت: دولت برای تولید و عرضه کالاهای ایرانی سوبسید پرداخت کند. یکی از این کارها توزیع کارت های اعتباری برای خرید این کالاها است. این موضوع در کنار دیگر سیاست های دولت تاثیرگذار است .
تامین۲۴/ حمید حاج اسماعیلی افزود: در این موضوع تردیدی نیست که در کشور باید یک سیاست همیشگی و دایم وجود داشته باشد که خرید کالای ایرانی بر خرید کالاهای خارجی را در اولویت قرار دهد .
وی با اشاره به این موضوع که سیاست خرید کالای ایرانی یک حمایت همه جانبه بر اساس منافع عمومی است ادامه داد: کالای ایرانی باید در اولویت خرید قرار گیرد تا از بنگاه ها و تولید داخلی حمایت لازم به عمل آید .
حاج اسماعیلی به تامین24 گفت: خرید کالای ایرانی علاوه بر اینکه در موقعیت های خاص بر مسئولیت های هر ایرانی می افزاید. به گونه ای که با توجه به حس تعلق خاطر به اجناس ایرانی در خرید این کالاها کوشا باشد، در غالب اوقات نیز این کار باید سرلوحه کار مردم باشد که همواره از تولیدات داخلی استفاده کنند.
نقش دولت در خرید کالای ایرانی
این کارشناس بازار کار تصریح کرد: خرید کالای ایرانی مستلزم بستر گسترده ای است که دولت در آن نقش زیادی دارد .
وی اظهار کرد: نقش دولت در ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی این است که ابتدا باید کنترل واردات صورت گیرد، چون اگر قدرت رقابت از کالاهای ایرانی گرفته شود به ناچار تولید کنندگان ایرانی دچار ضعف می شوند و خرید این کالاها و هزینه تمام شده تولید تحت تاثیر قرار می گیرد .
حاج اسماعیلی برای اینکه مردم اشتیاق و انگیزه کافی برای خرید کالای داخلی داشته باشند، دولت باید حمایت گسترده ای را از تولیدات ایرانی انجام دهد و تحریک تقاضا را در بازار به سمت کالاهای داخلی سوق دهد.
وی با بیان اینکه باید تلاش شود که تولیدات داخلی با کیفیت بهتر نسبت به گذشته عرضه شود، گفت: در کنار این موضوعات تبلیغات لازم برای فروش کالاهای داخلی نقش عمده ای در ترغیب مردم به خرید این کالاها دارد .
این کارشناس کسب و کار افزود: اگر شاهد اتفاقات مذکور باشیم در کنار تعرفه گذاری بالا برای واردات، محرک های لازم برای خرید کالای داخلی توسط مردم فراهم می شود .
حاج اسماعیلی اضافه کرد: در کل این موضوع مطرح است که انگیزه مردم برای خرید کالای ایرانی در ارتباط مستقیم با دخالت دولت در بازار است .
تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب
حمید حاج اسماعیلی گفت: تولید کنندگان باید به این موضوع واقف باشند که در کسب و کار انتخاب حق طبیعی مردم برای خرید است و باید این تلاش را داشته باشند که کالاهای ایرانی به لحاظ قیمت و کیفیت فرصت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را در بازار داشته باشند .
وی ادامه داد: برند خارجی در ایران در گذشته با یک فرهنگ غلطی همراه بوده که مردم انتخاب آن را به کالاهای داخلی ترجیح می دادند و این موضوع باید با فرهنگ سازی و تبلیغ صحیح تغییر پیدا کند و این نقشی اساسی است که تولید کنندگان می توانند در ایفای آن فعال باشند .
این کارشناس حوزه کسب و کار افزود: در حال حاضر بسیاری از کالاهای خارجی به گمرک رسیده است که برای ترخیص آنها و عرضه در بازار شب عید تلاش می شود و این بازار مناسب برای خرید کالای داخلی توسط مردم و دولت در این رابطه باید برای واردات کالاهای خارجی تعرفه بالا در نظر گیرد و این موضوع باعث افزایش قدرت عرضه و فروش کالاهای داخلی خواهد شد .
تامین ۲۴تواید کالای ایرانیخرید کالای ایرانیرقابت کالای ایرانی با خارجیسوبسید برای کالای داخلی