به گزارش تأمین24، آمارهای موجود حاکی از آن است که 99 درصد لیستهای حق بیمه شاغلان و فعالان در کارگاههای تحت پوشش با حدود 16 میلیون و 500 هزار نفر به صورت هوشمند به سازمان تأمین اجتماعی ارسال میشود که این اقدام بر کاهش خطاهای انسانی و رشد سرعت ارائه خدمات به همه ذینفعان را به همراه داشته و از طرقی دیگر این نهاد بیمهگر نیز با تسهیل این روند، دسترسی راحتتری به لیستهای ارسالی از سوی حوزه کارفرمایی دارد.
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی نیز پیشتر در این باره به تامین 24 گفت: ما در گذشته چیزی به نام سرویسهای دریافت هوشمند خدمات بیمهای نداشتیم. امروز فقط در حوزه لیست هوشمند حقبیمه کارفرمایان حدود ۳۳ کنترل هوشمند در حال اتفاق است. این فرایند بهروز شدن معوقات سازمان تأمین اجتماعی، پیشگیری از تقلبهای بیمهای، افزایش ۱۸درصدی منابع و بسیاری مزایای دیگر را به دنبال خواهد داشت.
خدابنده افزود: در سازمان تأمین اجتماعی در ۱.۵ سال آینده تحول اساسی و بنیانی در حوزه سیستمهای مورد استفاده خواهیم داشت. اولین برداشت مرتبط با تحول اشاره شده در حوزه بهرهمندی در لیست هوشمند حقبیمه کارفرمایان نمود پیدا کرده است. به این واسطه یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه و کارخانه بزرگ و کوچک کشور به صورت کاملاً کنترل شده و هوشمند هزینههای بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میکنند. این فرایند کنترلی در واقع جلوی بسیاری از خطاهای این بخش را میگیرد. البته که معتقدیم باید فرایندهای هوشمندسازی در بخشهای بیمه و درمان ادامهدار باشد.
99 درصد ارسال لیستها به صورت هوشمند
هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (لیست هوشمند) به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در راستای تسهیل و روانسازی امور مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی محسوب میشود که در راستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، بهبود فرآیند کاری، کاهش نقش عامل انسانی و تعامل برخط سازمان و کارفرما و در نتیجه افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان، طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند در سازمان تأمین اجتماعی محقق شده است.
فعالیتهای توسعهمحور و حرکت به سمت اقدامات فناورانه و دیجیتالسازی در سازمان تأمین اجتماعی اکنون به شیوهای است که در حال حاضر سامانه خدمات غیرحضوری در همه شعب سازمان عملیاتی شده و مسیر شد و توسعه آن نیز دنبال میشود.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر با اجرای ارائه لیست هوشمند برای جامعه کارفرمایان اقدامات و برنامهریزی اثربخشی را پایهگذاری و اجرایی کرده که براساس آمارهای موجود بیش از ۹۹ درصد لیست حقبیمه کارگران از سوی حوزه کارفرمایی به صورت هوشمند به سازمان تأمین اجتماعی ارائه میشود. دادههای آماری سازمان نشان میدهد با این فرایند در حوزه فناوری، اکنون بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه ارائه شده از سوی کارفرمایان به صورت غیرحضوری است.
سامانه لیست هوشمند در حال حاضر در همه شعب تأمین اجتماعی کشور اجرایی شده است زیرا این اقدام در حوزه هوشمندسازی، بالا بردن سرعت و سهولت ارسال لیست حق بیمه و عدم مراجعه به صورت حضوری و انجام برخط و لحظهای ۳۳ کنترل مختلف بیمهای را محقق کرده است.
پیش از اجرای لیست هوشمند کنترل مختلف امور بیمهای در غیاب کارفرما انجام میشد اما اکنون با اجرای طرحهای هوشمندسازی، این اقدام به صورت برخط و لحظهای انجام میشود تا در صورتی که لیست ارسالی اشکال یا مغایرتی داشته باشد بلافاصله خطا به کارفرما اعلام شده و اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد.
جلوگیری از انباشت بدهی و جریمه با هوشمندسازی
یکی دیگر از مزیتهای این اقدام در بخش هوشمندسازی خدمتی همچون لیست حقبیمهها، کاهش اختلافات بین سازمان تأمین اجتماعی و کارفرمایان با هدف جلوگیری از انباشت بدهی و جریمه به صورت جدی است در همین راستا کنترلهایی مانند عناوین شغلی، دستمزدها و روزهای کارکرد به صورت لحظهای به کارفرما اعلام میشود.
همچنین با هدف پیشگیری از هر مشکلی تغییرات در مشخصات کارگاه و لیست ارسالی مانند اضافه شدن افراد بیمه شده جدید باید در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت شود و کارفرمایان برای جلوگیری از ترافیک در لیستهای ارسالی لیست حق بیمههای کارگران تحت پوشش را به روزهای آخر ماه موکول نکنند. در این رابطه ارسال لیست حق بیمههای پرداختی به صورت هوشمند بخشی از خدمات غیرحضوری در حوزه کارفرمایی به حساب میآید که توسعه همه فعالیتهای حوزه هوشمندسازی را به دنبال دارد.
برمبنای برنامهریزیهای انجام شده تا پیش از ارائه لیست به صورت هوشمند، همه کارفرمایان موظف بودند که لیست حقبیمههای همه افراد تحت پوشش را به صورت دستی به شعب بیمهای سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهند که این موضوع امکان خطا در اطلاعات حقبیمهها و جامعه کارگران در راستای اعلام نشدن دستمزد واقعی را به دنبال داشت و در زمینه اتلاف وقت و نداشتن سرعت عمل حوزه کارفرمایی در بخش ارائه لیستها نیز تأثیرگذار بوده است.
امکان پرداخت حق بیمه در هر ساعت از شبانهروز
محمد محمدی، معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی نیز، با اعلام اجرای سراسری طرح لیست هوشمند حق بیمه و فراهم شدن امکان ارسال لیست هوشمند و پرداخت حق بیمه در هر ساعت از شبانهروز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی، اجرای این طرح را موجب پیشگیری از ایجاد و انباشت بدهیهای بیمهای برای کارفرمایان دانست.
محمدی اضافه کرد: پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان، از خرداد ماه سال ۱۴۰۳ همه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند و پرداخت حق بیمه را هم در همین قالب انجام دهند.
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: هوشمندسازی لیست حقبیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان دربردارد که از جمله میتوان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد.
مزایای هوشمندسازی لیست
سامانه متمرکز لیست هوشمند خدمتی نوین از سازمان تأمین اجتماعی برای کارفرمایان به شمار میرودکه با مکانیزه کردن فرآیندهای ارسال و پردازش اطلاعات بیمهای، دقت، سرعت و شفافیت را به نوعی افزایش داده است و مزایایی همچون محاسبه برخط دستور کارفرما، جلوگیری از بروز جرائم بیمهای، ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به صورت برخط و بدون نیاز به شعبه، امکان ارسال لیست معوق و متمم به صورت غیرحضوری، پردازش اظهارات کارفرما به صورت برخط و اعمال قوانین و مقررات مربوطه و جلوگیری از مشکل در بهرهمندی بیمهشدگان از خدمات تأمین اجتماعی را برای کارفرمایان دارد.
همچنین امکان محاسبه و ثبت دستمزد مطابق مقررات به صورت برخط، بررسی شرایط بیمهشدگان با قوانین و مقررات به صورت برخط، درج سوابق به صورت لحظه ای در تمام سامانههای تأمین اجتماعی و ثبت سوابق به صورت صحیح و برابر مقررات و بهرهمندی از تعهدات تأمین اجتماعی از دیگر مزایای این سامانه برای بیمهشدگان محسوب میشود.
این سامانه در چارچوب طرح تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی و با هدف رفع ایرادات و بهبود روند ثبت لیست بیمه راهاندازی شده که همکاری و همراهی ذینفعان در توسعه آن میتواند منافع کارفرمایان و بیمهشدگان را تأمین کند و موجب ارتقای خدمترسانی و همچنین رضایت شرکای اجتماعی و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی باشد.
سازمان تأمین اجتماعی که حدود 50 میلیون نفر بیمهشده، مستمریبگیر و خانوادههای آنان را تحت پوشش دارد در حال حاضر با اجرای طرحهای تحولآفرین بیستگانه گام جدیتری در حوزه ارائه خدمات هوشمند، دیجیتالسازی و حرکت به سمت خدمات حوزه فناوری برداشته است.