
علی خوشنام تاکید کرد: جایگاه قانونی سازمان تأمیناجتماعی به عنوان مالک و ذینفع اصلی بانک رفاه کارگران تثبیت شود.
رئیس شعبه یک تأمیناجتماعی خرمآباد در گفتوگو با تامین ۲۴ بیان کرد: با توجه به اینکه مدیریت بانک رفاه در حال حاضر مستقیماً در اختیار سازمان تأمیناجتماعی نیست، برخی چالشهای عملیاتی در همکاری وجود دارد. از جمله این چالشها میتوان به نحوه تبادل اطلاعات مالی و حسابی بین شعب سازمان و بانک اشاره کرد که بعضا با کندی یا ناهماهنگی همراه میشود و عدم تمرکز در تصمیمگیریها بهویژه در مواردی مانند پرداخت مستمریها یا تسویهحساب کارفرمایان را بهوجود میآورد.
وی افزود: همچنین تفاوت در اولویتهای مدیریتی میان بانک رفاه و سازمان تأمیناجتماعی که ممکن است بر سرعت ارائه خدمات به ذینفعان اثر بگذارد و همچنین نبود اختیارات مستقیم سازمان در اصلاح رویهها یا بهبود فرآیندها در سطح بانک از دیگر چالشهای موجود است.
خوشنام ادامه داد: به طور کلی، وقتی بانک از مدیریت مستقیم سازمان تأمیناجتماعی خارج است، امکان یکپارچگی و هماهنگی در خدماتدهی به بیمهشدگان و بازنشستگان کاهش مییابد.
وی مهمترین اقدام برای بازپسگیری مدیریت بانک رفاه را تثبیت جایگاه قانونی سازمان تأمیناجتماعی به عنوان مالک و ذینفع اصلی بانک رفاه کارگران دانست و گفت: برای تحقق این هدف ابتدا باید مبنای قانونی مالکیت سازمان بر سهام بانک رفاه بهصورت شفاف و قطعی احراز شود. سپس از طریق تصویب آییننامهها و مصوبات هیأت وزیران یا مجلس شورای اسلامی، مسیر انتقال یا بازگشت مدیریت اجرایی بانک به سازمان فراهم شود.
رئیس شعبه یک تأمیناجتماعی خرمآباد اضافه کرد: همچنین همسویی نهادهای نظارتی و بانکی (بانک مرکزی و وزارت اقتصاد) ضروری است تا فرایند بدون تعارض نهادی پیش برود. در مجموع،بخشی از این هدف در چارچوب قوانین فعلی قابل پیگیری است؛ اما برای مدیریت مستقیم و پایدار، اصلاح یا تکمیل برخی مقررات بهویژه در زمینهی مالکیت و انتصاب مدیران بانک، اجتنابناپذیر به نظر میرسد.




