
مدیر درمان تأمیناجتماعی لرستان گفت: ۵ تا ۲۰ درصد خدمات درمانی استان ناشی از «تقاضای القایی» درمان است.
دکتر علی اکبر سلیمانی در گفتوگو با تامین24 با اشاره به پیامدهای افزایش هزینههای درمانی ناشی از تقاضای القایی، بیان کرد: برآورد میشود، تقریباً بین ۵ تا ۲۰ درصد خدمات درمانی استان ناشی از تقاضای القایی درمان باشد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره روشهای مدیریت این چالش، به راهکارهای اجرایی اشاره کرد و افزود: پیادهسازی نظام ارجاع و بررسی بازخورد آن، نظارت بالینی، بررسی نسخ آزمایشگاه و داروخانه و تشکیل کمیته بررسی نسخ پزشکان و اعمال آن در محاسبه کارانه و پرکیس، از جمله اقداماتی است که در این زمینه به اجرا درمیآوریم.
مدیر درمان تأمیناجتماعی لرستان، ادامه داد: همچنین تلاش میکنیم تا در زمینه لیست ارائه خدمات درمانی و حقوق بیمهای، اطلاعرسانی مناسبی را به مراجعه کنندهها ارائه دهیم. انجام بررسی در کمیتههای اقتصاد درمان، ارائه راهکار مناسب با استفاده از خرد جمعی، کنترل مراجعات مکرر و برنامهریزی جهت کاهش مراجعات از دیگر راهبردهای مدیریتی ما بهشمار میرود.
سلیمانی در تشریح شیوههای پایش هزینههای درمانی بهمنظور مدیریت تقاضای القایی، گفت: برای این منظور علت بستری طولانی بیماران با دقت بیشتری بررسی میشود.
او افزود: از طرفی ناظران بیمارستانی ما بیماران با مراجعه بالا را شناسایی کرده و علت آن را بررسی میکنند تا راهکارهای مناسب درمانی را در اختیارشان قرار دهند.
مدیر درمان تأمیناجتماعی لرستان، اضافه کرد: بررسی تعداد خدمات پاراکلینیک درخواستی به ازای هر ویزیت، مقایسه الگوی تجویز هر پزشک با میانگین کشوری، تشکیل کمیته و جلسات بررسی نسخ و اقتصاد درمان جهت بررسی انحراف شاخصهای تعیین شده سایر اقدامات ما را تشکیل میدهد.
سلیمانی اعلام کرد: همچنین با تعریف آستانههای هشدار برای شاخصها، پزشکان یا مراکزی که الگوی غیرعادی دارند به طور خودکار در سیستم علامتدار شده و به آنها هشدار داده میشود.
وی درباره نقش الکترونیک شدن نسخ درمانی در کنترل تقاضای القایی تأکید کرد: با الکترونیک شدن نسخ درمانی و امکان مشاهده سابقه نسخ الکترونیک و پاراکلینیک توسط پزشک، به طور خودکار جلوی تقاضای القایی و درخواستهای غیرمنطقی گرفته میشود. نکته دوم شفافیت در تجویزها و ردیابی دقیق خدمات است.
مدیر درمان تأمیناجتماعی لرستان، درباره راهکارهای مؤثر کنترل پدیده تقاضای القایی، بیان کرد: فرهنگسازی از طریق آموزش همگانی بیمهشدگان درباره عوارض مصرف دارو و خدمات غیرضروری بیشترین نتیجه موثر را در مدیریت تقاضای القایی دارد.
سلیمانی گفت: در همین راستا، شفافسازی امور با انتشار گزارش عملکردی پزشکان و مراکز درمانی، ایجاد انگیزش مالی برای پزشکان از طریق سیستم تشویقی و ملزم کردن پزشکان به بررسی سوابق پاراکلینیک و کلینیک بیمار نیز از جمله راهکارهایی است که برای کنترل تقاضای القایی بهکار گرفته میشود. در همین زمینه تلاش میکنیم تا دستورالعملهای راهنماهای بالینی بهدرستی بهاجرا درآید و کمیتههای بررسی نسخ نیز بهطور جد فعال هستند.
وی اجرای صحیح طرح ارجاع داخلی تأمیناجتماعی را در کاهش تقاضای القایی بسیار مؤثر دانست و افزود: در این طرح پزشک عمومی به عنوان دروازهبان اولین نقطه تماس عمل کرده و از مراجعه مستقیم و غیرضروری به متخصص جلوگیری میکند. در قالب نظام ارجاع، پزشک عمومی و بیمار در مسیر صحیح درمانی هدایت شده و از پراکندگی خدمات جلوگیری میشود.
مدیر درمان تأمیناجتماعی لرستان درباره اقدامات فرهنگسازی نیز اعلام کرد: تولید و پخش کلیپهای آموزشی در فضای مجازی و صدا و سیما، درج شعارهای آموزشی در سربرگ نسخهها، سیستمهای کامپیوتری و قبوض، آموزش چهره به چهره توسط پرسنل، جلب مشارکت رسانهها، افزایش سواد سلامت درباره مصرف بیرویه آنتیبیوتیکها و تعامل با کانونهای بازنشستگی از جمله این اقدامات بهشمار میرود.
سلیمانی درباره سازوکار مدیریت مصارف درمانی در حوزه غیرمستقیم نیز توضیح داد: این مدیریت با ملاحظات رتبه اعتباربخشی و پروانههای بهرهبرداری با مراکز، قرارداد همکاری منعقد میکند. همچنین برای هر بیمارستان سقف سرویس تعیین شده است و پروندههای بیمارستانی پیش از تسویهحساب، بازبینی شده و کسورات لازم اعمال میشود. انجام بازرسیهای منظم و ارزیابی عملکرد مراکز طرف قرارداد از منظر کیفیت و هزینه خدمات، از دیگر روشهایی است که بهکار میبندیم.
او با اشاره به تحلیل هزینهها در حوزه درمان غیرمستقیم، گفت: به عنوان مثال هزینه خرید خدمت دیالیز در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ حدود ۴۷ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان در مراکز دیالیز استان بوده که پیشنهاداتی برای مدیریت این هزینه در طرح توسعه سال ۱۴۰۵ ارائه شده است.











