به گزارش تامین 24 ، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای در کارگروه توسعه مهارت اردبیل، با بیان اینکه 700 مرکز دولتی این سازمان، دارای ظرفیت تعامل با 10 هنرستان آموزشوپرورش است، گفت: «طرح همنوا» مصداق وفاق ملی در دولت چهاردهم، است.
«غلامحسین محمدی» با تأکید بر سیاستگذاری در همراستایی بهرهگیری از ظرفیت مراکز دولتی، آموزشگاههای آزاد و هنرستانها در جهت اجرای «طرح همنوا»، افزود: در حال حاضر، حدود ۷۰۰هزار دانشآموز هنرستانی در سطح کشور داریم که به حدود یک میلیون نفر خواهد رسید و بیش از ۱۲۰ هزار نفر به ظرفیت آموزشوپرورش اضافه کردیم که بر همین اساس، اجرای طرح همنوا از سوی این سازمان برای همکاری با آموزشوپرورش در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اجرای چند طرح ملی برای توسعه آموزشهای مهارتی در کشور، عنوان کرد: برش شهرستانی این طرحهای ملی، تهیه شده است و توسعهی زیرساختها و رشتههای آموزشی بر اساس آمایش سرزمینی، مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون وزیر، ادامه داد: در همین راستا و در قالب طرح همنوا قرار است، ۷۰۰ مرکز آموزش فنیوحرفهای دولتی را به ۷ هزار هنرستان در سطح کشور متصل کنیم و این استان نیز قرار است این طرح را در سه شهرستان به اجرا درآورد.
وی با تأکید بر شعار «وفاق برای ایران ماهر» در راستای توسعه زیرساختهای مهارتی، یادآور شد: این طرح برای آموزش ۵۰ هزار نفر به ویژه در بخشهای گردشگری و صنایع دستی در ۷ استان برگزار میشود.
محمدی با اشاره به فرسودگی تجهیزات و و لزوم نوسازی مراکز آموزشی این استان، اظهار کرد: بعضی استانها از جمله اردبیل، دارای پیچیدگیهایی هستند که نیازمند انجام طرحهای ویژهای، میباشند که برای تجهیز یک کارگاه مرتبط با رشتههای جدید و نوظهور باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شود و با وجود دریافت اعتبارات مالی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنان به منابع بیشتری نیاز داریم؛ منابع سازمان سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بود که امسال به ۳۵ هزار میلیارد ریال رساندیم و از این محل به تجهیز و بهسازی مراکز آموزشی اردبیل نیز پرداخته میشود، ولیکن انتظار فعالیت بیشتری در این زمینه از استان، داریم.
رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای، تشریح کرد: نرخ ورود به آموزشهای مهارتی در دنیا، ۸۰ درصد و آمار ورود به هنرستانها زیر ۴۰ درصد است و با وجود اینکه وضعیت ایران در این حوزه نسبت به سنوات قبل بهتر شده است، ولیکن با وجود اینکه از هر ۲ کارجو، یک نفر به دلیل فقدان مهارت به شغل پایدار نمیرسد، نیازمند فعالیت بیشتری در این زمینه هستیم.
وی با اشاره به پیشرفت پایدار برخی کشورها با تغییر الگوی توسعه مهارت، گفت: اتفاق خوبی در دولت چهاردهم افتاده است و رییس جمهور، توجه ویژهای به پروژههای توسعه آموزشی دارد که باید از این فرصت برای توسعه مهارتآموزی استفاده کنیم.
محمدی، اظهار داشت: اردبیل با جمعیتی حدود ۱.۵ میلیون نفر و ۲۶ مرکز آموزش فنیوحرفهای دولتی، دارای شرایط بهتری در مقایسه با سایر استانها است و اتصال مراکز آموزشی با صنایع و بنگاههای اقتصادی در قالب کنسرسیوم مهارت، در صورت تمرکز مسئولان استانی در بازه زمانی کوتاه، پاسخگوی نیاز مهارتی استان خواهد بود و این اتصال به دانشگاهها و مدارس نیز ضروری است.