شعبه فشافویه تحت مدیریت اداره کل تأمین اجتماعی شهرستانهای استان تهران در چهارچوب سیاستهای کلان سازمان تأمین اجتماعی برای ایجاد تحول دیجیتال و کاهش مراجعات حضوری، با بهرهگیری از سرویسهای اینترنتی، تسهیل و تسریع ارائه خدمات به بیمهشدگان را به یکی از اولویتهای خود تبدیل کرده است.
قاسم اسدالهی، رئیس شعبه فشافویه در گفتوگو با تأمین 24 با اشاره به شتاب قابلتوجه توسعه خدمات غیرحضوری از دوره مدیریت جدید سازمان، گفت: این مهم که از دورههای گذشته آغاز شده، هماکنون با سرعت و جدیتی چشمگیر در قالب طرحهای ۲۰ گانه تحولآفرین و توسعهای سازمان در حال پیگیری و اجراست که قطعاً تأمین اجتماعی را به یکی از نهادهای پیشرو در حوزه خدمات دیجیتال تبدیل کرده است.
وی تأکید کرد: اجرای این طرحها، نیازهای حضوری مخاطبان را به شدت کاهش داده و امکان دسترسی به خدمات را برای همگان، بهویژه ساکنان مناطق دورافتاده، فراهم کرده است.
اسدالهی در خصوص نحوه آگاهیبخشی به جامعه هدف افزود: معرفی این خدمات عمدتاً از طریق روابط عمومی سازمان و اداره کل، تبلیغات محیطی و همچنین برگزاری جلسات آموزشی حضوری برای اصناف و کارفرمایان در حال انجام است تا هیچکس از این ظرفیتهای جدید بیاطلاع نماند.
افزایش پوشش بیمهای کارگاههای صنعتی و کشاورزی در فشافویه
رئیس شعبه فشافویه سازمان تأمیناجتماعی در ادامه از وجود ۴ هزار کارگاه فعال تحت پوشش در این منطقه خبر داد و گفت: با اجرای دو طرح شناسایی و تحت پوشش قرار دادن کارگاههای جدید به صورت روزانه در دستور کار است.
اسدالهی با اشاره به صنعتی بودن منطقه فشافویه اظهار کرد: عمده این کارگاهها در شهرک صنعتی شمسآباد مستقر هستند که نشاندهنده ظرفیت بالای اقتصادی و اشتغالزایی این منطقه است.
وی در تشریح برنامههای این شعبه برای شناسایی هرچه بیشتر کارگاهها افزود: علاوه بر شناسایی روزانه کارگاهها توسط بازرسان، دو طرح ویژه را به صورت موازی در حال اجرا داریم. طرح اول «پلاکبرداری» توسط بازرسان در یک روز مشخص از هفته است که به صورت متمرکز انجام میشود. طرح دوم نیز «شناسایی کارگاهها توسط تمامی همکاران آمارگیر» به صورت روزانه است که همکاری همه واحدها را برای تحقق این هدف میطلبد.
اسدالهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه کشاورزی و دامداری منطقه گفت: خوشبختانه عمده فعالیتهای کشاورزی و دامداری منطقه نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتهاند که این موضوع از اهمیت بالایی برای حفظ حقوق و آرامش شغلی فعالان این عرصه برخوردار است.
وی بر تداوم اجرای این طرحها و افزایش پوشش بیمهای در منطقه تأکید کرد و افزود: هدف نهایی ما این است که هیچ کارگر و فعال اقتصادی در منطقه از چتر حمایتی تأمین اجتماعی محروم نماند.
همکاریهای بیندستگاهی؛ کلید رفع مشکلات بیمهشدگان
رئیس شعبه فشافویه در بخش دیگری از سخنانش، بر تعامل سازنده این شعبه با سایر نهادها تأکید کرد و گفت: همکاری شعبه با تمامی مراجع، دستگاههای اجرایی و نظارتی در سطح منطقه در وضعیتی بسیار مطلوب قرار دارد. محور اصلی این تعاملات، رفع موانع و مشکلات کارفرمایان، بیمهشدگان و بازنشستگان است.
وی اظهار کرد: این همکاریهای مؤثر، بستری فراهم کرده تا بتوانیم با مساعدت نهادهای ذیربط، حداکثر پوشش بیمهای را نه تنها برای خانوادههای ایرانی، بلکه برای اتباع خارجی شاغل در منطقه نیز محقق کنیم که هدفی والا و انسانی در راستای تأمین امنیت و آرامش تمامی نیروهای کار است.
اسدالهی با اشاره به آمار دقیق بیمهشدگان تحت پوشش این شعبه اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار، تعداد 79 هزار و 962 نفر به عنوان بیمهشدگان اصلی و 108 هزار و 367 نفر به عنوان بیمهشدگان تبعی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.
وی در بخش آمار مستمریبگیران نیز افزود: تعداد ۳,۳۵۶ نفر مستمریبگیر اصلی و ۴,۰۸۶ نفر مستمریبگیر تبعی، خدمات مستمری خود را از شعبه فشافویه دریافت میکنند که نشان از رسالت سنگین این شعبه در قبال جامعه بازنشسته دارد.
چالش اتباع خارجی فاقد مجوز
اسدالهی در تحلیل اصلیترین موانع بر سر راه گسترش پوشش بیمهای در منطقه فشافویه، به حضور پررنگ اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: وجود تعداد زیادی اتباع خارجی در منطقه که عمدتاً فاقد مجوزهای قانونی اقامت و اشتغال هستند، به عنوان یک چالش بزرگ خودنمایی میکند. این افراد اگرچه در کارگاههای مختلف منطقه مشغول به کار هستند و توسط بازرسان سازمان شناسایی میشوند، اما به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، نمیتوانند از خدمات کامل سازمان تأمین اجتماعی بهرهمند شوند.»
تمایل اندک به بیمه اختیاری
رئیس شعبه فشافویه در ادامه به چالش دیگر، یعنی پایین بودن تمایل صاحبان مشاغل آزاد و خوداشتغال برای استفاده از بیمه اختیاری پرداخت و توضیح داد: در حوزه تحت پوشش قرار دادن این عزیزان تحت بیمههای اختیاری، با موانعی از جنس مسائل اقتصادی، فرهنگی و همچنین عدم آگاهی کافی از مزایا و خدمات سازمان روبرو هستیم که این امر موجب شده تمایل چندانی برای بیمه شدن از خود نشان ندهند.
اسدالهی بر لزوم اجرای برنامههای آموزشی و تبلیغاتی این شعبه تأکید کرد و گفت: در حال حاضر، آموزش و اطلاعرسانی لازم از طریق تبلیغات رسانهای، محیطی و میدانی به طور جدی در حال انجام است تا ضمن جذب اتباع خارجی واجد شرایط، جامعه هدف ایرانی نیز بیش از پیش با مزایای تحت پوشش بیمه بودن آشنا شوند و این فرهنگ مهم در منطقه نهادینه شود.
رئیس شعبه فشافویه سازمان تأمین اجتماعی از ضرورت اجرای سه طرح توسعهای بزرگ بر اساس نیازسنجی ها در این منطقه خبر داد که هدف نهایی آنها ، افزایش رضایتمندی بیمهشدگان، بازنشستگان و کارفرمایان است.
اسدالهی با بیان اینکه فضای فیزیکی فعلی شعبه مناسب و در شأن مراجعان و همکاران است، گفت: با این حال، بر اساس نیازسنجیهای انجامشده، برای ارتقای کیفیت خدمات و رضایت بیشتر مخاطبان، سه اولویت مهم شناسایی شده که تحقق آنها نیازمند همکاری و مساعدت سایر بخشهای سازمان و نهادهای مرتبط است.
وی اولین و مهمترین این برنامهها را «شبانهروزی کردن درمانگاه سازمان تامین اجتماعی در فشافویه» عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح، دسترسی بیمهشدگان و بهویژه شاغلین در شیفتهای غیراداری را به خدمات درمانی تسهیل میکند و گامی بزرگ در ارتقای شاخص های سلامت در منطقه خواهد بود.
اسدالهی دومین برنامه را راهاندازی «دفتر کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی» در بخش فشافویه دانست و افزود: با توجه به تمرکز فعلی خدمات کانون در شهر ری، ایجاد یک دفتر مستقل در فشافویه که میزبان جمعیت قابلتوجهی از عزیزان بازنشسته است، میتواند به ارائه خدمات بهتر، سریعتر و محلیتر به این قشر زحمتکش بینجامد و از مراجعات غیرضروری آنان به مرکز شهر بکاهد.
رئیس شعبه فشافویه سومین اولویت را «ایجاد باجه یا شعبه بانک رفاه کارگران» در منطقه اعلام کرد و توضیح داد: متأسفانه در حال حاضر منطقه فشافویه فاقد هرگونه شعبه از این بانک است. وجود یک باجه بانکی میتواند مشکلات عدیده بیمهشدگان و بازنشستگان در انجام امور مالی و بانکی مرتبط با سازمان را رفع کند و خدمات را به صورت یکپارچه و در نزدیکترین نقطه به مخاطبان ارائه دهد.
وی اظهار کرد: این طرحها در صورت همکاری و مساعدت ادارات کل مربوطه و نهادهای همکار قابل اجرا خواهند بود و قطعاً تحولی مثبت در سطح خدماترسانی منطقه ایجاد میکنند.