ناهید شکوری اردبیلی، مدیر کارگزاری رسمی سازمان تأمین اجتماعی در کشور ترکیه در این باره گفت: در چهارچوب سیاستهای کلان تحول دیجیتال سازمان، خدمات متنوعی نظیر پیگیری آنلاین وضعیت پرونده، دریافت مشاوره تخصصی بهصورت غیرحضوری و همچنین امکان برگزاری جلسات از طریق ویدئو کنفرانس برای هموطنان عزیز مقیم خارج از کشور راهاندازی شده است.
ارائه خدمات نوین غیرحضوری به ایرانیان مقیم خارج از کشور با اولویت امنیت و اعتماد
وی در عین حال با اشاره به ملاحظات امنیتی در برخی کشورها، افزود: با این حال، تجربه نشان داده است به دلیل نگرانی از سوءاستفاده احتمالی از مدارک و اسناد شخصی در کشورهایی مانند ترکیه، هموطنان در گام اول، مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری رسمی را ترجیح میدهند تا از صحت و اعتبار کارگزار اطمینان حاصل کنند.
کارگزار سازمان تأمیناجتماعی در ترکیه تأکید کرد: پس از برقراری این اعتماد اولیه، ادامه روند ارائه خدمات و پیگیریهای بعدی بهصورت کاملاً غیرحضوری و بر بستر امن دیجیتال انجام میپذیرد. این رویکرد دوگانه نهتنها باعث ایجاد بستر امن و مطمئن برای هموطنان شده، بلکه در نهایت به تسهیل امور، کاهش زمان و هزینه ایشان و همچنین کاهش مراجعات حضوری غیرضروری منجر شده است.
حذف الزام ارائه «گواهی تجرد» برای تسهیل خدمات به هموطنان
شکوری اردبیلی در پاسخ به پرسش تأمین 24 در خصوص «بزرگترین چالشهای هماهنگی با قوانین کار و تأمین اجتماعی کشور میزبان چیست؟ و چگونه بین این قوانین و مقررات ایران تعادل برقرار میکنید؟» گفت: یکی از چالشهای اصلی، دسترسی به برخی مدارک خاص مانند «گواهی تجرد» است. این مدرک در ترکیه اصلاً صادر نمیشود، زیرا وضعیت تأهل بهطور کامل و رسمی در کارت ملی افراد درج شده است و مراجع ترکیه چنین گواهیای را ارائه نمیدهند.
شکوری اردبیلی افزود: این موضوع بهصورت رسمی با سازمان تأمین اجتماعی ایران مطرح شد و خوشبختانه پس از بررسی، درخواست حذف این مدرک برای ایرانیان مقیم ترکیه پذیرفته شد. این اقدام نه تنها تعادل لازم بین مقررات ایران و کشور میزبان را برقرار میکند، بلکه روند دریافت خدمات برای هموطنان را نیز به میزان قابل توجهی تسهیل می کند.
این کارگزار رسمی با اشاره به چالش دیگر در حوزه درمان پیشنهاد داد: به منظور ارتقای سطح پوشش بیمهای و خدمات درمانی، پیشنهاد میشود مراکز درمانی ویژه ایرانیان با قرارداد مستقیم با سازمان تأمین اجتماعی ایران در ترکیه ایجاد شود. این کار علاوه بر حمایت همهجانبه بیمهای، امکان دریافت خدمات درمانی مناسب و باکیفیت را برای هموطنان فراهم میکند .
وی تأکید کرد: ادامه این روند تعامل و ارائه پیشنهادات کاربردی میتواند نقش به سزایی در بهبود و توسعه هرچه بیشتر خدمات اجتماعی به ایرانیان مقیم خارج از کشور داشته باشد.
اجرای تفاهمنامه تجمیع سوابق بیمهای ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۰
شکوری اردبیلی از وجود تفاهمنامهای فعال و مؤثر بین سازمان تأمین اجتماعی ایران و نهادهای اجتماعی کشور ترکیه خبر داد که منافع مستقیمی برای ایرانیان مقیم این کشور دارد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر تأمین ۲۴ مبنی بر «آیا سازمان تأمین اجتماعی با نهادهای اجتماعی کشور میزبان نیز تفاهمنامه یا همکاری مشترک دارد؟ این همکاریها چه تأثیری دارد؟» گفت: بله. سازمان تأمین اجتماعی ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۰ میلادی تفاهمنامهای دوجانبه در زمینه تجمیع سوابق بیمهای منعقد کردهاند که به صورت کامل در حال اجراست.
شکوری اردبیلی در تشریح تأثیرات مستقیم این توافق بینالمللی برای هموطنان افزود: بر اساس این تفاهمنامه، سوابق بیمهای که افراد در هر دو کشور ایران و ترکیه کسب میکنند، با یکدیگر جمع میشوند. این مکانیسم همکاری، امکان بسیار ارزشمندی را فراهم میسازد تا افراد با احتساب کل دوران اشتغال خود در دو کشور، زودتر به شرایط بازنشستگی دست یابند و از مزایا و مستمری کاملتری نیز بهرهمند شوند.
کارگزار تأمین اجتماعی در ترکیه اظهار کرد: این همکاری مشترک بینالمللی، نمونهای موفق از تعامل سازنده نهادهای اجتماعی دو کشور است که به صورت ملموس باعث حمایت از نیروی کار و بهبود آینده شغلی و معیشتی ایرانیان مقیم ترکیه شده است. وی اجرای چنین تفاهمنامههایی را گامی مهم در جهت توسعه حقوق بیمهای بینالمللی و حمایت از اتباع دانست.
برنامههای تبلیغاتی و مشاوره رایگان
وی در پاسخ به این که «چه برنامههایی برای آموزش، آگاهسازی و جذب ایرانیان مقیم خارج دارید که ممکن است از مزایا و ضرورت ادامه بیمه بیاطلاع باشند؟» توضیح داد: برای آگاهسازی ایرانیان خارج از کشور، تبلیغات میدانی و محیطی در کانونهای تجمع و مراجعه هموطنان را در دستور کار داریم. این کمپینها در مکانهایی مانند مدارس ایرانی، رستورانها و فروشگاههای پرتردد انجام میشود تا پیام ما به طور مستقیم به جامعه هدف برسد.
شکوری اردبیلی افزود: در کنار روشهای سنتی، فعالیتهای گسترده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز به طور جدی پیگیری میشود تا طیف وسیعتری از هموطنان، به ویژه نسل جوان، با مزایا و ضرورت تداوم بیمهی تأمین اجتماعی آشنا شوند.
کارگزار تأمین اجتماعی در ترکیه در تشریح ابتکار عمل دیگر گفت: علاوه بر این، خدمات مشاوره رایگان مهاجرتی با همکاری وکلای رسمی ترکیه ارائه میشود. این مشاورهها که توسط متخصصان حقوقی ارائه میشود، به حل چالشهای حقوقی هموطنان کمک کرده و نقش بسیار مؤثری در جلب اعتماد و ترغیب آنان برای ادامه و تکمیل دورههای بیمهای دارد.
وی اظهار کرد: هدف نهایی از این برنامهها، اطمینان از این موضوع است که هیچ یک از هموطنان به دلیل عدم آگاهی، از مزایای بیمهای و اجتماعی خود محروم نمانده و آینده مالی و تأمین اجتماعی خود را تضمین کنند.
اولویت گسترش خدمات بیمهای به کشورهای با جمعیت بالای ایرانی
کارگزار رسمی سازمان تأمین اجتماعی در ترکیه، اولویت برنامههای آتی برای گسترش خدمات را کشورهای دارای بیشترین جمعیت ایرانی اعلام کرد و از اقدامات عملی در این زمینه خبر داد.
وی در پاسخ به این که «با توجه به پراکندگی جمعیت ایرانیان در جهان، چه برنامهای برای گسترش دامنه خدمات به شهرها یا کشورهای دیگر دارید و اولویتهای شما چیست؟» ادامه داد: اولویت ما گسترش خدمات در کشورهایی است که بیشترین جمعیت ایرانی را در خود جای دادهاند. این راهبرد امکان خدمترسانی به طیف وسیعتری از هموطنان را با حداکثر کارایی فراهم میکند.
شکوری اردبیلی در تشریح اقدامات کلیدی افزود: در این رابطه، توسعه و تقویت زیرساختهای خدمات غیرحضوری در صدر برنامهها قرار دارد تا ایرانیان مقیم در هر نقطه از جهان بتوانند به سهولت از خدمات بهرهمند شوند. همچنین، ایجاد و فعالسازی کارگزاریهای رسمی و معتبر در کشورهای هدف به عنوان یکی دیگر از محورهای اصلی در دست اجراست.
کارگزار تأمین اجتماعی در ترکیه، از یک اقدام نمادین و مؤثر برای اطلاعرسانی خبر داد و گفت: نصب بنرهای اطلاعرسانی بیمه ایرانیان خارج از کشور در سفارتخانهها و کنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان مراکز اصلی و مورد اعتماد مراجعه هموطنان، از دیگر مهمترین اقدامات ما برای توسعه و آگاهسازی است. این بنرها حاوی اطلاعات ضروری و نحوه دسترسی به خدمات هستند.
وی تأکید کرد: این برنامهها به صورت پیوسته و با هدف پوشش حداکثری ایرانیان مقیم خارج در حال پیگیری است.
به گزارش تأمین 24، تمام کارگزاری تأمیناجتماعی خارج از کشور زیر مجموعه شعبه 27 به عنوان شعبه متمرکز ایرانیان خارج از کشور و تحت مدیریت اداره کل شرق تهران هستند.