علی فخاری، جانشین فنی مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت خدمات ماشینی تأمین از دستیابی به «سطح قابل قبولی از پایداری سرویس» در سامانههای حساس سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت، با راهاندازی «مرکز پایش سرویس»، اختلالات داخلی سامانهها در روزهای پرترافیک پایان ماه به حداقل رسیده است.
فخاری در حاشیه نمایشگاه الکامپ در پاسخ به پرسش خبرنگار تأمین 24 درباره تمهیدات اندیشیده شده برای پایداری و در دسترس بودن سامانههای سازمان در زمانهای حساس، توضیحاتی ارائه کرد.
وی در پاسخ به این که «برای جلوگیری از قطعی یا کندی سامانهها در زمانهای حیاتی مانند پایان ماه، چه راهکارهایی مانند سامانه پشتیبان دارید؟» گفت: در سالهای گذشته با اختلالات بسیاری در سامانههای حساس و ملی مواجه بودیم، اما از چند ماه پیش با افزودن لایههای دیگری، شناسایی ایرادات در لایههای مختلف، راهاندازی مرکز پایش و نظارت مستمر، به سطح قابل قبولی از پایداری سرویس دست یافتهایم.
فخاری با اشاره به عملکرد مثبت مرکز پایش سرویس که از ابتدای سال جاری فعال شده است، تأکید کرد: در روزهای پایانی ماه که با حجم ترافیک بسیار بالایی مواجه هستیم، به لطف پایش کامل، مشکل خاصی در زیرساخت سرویسهای داخلی نداشتهایم. اکثر اختلالاتی که کاربران گزارش میدهند، منشأ بیرونی دارد و مربوط به سرویسهای ثالث یا شبکه پرداخت کشور، مانند اختلال در درگاههای پرداخت یا سوییچهای بانکی است که البته این مشکلات نیز بر کسبوکار ما تأثیر میگذارد.
وی افزود: خوشبختانه با راهاندازی مرکز پایش، رخدادها و ایرادات در لایههای مختلف را در کوتاهترین زمان ممکن شناسایی و با تماس فوری با واحدهای مربوطه، در بازه زمانی مختصری رفع میکنیم تا مزاحمت زیادی برای مشتریان ایجاد نشود.
فخاری در پاسخ به این که «با توجه به دیجیتالیشدن خدمات و ثبت اطلاعات بسیار حساسی مانند حقوق و مشخصات خانوادگی، سازمان تأمین اجتماعی چه قفلهای امنیتی برای محافظت از این دادهها در برابر هکرها و دسترسیهای غیرمجاز در نظر گرفته است؟»، گفت: اصل امنیت از زمان طراحی نرمافزارها در نظر گرفته میشود. ما تا زمانی که سامانهها عملیاتی هستند، بحث امنیت را در کلیه فازهای چرخه حیات نرمافزار لحاظ میکنیم. همچنین، صرفاً به امنیت خود سامانه اکتفا نکرده و امنیت تمام لایههای زیرساختی برای ما مهم است.
جانشین فنی مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت خدمات ماشینی تأمین اظهار کرد: این لایهها به طور دائمی مانیتور و تحت پایش و رصد هستند و تمام تلاش تمام لایههای عملیاتی این است که از دادههای حساس محافظت شود.
بازطراحی سامانههای برای سادهسازی
فخاری در پاسخ به نگرانیها درباره پیچیدگی رابط کاربری سامانهها برای گروههایی مانند بازنشستگان، تأکید کرد که سازمان، راهکار این چالش را در «بازطراحی اساسی» سامانهها میبیند.
وی در پاسخ به این که «آیا در طراحی سامانههای جدید به سادهسازی برای همه سطوح سواد دیجیتال توجه شده است؟»، گفت: ما تمام سامانههای درمانی و بیمهای را در حال بازنویسی و بازطراحی کامل هستیم. این تغییر در بخش زیرساخت و منطق فرآیندها (Back-end) و ظاهر و رابط کاربری (Front-end) در حال انجام است تا فرآیندها بازتعریف و کار برای مشتریان تسهیل شود.
این مسئول فنی با بیان اینکه «به زودی رابط کاربری بهتری به مردم ارائه خواهد شد»، افزود: این پروژه در دست اجراست و به مرور از سامانههای جدید رونمایی میشود. با این اقدام، مشکل مطرح شده درباره پیچیدگی سامانهها نیز به زودی برطرف خواهد شد.