
به گزارش تأمین 24، بر اساس آمار غیررسمی، حدود ۳.۵ میلیون راننده فعال تاکسی اینترنتی در کشور مشغول به کار هستند. برخی از این افراد این شغل را به صورت موقت و به عنوان شغل دوم انتخاب کردهاند، اما بخش عمدهای از آنها به صورت تماموقت و به عنوان شغل اصلی خود فعالیت میکنند. با توجه به افزایش تعداد آنان، میتوان با مشارکت شرکتهای ارائهدهنده خدمات تاکسی اینترنتی و سهمدهی رانندگان، این حمایت را فراهم کرد.
ماجرای اهمیت پوشش بیمه ای رانندگان تاکسی های اینترنتی را با طرح این پرسش میتوان بررسی کرد که آیا با توجه به جامعه آماری فزاینده رانندگان اینترنتی از یک سو و ماهیت پرخطر شغل رانندگی و احتمال بالای بروز حوادث، سوانح و استهلاک ناشی از آن از سوی دیگر، ضروری نیست که پوشش بیمهای و درمانی مناسبی برای این رانندگان در نظر گرفته شود؟
علی دهقانکیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران با تأکید بر لزوم برخورداری تمامی رانندگان از پوشش بیمهای جامع، خواستار نگاه پیشگیرانه جامعه رانندگان به این موضوع حیاتی شد.
دهقانکیا در گفتوگو با تأمین 24 با تشبیه پلتفرمهای حملونقل اینترنتی به دیگر کارفرمایان، بر مسئولیت مستقیم این مجموعهها در بیمه کردن رانندگان تأکید کرد.
وی گفت: در یک کارخانه، کارفرما به اجبار مکلف است همه کارکنان را بیمه کند. وقتی در تهران ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر برای یک پلتفرم تاکسی اینترنتی کار میکنند، این مجموعه که کمیسیون 18 تا ۲۰ درصدی از کرایه را دریافت میکند، در درجه اول مسئول است و باید از سازمان تأمیناجتماعی درخواست کند که این نیروها را تحت پوشش بیمه قرار دهد.
دهقانکیا با تحلیل انگیزه رانندگان جوان برای فعالیت در این پلتفرمها افزود: یک جوان به دلیل ناکافی بودن حقوق حداقلی در سایر محیطهای کاری که توانایی تأمین زندگی، خرید مسکن یا ازدواج را به او نمیدهد، به سمت راننده شدن تاکسی اینترنتی جذب میشود. او ممکن است امروز به آینده فکر نکند، اما مسئولیت این غفلت بر عهده پلتفرمها است. این مجموعهها مانند هر شرکت دیگری باید نیروهای خود را بیمه کنند، چرا که حوادثی که در یک کارخانه رخ میدهد، در رانندگی نیز محتمل است.
واکنش به تبلیغات منفی و شانتاژ در فضای مجازی
وی سپس با اشاره به مخالفتهای موجود در فضای مجازی، این مخالفت ها را رد کرد و گفت: متأسفانه عدهای که منافعشان به خطر میافتد، در فضای مجازی شانتاژ میکنند و مثلاً میگویند سازمان تأمیناجتماعی پول ندارد و میخواهد با تحت پوشش بردن رانندگان، پول آنان را بگیرد. این تبلیغات منفی است. سؤال من این است: چرا در یک کارگاه ۳۰ نفره بیمه اجباری است، اما در مجموعهای با ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار نفر نباید اجباری باشد؟
رئیس کانون بازنشستگان تأمیناجتماعی استان تهران با هشدار درباره تبعات گستردهتر اجتماعی عدم پوشش بیمه ای رانندگان تاکسی های اینترنتی، اظهار کرد: اگر برای این راننده حادثهای رخ دهد، در نهایت دولت مسئول جبران خسارت است. اگر فردی به زندان بیفتد، باید کسی هزینه او در زندان و تأمین زندگی خانواده او را بدهد. این موارد همگی به هم مرتبط است.
دهقانکیا با اشاره به فضای مجازی گفت: به نظر میرسد در فضای مجازی یک تعداد انگشتشمار فعال هستند و فکر میکنند همه مردم مانند آنان فکر میکنند، اما حقیقت این است که ۸۰ تا ۹۰ درصد رانندگان تاکسیهای اینترنتی آرزوی تحت پوشش بیمه قرار گرفتن را دارند.
وی با تشبیه بیمه خودرو به یک پشتوانه امنیتی گفت: ما وقتی یک خودرو میخریم، آن را بیمه میکنیم تا در صورت بروز هر مشکل و حادثهای، بتوانیم بخشی از خسارات را از طریق بیمه جبران کنیم. این موضوع برای رانندگان اسنپ، تاکسی و سایر وسایل نقلیه فعال در شهرها و جادهها از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
رئیس کانون بازنشستگان تأمیناجتماعی استان تهران با هشدار درباره عواقب رانندگی بدون پوشش بیمهای مناسب، تصریح کرد: درخواست ما از همه رانندگان عزیز این است که خود و خودروی خود را به طور واقعی و کامل بیمه کنند. اگر خدای نکرده حادثهای رخ دهد، دیگر قابل جبران نخواهد بود و پشیمانی در آن زمان سودی ندارد.
وی با اشاره به شرایط ترافیکی و خطرات موجود در کلانشهری مانند تهران اظهار کرد: شاهدیم که با حجم موتورسواران و ترافیک سنگین، هر لحظه احتمال بروز حادثه وجود دارد. در چنین شرایطی، اگر رانندهای فاقد بیمه باشد و مقصر حادثهای شود، ممکن است مجبور شود برای جبران خسارت، زندگی خود را بفروشد.
دهقانکیا از همه مردم و به ویژه رانندگان درخواست کرد نسبت به عقد بیمهنامههای واقعی و کامل اقدام کنند و افزود: بیمهگران نیز متقابلاً باید به گونهای عمل کنند که افراد در زمان بازنشستگی بتوانند از مزایای واقعی حق بیمههای پرداختی خود بهرهمند شوند.
وی با اشاره به شرایط دشوار معیشتی با بیان اینکه «ما که قبلاً کار کردیم و امروز حقوق بازنشستگی میگیریم و باز هم کار دوم انجام میدهیم، هنوز هشتمان به هفتمان گرو است»، هشدار داد: نقش حیاتی بیمه اجباری در ایجاد یک شبکه ایمنی برای رانندگان تأمل برانگیز است وای به حال کسانی که این آب باریکه را هم نداشته باشند.
دهقانکیا در تشریح مزایای طرح بیمه اجباری گفت: سازمان تأمین اجتماعی معمولاً بیش از 18 نوع خدمت به بیمهشدگان خود ارائه میدهد که از جمله کمک هزینه ازدواج، پوشش درمان و موضوع کارافتادگی از مهمترین مزیت های کوتاهمدت محسوب میشوند. ممکن است هر آن برای انسان اتفاقی بیفتد که دیگر نتواند کار کند بنابراین بهتر است که خود را بیمه کند تا در آن صورت، سازمان مکلف شود زندگی فرد را در حدی که بیمه پرداخت کرده، تأمین کند.
تأثیر پوشش بیمهای بر کیفیت خدمات حرفهای رانندگان
رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در ادامه به تأثیر مستقیم برخورداری از پوشش بیمهای بر کیفیت عملکرد رانندگان پرداخت و اظهار کرد: هر جایی که کار میکنیم، اگر یک پشتیبانی داشته باشیم، راحتتر کار را انجام میدهیم. اگر پشتیبانی نداشته باشیم، با دغدغه و ناراحتی و استرس کار میکنیم. این پشتیبانی نهتنها بر آرامش روانی راننده، بلکه بر کیفیت تعامل او با مسافر نیز اثرگذار است. وقتی راننده احساس امنیت و پشتوانه کند، با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری کار خود را انجام میدهد. این موضوع برای رانندگان درونشهری و برونشهری یکسان است.
دهقانکیا با یادآوری خطرات روزمره رانندگی گفت: ما هر روز تصادفات را به چشم میبینیم و با هزینههای سنگین درمان مواجهیم. بدون بیمه، به سادگی نمیتوان از عهده این هزینهها برآیم.
وی از همه رانندگان درخواست کرد: بنابراین برای آرامش خاطر خودمان و برای اینکه با اطمینان کارمان را انجام دهیم، بهتر است خود را در مقابل حوادث بیمه کنیم. بحث بیمه اجباری خودرو سر جای خود مهم است، اما تکمیل این چتر حمایتی با بیمه شخصی راننده، ضامن آیندهای امنتر برای او و خانوادهاش خواهد بود.











