مدیر محصول سامانه هوشمند تأمین اجتماعی از طراحی یک«سیستم عامل هوشمند» برای رفع سردرگمی ۶ میلیون کاربر خبر داد و گفت: این سامانه از تحلیل تصاویر پزشکی برای تشخیص زودهنگام بیماری تا ارائه مشاوره حقوقی شخصیسازی شده را انجام میدهد.
محسن علی مرادی، مدیر محصول سامانه هوشمند و مدیر تأمین «یارا» در گفتوگو با تأمین ۲۴ در نمایشگاه الکامپ، دلیل حرکت به سمت هوش مصنوعی را بررسی دغدغههای کاربران اصلی این سامانه، یعنی بازنشستگان، عنوان کرد.
وی با اشاره به افزایش مداوم خدمات اپلیکیشن «تأمین من» به ۵۹ سرویس فعلی، اظهار کرد: یکی از دغدغههای ما سردرگمی کاربران برای انتخاب سرویس مناسب در میان این حجم از خدمات بود. آمار ۴.۵ میلیون نصب در کافهبازار و ۱.۵ میلیون نصب در مایکت نشاندهنده حجم عظیم کاربرانی است که عمدتاً به دنبال دسترسی سریع به فیش حقوقی خود هستند و نباید در این مسیر سردرگم شوند.
از چت بات معمولی تا یک سیستم عامل هوشمند یکپارچه
علی مرادی با بیان اینکه راهحل اولیه استفاده از چتباتهای معمولی پاسخگوی نیازها نبود، تصریح کرد: تصمیم گرفتیم سرویسهای اتمی و پراکنده را به یک سیستم کلی و فرآیندی تبدیل کنیم تا مردم درگیر پیچیدگیهای قوانین و فرآیندهای تأمین اجتماعی نشوند. نتیجه این تلاش، خلق یک سیستم عامل هوشمند بود.
تشخیص زودهنگام بیماری با تحلیل تصاویر پزشکی
مدیر محصول «یارا» با اشاره به قابلیتهای منحصربهفرد این هوش مصنوعی اظهار کرد: این سیستم تنها به یک وظیفه محدود نیست. برای مثال، یک کاربر میتواند درخواست نسخه تاریخی خود را کند یا حتی با مراجعه به داروخانه و بدون داشتن کد رهگیری، آن را از سیستم سؤال کند.
وی افزود: اما چشمانداز بلندمدتتر، استفاده از دادههای پزشکی کاربر با اجازه خود اوست. سیستم میتواند تصاویر پزشکی مانند ماموگرافی را تحلیل و با دقتی قابل مقایسه با پزشکان، احتمال بروز بیماریهایی مانند سرطان سینه را تا ۱۵ درصد زودتر تشخیص دهد. در صورت تأیید کاربر، سیستم بلافاصله نوبتدهی پزشک متخصص یا آزمایشگاههای طرف قرارداد را انجام میدهد. این نه تنها شانس درمان را افزایش میدهد، بلکه از تحمیل هزینههای سنگین به سازمان جلوگیری میکند.
مشاور حقوقی شخصیسازی شده در اختیار کاربران
علی مرادی کار دیگر این سامانه هوشمند را ورود به عرصه قوانین پیچیده تأمین اجتماعی دانست و توضیح داد: ما یک جستجوگر هوشمند قوانین طراحی کردهایم. کاربر میتواند سابقه بیمه خود (مثلاً ۳ سال لشکری، ۴ سال کشوری و مابقی تأمین اجتماعی) را شرح دهد و درخواست کند بر اساس قوانین انتقال بین صندوقها، شرایط بازنشستگیاش را بداند. این سیستم عامل، نزدیکترین و مرتبطترین قوانین به نیاز کاربر را استخراج و به او نمایش میدهد.
وی تأکید کرد: این سیستم عامل هوشمند بدون محدودیت زمانی در تمام ساعات شبانهروز پاسخگوی کاربران است و هدف نهایی، تبدیل شدن به یک همراه مطمئن و تسهیلگر برای جامعه بازنشستگان کشور است.