همتی با اشاره اجرای سومین بند از طرحهای 20گانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمیناجتماعی که به «اصلاح ساختار مدیریتی درمان» اختصاص دارد، گفت: در سازمان پیرامون بحث مدیریت بیمارستانها، دانش اندوختهای وجود دارد؛ سالهای قبل در این زمینه مطالعات زیادی انجام، جلسات متعددی تشکیل و رایزنیهای متعددی اتفاق افتاده است که همه این اقدامات در بایگانی دانش سازمان در دسترس قرار دارد.
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی افزود: براساس این دستاوردها، سازمان در فواصل زمانی مختلف روشهای نوین اداره و مدیریت بیمارستانها را طراحی و اجرایی کرده است. در سالهای نهچندان دور، مدل «هلدینگ درمان» در سازمان پیادهسازی شد و تعدادی از بیمارستانها به صورت شرکتی اداره شدند.
همتی ادامه داد: در ابتدای اجرای این طرح، موفقیتهای چشمگیری حاصل شد و نشان داد که بیمارستانها به شکل اقتصادیتری اداره میشوند. مطالعات و مقایسههای انجامشده بین بیمارستانهای هلدینگ و بیمارستانهای ملکی حاکی از آن بود که اداره شرکتی بیمارستانها، روشی بهصرفهتر، اقتصادیتر، چابکتر و کارآمدتر است.
او اضافه کرد: به دلایلی که به اعتقاد من شاید انگیزه لازم در مدیران ارشد برای پیگیری این موضوع وجود نداشت، آرامآرام این پروژه به دست فراموشی سپرده شد. در این پروژه مقرر بود همه بیمارستانهای جدید سازمان در قالب هلدینگ اداره شود و سالانه پنج بیمارستان از بیمارستانهای ملکی نیز تحت پوشش این مجموعه درآید. اما در سالهای بعد که من نیز در سازمان حضور نداشتم، انگیزه مدیریت هلدینگ کمرنگتر و در نهایت متوقف شد و در عمل، طرح ادغام بیمارستانهای ملکی به هیاتمدیرهای نیز به اجرا درنیامد.
طرح نوین مدیریت بیمارستان
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی از طرح جدید مدیریت بیمارستان در تأمیناجتماعی خبر داد و گفت: برای مدیریت بیمارستانهای تأمیناجتماعی، تفکری درحال شکلگیری، توسعه و تبیین مواضع است که در مرحله تدوین اساسنامه قرار دارد. براساس این طرح، بیمارستانهای سازمان و در مجموع بخش درمان به صورت موسسه اداره خواهد شد.
همتی اعلام کرد: «موسسه درمانی» سازمان تأمیناجتماعی یکی از موضوعهایی است که این روزها در بین معاونان، مدیرعامل، اعضای هیاتمدیره سازمان و حتی هیاتامنای تأمیناجتماعی درحال بحث و رایزنی است و ابعاد آن بررسی میشود.
وی افزود: طرح مذکور نکات مبهم زیاد و جنبههای مثبت فراوانی دارد و قاعدتا اشکالات آن باید چکشکاری شود تا در مسیر جدید و اداره نوین بیمارستانهای سازمان، آغاز بهکار کند. شخصا نیز اعتقاد دارم، طرح بسیار پویا و کارآمدی است و با رفع اشکالات طرح موفقی میشود.
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی گفت: در این طرح، مؤسسه عملاً به عنوان مجموعهای عمل میکند که هم اختیارات مالی دارد، هم اختیارات اداری، و هم میتواند به سرعت نیروهای موردنیاز خود را جذب و استخدام کند. همچنین در پایان هر سال مانند یک شرکت محاسبه مالی شده و در برابر حسابرس پاسخگو باشد. به نظر من، این مسیرها نحوه اداره بیمارستانها را به شکل قابل توجهی ارتقا خواهد داد. دیگر آن زمان به بیمارستانهای ملکی، به صورت گلوبال، بودجهای در ابتدای سال تخصیص نمیدهیم که صرفاً بگوییم نسبت به سال قبل افزایشی داشتهایم و آن را به صورت کلی در اختیار بیمارستان بگذاریم تا هزینه کند؛ بدون آنکه ارزیابیهای دقیقی در این زمینه انجام شود.
همتی تاکید کرد: مدیریت بیمارستانها به صورت موسسه میتواند منجر به چالاکی و چابکی خدمات این مراکز شود و پروندههای بستری نیز از طریق سامانه رسا ارزیابی و نظارت میشود.
او ادامه داد: قاعدتا این طرح در مجموعه سازمان موافقان و مخالفانی دارد که لازم است با برگزاری جلسات متعدد و بارش افکار بتوانیم نقاط ضعف آن را احصاء و ابعاد مثبت آن را تقویت کنیم تا این مسیر در سازمان ساری و جاری شود. امید است طرح مذکور به تصویب هیاتامنای سازمان برسد بهویژه اینکه در تبصرههای بودجه سال 1405 به مفهوم «موسسه» اشاره شده است.
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی تاکید کرد: اعتقاد دارم این روشی است که در سالهای آینده میتواند توسط سایر تولیدکنندگان خدمت و بیمارستانهای کشور، اعم از دولتی/دانشگاهی، خیریه و خصوصی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
همتی با اشاره به تفاوت روشهای مدیریت بیمارستان به صورت «موسسه» و «هیاتمدیرهای» که در قالب هلدینگ درمان فعالیت داشت، گفت: در روش هیاتمدیرهای، تصمیمگیریهای کلان برعهده اعضای هیاتمدیره قرار دارد و مدیرعامل بیمارستان مصوبات این اعضا را عملیاتی و اجرا میکند.
وی افزود: اما در روش مدیریت «موسسه» دیگر نیازی به تشکیل هیاتمدیره مستقل برای هر بیمارستان نیست. موسسه، تصمیمگیریهای کلان را اتخاذ و بیمارستانهای زیرمجموعه آن را اجرا میکنند. ضمن اینکه مراکز درمانی اختیارات مالی و اداری گستردهتری خواهند داشت. اما در شیوه هلدینگ، اختیارات مالی و اداری کاملی به بیمارستانها داده نشد.
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی، تاکید کرد: نتیجه اینکه در مدل «موسسه» سازوکار بازرگانی راحتتر و فعالیت اقتصادی چابکتر است. در نتیجه کار بسیار سریعتر و با سرعت بیشتری انجام میشود.