«همایش کودکی منهای فقر و هم اندیشی برای توسعه حمایت اجتماعی از کودکان» با حضور فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، احمد میدری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، علی ربیعی معاون رئیس جمهور در امور اجتماعی و مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.
به گزارش تامین 24، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در این نشست که با حضور نمایندگان سازمانهای مردمنهاد، برگزار شده بود، اظهار کرد: «خوشبختانه وزارت رفاه با نگاهی متفاوت به مسائل اجتماعی کشور وارد شده و با همافزایی و همدلی تلاش میکند تا در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی اتفاقات مثبتی رقم بخورد».
او افزود: «ما در آموزش و پرورش تجربههای خوبی از همکاری با سازمان بهزیستی و آموزش فنی و حرفهای داشتهایم و امیدواریم این روند با جدیت و انسجام بیشتری ادامه پیدا کند. ویژگی مهم جلسه امروز، مردمی بودن آن است؛ چراکه حل بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی تنها با رویکرد مشارکتی و تکیه بر ظرفیت مردم و نهادهای مدنی ممکن است.»
آموزش و پرورش، اولویت نخست دولت
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر اهمیت آموزش گفت: «پس از سالها، موضوع آموزش و پرورش بهعنوان مسئله اول دولت مطرح شده است. دو محور اصلی در دستور کار قرار گرفته است؛ نخست نهضت توسعه عدالت آموزشی با رویکرد مردمی، و دوم ارتقای کیفیت آموزش.»
کاظمی ادامه داد: «در زمینه عدالت آموزشی، مشارکت مردم، خیرین و دستگاههای مختلف موجب شکلگیری یک حرکت بزرگ ملی شده است. در نتیجه این همکاریها، در آینده نزدیک شاهد افتتاح ۲۴۰۰ پروژه آموزشی خواهیم بود و مجموعاً بیش از ۷۷۰۰ پروژه در حال ساخت است. این مشارکت مردمی یکی از جلوههای زیبای همبستگی اجتماعی در تاریخ آموزش کشور به شمار میرود.»
ضرورت توجه به کیفیت آموزش و حق یادگیری
کاظمی با بیان اینکه آموزش یکی از طبیعیترین و اساسیترین حقوق هر انسان است، اظهار کرد: «اگر حتی یک کودک از تحصیل باز بماند، برای ما دردناک است و باید تمام توان خود را برای جبران آن بهکار بگیریم. برخورداری از آموزش باکیفیت، حقی انسانی و اجتماعی است که دولت و جامعه هر دو در قبال آن مسئولیت دارند.»
او گفت: «امروز یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران نرخ بالای باسوادی و پوشش تحصیلی است، اما همچنان دغدغه ما بازماندگان از تحصیل هستند. نباید اجازه دهیم هیچ کودک ایرانی از حق آموزش محروم بماند.»
تمرکز بر دوره ابتدایی؛ حساسترین مقطع در بازماندگی از تحصیل
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مقاطع تحصیلی ابتدایی توضیح داد: «تحلیلها نشان میدهد بیشترین بازماندگی از تحصیل در دوره اول ابتدایی اتفاق میافتد. بنابراین تمرکز ما بر ثبتنام و جذب همه کودکان ششساله است تا هیچ فردی در آغاز مسیر یادگیری جا نماند.»
او افزود: «در سال گذشته حدود ۱۵۱ هزار دانشآموز در دوره ابتدایی از تحصیل بازماندهاند، اما همه آنها واقعاً بازمانده نیستند. بخشی از این آمار مربوط به مهاجرت خانوادهها، مشکلات جسمی یا تصمیم والدین برای تأخیر در ورود کودک به مدرسه است. ما با تشکیل کارگروه ملی و طراحی سامانههای دقیق، شناسایی و بررسی وضعیت این دانشآموزان را در دستور کار قرار دادهایم.»
شناسایی دقیق، شرط برنامهریزی مؤثر
کاظمی گفت: «مهمترین مرحله در رفع بازماندگی، شناسایی دقیق دانشآموزان است. اگر نتوانیم تحلیل درستی از وضعیت و علت بازماندگی ارائه دهیم، هیچ برنامهریزی مؤثری امکانپذیر نخواهد بود. ما باید بدانیم در هر منطقه، چند نفر، در چه دورهای و با چه دلایلی از تحصیل بازماندهاند تا مداخلات هدفمند انجام دهیم.»
به گفته او، بخشی از بازماندگان مربوط به دانشآموزان دارای معلولیت یا مشکلات جسمی هستند که باید از طریق آموزش استثنایی تحت پوشش قرار گیرند. برخی نیز به دلیل فقر اقتصادی یا فرهنگی از چرخه آموزش خارج میشوند.»
ائتلاف جمعی برای حمایت از کودکان بازمانده
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «حل مسئله بازماندگان از تحصیل نیازمند یک ائتلاف جمعی میان دولت، نهادهای مردمی و خیرین است. هر موسسه و سازمان باید بر اساس ظرفیت خود سهمی در این مأموریت ملی داشته باشد تا هیچ کودک ایرانی بدون آموزش نماند.»
او از طراحی برنامههای ویژه برای کودکان کار و کودکانی که به دلایل مختلف از چرخه رسمی تعلیم و تربیت خارج شدهاند خبر داد و گفت: «برنامه درسی متناسب با شرایط این گروه از کودکان تدوین شده و در حال اجراست تا امکان بازگشت تدریجی آنها به مدرسه فراهم شود»
نقش آموزش و پرورش استثنایی در تحقق عدالت آموزشی
کاظمی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی گفت: «این سازمان مأموریت دارد تا عدالت آموزشی را برای همه کودکان، از جمله دانشآموزان با نیازهای ویژه، فراهم کند. در حال حاضر حدود ۸۰ هزار دانشآموز استثنایی و نزدیک به همین تعداد دانشآموز تلفیقی در مدارس کشور تحصیل میکنند.»
او خاطرنشان کرد: «ادامه این مسیر نیازمند حمایت همهجانبه است. آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند از پس این مأموریت سنگین برآید و باید با همراهی خیرین، نهادهای مردمی و سایر دستگاهها، زمینه آموزش برابر برای همه کودکان را فراهم کند.»