مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی بر مبنای قانون تامین اجتماعی و مقررات مربوط شامل حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی مردمی و خدمت محور؛ همواره همراه مردم است و به رغم محدودیتها و مشکلات موجود، بر استمرار و پایداری خدمات درمانی، بیمهای و مالی همچنین تحول و توسعه در خدمترسانی با اجرای طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای با همراهی شرکای اجتماعی تاکید دارد.
اجرای متناسبسازی حقوق مستمریبگیران
براین اساس، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسبسازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام کند؛ به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰درصد (نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری) متناسب شود.
در راستای اجرای متناسبسازی حقوق مستمری بگیرران برای مشمولین این طرح، ۴ میلیون و ۲۹۹هزار و ۵۶۸ پرونده مستمری در سال ۱۴۰۳ اقدام شده است که پرداخت مبالغ مقطوع به میزان ۱۰میلیون ریال برای سه ماهه اول سال جاری به موجب تصویب نامههای شماره /۵۶۳۰۶ت۶۲۷۷۰۰ تاریخ چهارم تیر ۱۴۰۳ و شماره /۶۷۶۲۸ت۶۲۸۶۳ تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۳ هیات وزیران، مقرر شد که ماهیانه مبلغ ۱۰ میلیون ریال به هر یک از بازنشستگان بابت علی الحساب متناسب سازی ماههای فروردین تا خرداد سال ۱۴۰۳ پرداخت شد.
(۴۰% × مبلغ متناسب سازی = متناسب سازی ۱۴۰۳).
برای حفظ قدرت خرید مستمری بگیران با عنایت به پیشبینی قانونگذار و تصریح موضوع «حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی» در تخصیص اعتبار موضوع بند «د» تبصره ۱۵ (قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، وفق مصوبه هیات امناء مقرر شد مبالغی از محل بند مذکور، با همین عنوان به مستمری بگیرانی که متناسبسازی آنان کمتر از ۱۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار سال جاری است؛ مبلغ ۷میلیون و ۱۶۶هزار و ۱۸۴ ریال پرداخت شد.همچنین درخصوص گروههایی از مشمولین که مطابق قوانین موجود، مستمری آنان متناسب با سابقه حق بیمه پرداخت میشود، مبلغ مذکور به نسبت سابقه بیمه پردازی تعیین خواهد شد.
هوشمندسازی لیست حقبیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان را دربر دارد؛ از جمله میتوان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمیناجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد.اکنون ۳۳ مورد کنترل مختلف بیمهای که پیش از این در غیاب کارفرما در شعب به صورت دستی انجام میشد؛ به صورت برخط و لحظهای انجام میشود و در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir قابل بهرهبرداری است و امکان ارسال لیست بهصورت ۲۴ ساعته مهیا شده و کارفرمایان میتوانند در تمامی ساعات شبانهروز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه لیست ارسال شده تا پایان همان روز کنند.
برنامه ریزی، طراحی و شروع اجرای ۲۰ طرح تحولی برای سازمان تامین اجتماعی با تکیه بر نظرات کارشناسی و خرد جمعی برای حل مهمترین مسائل و مشکلات این سازمان در نظر گرفته شده است.
طرح هوشمند سازی و ارتقاء بهره وری بازرسی دفاتر، طرح چشم انداز تأمین اجتماعی نوین (۱۴۳۰)، تدوین ضابطه شناسایی طرح استعدادیابی و جذب نخبگان، اجرای نظام انتصابات بر مبنای شایسته سالاری (مدیران آینده)، طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان، طرح رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی، طرح ایجاد نظام یکپارچه مالی تعهدی، طرح بهره وری منابع مالی سازمان، طرح سرمایه گذاری و خروج از بنگاهداری و طرح ساماندهی شرکت ها و املاک از دیگر طرح های ۲۰گانه تامین اجتماعی در راستای ایجاد تحول و توسعه خدمات این سازمان محسوب میشود.
شرایط آینده تأمین اجتماعی با توجه به سرعت و تکرار تغییرات، تحولات علم و فناوری و مخاطرات پیشرو، نیازمند «آیندهآمایی» است. به معنی اینکه این سازمان باید آینده مطلوب خود را ساخته و برای آیندههای محتمل پیشرو مهیا باشد، موضوعی که در طرح «چشمانداز تأمین اجتماعی نوین (افق ۱۴۳۰)» دنبال میشود.
اختتامیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی باحضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر دیروز ۲۶ بهمن ماه در مصلی تهران برگزار شد.
گزارشهای رسمی داخلی گویای آن است که در ایران ۵۸ درصد اشتغال غیر رسمی است. اما بر اساس گزارشهای سازمانهای بینالمللی، این آمار به مراتب فراتر بوده و به ۷۵ تا ۸۵ درصد بازار کار میرسد. در بازار پول، سرمایه، ارز، کالا و تجارت خارجی نیز اوضاع از بازار کار هم بدتر است.