در جریان برگزاری نمایشگاه الکامپ، علی حیدری، مشاور عالی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پنل تخصصی «بیمه، نوآوری، فناوری و رگولاتوری» به تشریح دیدگاههای خود درباره چالشهای نوآوری در صنعت بیمه پرداخت.
به گزارش تامین ۲۴، وی با اشاره به تفاوت بیمههای تجاری و اجتماعی گفت: «در حالی که در حوزه بیمههای تجاری نهاد رگولاتوری مشخصی مانند بیمه مرکزی وجود دارد، بخش بیمههای اجتماعی و تأمین اجتماعی فاقد رگولاتور مستقل و فرابخشی است. این خلأ یکی از مشکلات مهم کشور در این حوزه است».
حیدری در بخش دیگر صحبتهای خود افزود: «حتی در بیمههای تجاری نیز رگولاتور علاوه بر تنظیمگری، به تصدیگری میپردازد و در برخی بخشها به رقیب شرکتهای بیمه تبدیل شده است. این مسئله مانعی برای توسعه نوآوری محسوب میشود».
مشاور عالی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نبود زیرساختهای ملی را یکی دیگر از موانع جدی نوآوری دانست و اظهار کرد: «هنوز متولی واحدی برای دیجیتالسازی کشور مشخص نشده و همین موضوع موجب تأخیر در تدوین نقشه ملی هوش مصنوعی و عقبماندگی نسبت به کشورهای منطقه شده است. همچنین زیرساخت ملی داده وجود ندارد و سازمانها ناچار به تولید دادههای موردنیاز خود هستند».
حیدری همچنین با اشاره به ضعف قوانین و مقررات گفت: «برای نمونه، امضای الکترونیک و اسناد دیجیتال در برخی محاکم شبهقضایی مثل پزشکی قانونی به رسمیت شناخته نمیشود. این موضوع ارائه خدمات نوین بیمهای و درمانی را با چالش مواجه کرده است».
او با مقایسه حجم فعالیتهای تأمین اجتماعی و کل صنعت بیمه کشور اظهار کرد: «کل پرتفوی بیمههای تجاری حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است، در حالیکه بودجه سالانه تأمین اجتماعی به ۱۳۵۰ هزار میلیارد تومان میرسد و این سازمان ماهانه بیش از دو برابر کل پرتفوی بیمههای تجاری گردش مالی دارد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات سازمان برای حرکت به سمت نوآوری را تشریح کرد و گفت: «تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ خدمت الکترونیک ارائه میکرد که این رقم امروز به ۵۹ خدمت رسیده است. همچنین این سازمان طی دو سال گذشته با برگزاری رویدادهای جمعسپاری نوآوری در نمایشگاه الکامپ از شرکتهای فناور دعوت کرده تا ایدههای خود را ارائه دهند. امروز نیز در سالن ۴۰ نمایشگاه، داوری طرحهای نوآورانه در حال برگزاری است».
حیدری تأکید کرد: «سازمان تأمین اجتماعی عزم جدی برای نوآوری دارد، اما تحقق این مسیر علاوه بر تلاشهای درونسازمانی نیازمند اصلاح قوانین، ایجاد زیرساختهای ملی و شکلگیری رگولاتور مستقل در حوزه بیمههای اجتماعی است».
حیدری در ادامه سخنان خود به موضوع فناوریهای نوین در حوزه رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت:«امروز در دنیا بحث استفاده از دادهها در خدمت رفاه اجتماعی بسیار جدی است. من این حوزه را با عنوان سینتک (Social Security Technology) نامگذاری میکنم. متأسفانه در ایران در این زمینه ضعیف عمل کردهایم. چون این بخش هزینهبر است و جذابیت تجاری چندانی ندارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برخلاف حوزههایی مثل بانک، بیمه و بورس که رگولاتور مشخصی دارند، در بخش رفاه اجتماعی چنین نهاد تنظیمگری وجود ندارد و این موضوع مشکلات متعددی ایجاد کرده است».
وی با تأکید بر اهمیت یکپارچگی سامانههای خدماتی افزود: «در حال حاضر، سامانههای مختلفی برای خدمات الکترونیک راهاندازی شده اما متأسفانه اتصال میان آنها وجود ندارد. به همین دلیل، کاربران ناچارند در هر سامانهای دوباره همان مراحل را تکرار کنند. به قول یکی از استادان دانشگاه شریف، عمر ما در صف و سامانه گذشت. در حالیکه امضای الکترونیک باید بهگونهای باشد که هر شهروند ایرانی یا مقیم کشور بتواند تنها با یک کلیک، اطلاعات خود را ثبت کرده و در هر جای دیگر نیز همان دادهها مورد استفاده قرار گیرد».
مشاور عالی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان تصریح کرد:«اگر زیرساختهای ملی مناسب در این زمینه فراهم میشد، بسیاری از تلاشها در حوزه بانک، بیمه و بیمههای اجتماعی زودتر به نتیجه میرسید. متأسفانه نبود این زیرساختها موجب کندی و دوبارهکاری در ارائه خدمات شده است.»
هوشمندسازی نیازمند همکاری همه دستگاه ها
محمد سویزی، مدیر تحلیل طرح بیمه متمرکز سازمان تأمین اجتماعی نیز در این پنل به تشریح دیدگاههای خود درباره دیجیتالسازی و نقش این سازمان در تحول صنعت بیمه پرداخت.
سویزی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت تعریف دقیق مفاهیم گفت:«وقتی از دیجیتالسازی صحبت میکنیم، باید بدانیم منظور صرفاً الکترونیکی کردن نیست. لایه اول این است که اطلاعات بهجای کاغذ بهصورت داده ثبت شود، اما لایه مهمتر، هوشمندسازی است. در واقع دیجیتال شدن مقدمهای برای حرکت به سمت هوشمندسازی است و در نهایت این مسیر به بهرهگیری از هوش مصنوعی منجر خواهد شد».
وی افزود: «اگر اطلاعات دیجیتال استاندارد نشود و میان دستگاهها به اشتراک گذاشته نشود، نمیتوان از محصولات و دستاوردهای آن بهره گرفت. هوشمندسازی نیازمند همکاری همه دستگاهها و هماهنگی در سطح حاکمیت است».
مدیر تحلیل طرح بیمه متمرکز سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به وضعیت صنعت بیمه کشور اظهار کرد:«صنعت بیمه توانسته بخشهایی از فرآیندها را الکترونیکی کند، اما در حوزه دیجیتالسازی و هوشمندسازی هنوز جای کار زیادی وجود دارد. در سازمان تأمین اجتماعی، طی سالهای اخیر چندین پروژه در این راستا تعریف شده که یکی از مهمترین آنها طرح بیمه متمرکز است».
سویزی درباره این طرح توضیح داد:«در قالب بیمه متمرکز، علاوه بر دیجیتال شدن، همزمان هوشمندسازی فرآیندها هم پیشبینی شده است. این پروژه به سمت یکپارچهسازی خدمات حرکت میکند تا دیگر نیازی نباشد هر فرد برای دریافت خدمت الزاماً به شعبه خاصی مراجعه کند. بسیاری از خدمات بهصورت غیرحضوری ارائه خواهد شد، هرچند موفقیت کامل این مسیر وابسته به همکاری سایر دستگاهها و فراهم شدن زیرساختهای ملی است».
وی تأکید کرد: «عامل اصلی تحقق این برنامهها، وجود اراده در سطح حاکمیت و مدیریت سازمان است. خوشبختانه در تأمین اجتماعی این اراده شکل گرفته و امیدواریم به زودی دستاوردهای ملموسی در حوزه دیجیتالسازی و هوشمندسازی برای مردم حاصل شود.»