بیش از ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت الشتر زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی هستند
بیش از ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت الشتر زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی هستند
رئیس شعبه تأمیناجتماعی شهرستان الشتر با اعلام اینکه بیش از ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار دارند، افزود: ارائه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی سبب ایجاد تسهیل در برقراری تعامل با مخاطبان و کارفرمایان شده است؛ بهنحوی که کاربران در هر زمان و مکان میتوانند از خدمات ما بهرهمند شوند.
۱۴۰۴/۰۳/۳۰ | ۱۱:۳۲
کد خبر: 22458
علی چراغی مطلق در گفتوگو با آتیهآنلاین درباره تعداد بیمهشدگان شهرستان الشتر گفت: در حال حاضر تعداد بیمهشدگان اصلی ۶۷۸۰ نفر و تبعی ۱۲۳ هزار و ۱۳۰ نفر و تعداد مستمریبگیران نیز ۱۵۶۰ نفر هستند. در مجموع بیش از ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار دارند.
وی با اشاره به خدمات این شعبه برای ارائه به بیمهشدگان گفت: وصول وجوه بیمهای، تهیه گزارشهای مالی و آماری، تشکیل پروندههای مطالباتی، بررسی اظهارنامه لیست بیمهشدگان و مستندات و مدارک مربوطه از جمله این خدمات بهشمار میرود.
رئیس شعبه تأمیناجتماعی الشتر، افزود: همچنین انجام اموری مانند جمعآوری و محاسبه حق بیمه، پرداخت مستمری و مزایای بیمهای، صدور فاکتور و پیگیری مطالبات را نیز برعهده داریم. ارائه گزارش به مدیران و بازرسی کارگاهها از دیگر خدماتی است که ارائه میدهیم.
وی با اشاره به خدمات شعبه در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در این زمینه، معطوف به خدمات پشتیبانی است که از جمله آن میتوان به رفع مشکلات فنی و آموزش و پاسخگویی به سوالات آنها اشاره کرد. در عینحال، ارزیابی عملکرد سیستمهای فناوری اطلاعات، شناسایی نقاط ضعفوقوت و پیشنهاد راهحلهای بهبود خدمات آیتی را نیز مورد توجه قرار میدهیم.
چراغی مطلق، افزود: همچنین طراحی و پیادهسازی پروژههای جدید فناوری اطلاعات در اولویت برنامههای ما قرار دارد که با توجه به نیازهای سازمانی و راهبردهای تعیین شده، به اجرا درمیآید. در این حوزه، بررسی و تحلیل نیازهای فناوری اطلاعات نیز مدنظر ما قرار دارد.
وی ادامه داد: سازمان تأمیناجتماعی تمام ظرفیت خود را برای توسعه پوشش جمعیتی بیمهشدگان به کار برده و گستره ارائه خدمات درمانی سازمان بسیار وسیع است.
چراغی مطلق درباره مزایا و معایب الکترونیک شدن ارائه خدمات بیمهای تأمیناجتماعی در سامانه خدمات غیرحضوری، بیان کرد: خدمات الکترونیک که بهعنوان روشی نوین برای انجام فعالیتهای مختلف ازجمله چاپ و مدیریت اسناد شناخته میشود در عین برخورداری از مزایای فراوان، معایبی هرچند اندک را نیز بههمراه دارد.
وی یادآور شد: این مزایا شامل افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها، دسترسی آسان و راحتی بیشتر کاربران و مخاطبان تأمیناجتماعی برای بهرهمندی از خدمات تأمیناجتماعی است. در حوزه افزایش بهرهوری، استفاده از طرحهای الکترونیک میتواند فرایندهای کاری را خودکار کند و باعث صرفهجویی در زمان و انرژی شود. همچنین طرحهای الکترونیک در مقایسه با روشهای سنتی میتواند هزینههای چاپ، نگهداری اسناد و حملونقل را کاهش دهد.
رئیس شعبه تأمیناجتماعی الشتر، افزود: اسناد و اطلاعات الکترونیک بهراحتی در دسترس قرار دارد و بهطرق مختلف مانند ایمیل یا سیستمهای مدیریت اسناد آنلاین، میتواند به اشتراک گذاشته شود. از طرفی کاربر میتواند در هر زمان و مکان به سوابق و خدمات آنلاین دسترسی داشته باشد و از خدمات تأمیناجتماعی بهرهمند شود.
وی به معایب الکترونیک شدن ارائه خدمات بیمهای تأمیناجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است در برخی موارد، عدم آشنایی کاربران در ثبت خواستهها نتیجه دلخواه را عاید نکند. زیرا استفاده از نرمافزارها نیاز به مهارت اولیه کاربران و آشنایی آنها با خدمات فضای مجازی دارد. از سوی دیگر اطلاعات الکترونیک ممکن است در معرض تهدیدات امنیتی قرار بگیرد که نیاز به پروتکلهای قوی دارد.
چراغی مطلق در بیان علل مراجعه حضوری بیمهشدگان به شعبه با وجود ارائه خدمات الکترونیک، افزود: مراجعه حضوری به شعب دلایل گوناگونی دارد که از جمله آن میتوان به ایجاد خطا در ارسال دادهها، قطعووصل شدن و کند بودن سامانهها اشاره کرد. همچنین عدم آگاهی با نحوه کار با سایتهای سازمان علت مراجعه حضوری بهشمار میرود.
او تعداد کارکنان شاغل در این شعبه را ۱۳ نفر برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی در واحدهای فرابری اطلاعات، وصول حق بیمه و اجرائیات مواجه هستیم.
رئیس شعبه تأمیناجتماعی شعبه الشتر به کارگاههای تحت پوشش این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: درحال حاضر تعداد کارگاههای فعال تحت پوشش الشتر ۵۶۷ کارگاه است. برخی از این مراکز به دلیل نبود سرمایهگذار و زیرساختهای صنعتی، کوچک و مشمول کمک دولت به شمار میآیند. همچنین با توجه به بافت کشاورزی شهرستان، فعالیت کارگاهها معطوف به بخشهای کشاورزی، صنفی و رانندگان برونشهری است.
چراغی مطلق بهرهمندی از فناوری اطلاعات را برای برقراری تعامل مناسب با کارفرمایان و حمایت از آنها موثر بیان کرد و افزود: برای ایجاد تسهیل در ارائه و دریافت اطلاعات، استفاده از نرمافزارهای الکترونیک، پورتالهای ویژه کارفرمایان و شبکههای اجتماعی مجاز را برای خدماتدهی بهتر در دستور کار قرار دادهایم.
او به چالشهای کاری حوزه تأمیناجتماعی نیز اشاره کرد و یادآور شد: عدم پایایی منابع، عدم وصول بدهی انباشته، ضعف زیرساختهای فناوری و مشکلات اقتصادی جامعه از جمله مسائلی است که با آن مواجه هستیم.
رئیس شعبه تأمیناجتماعی الشتر ادامه داد: همچنین بازنشستگیهای پیش از موعد، پایین بودن درصد اشتغال عدم افزایش حقوق متناسب با تورم و اعلام غیرواقعی دستمزد بیمهشدگان توسط کارفرمایان از جمله چالشهای تأمیناجتماعی شهرستان به شمار میرود.
چراغی مطلق در خصوص مهمترین برنامههای آینده این شعبه گفت: هدایت واحدهای شعبه در مسیر طرحهای بیستگانه مدیرعامل سازمان و تلاش در جهت رسیدن به اهداف طرح مذکور، مهمترین برنامه ما را تشکیل میدهد.
پیروزی سهگانه: طرح تحول دیجیتال به نفع بیمهشدگان، کارفرمایان و تأمین اجتماعیمدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در پاسخ به این پرسش که تحقق کامل «طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای» چه دستاوردهایی برای ذینفعان شامل بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به همراه خواهد داشت؟» به تشریح مزایای این طرح پرداخت.
حدود 5 میلیون نفر، بدون بیمه اجتماعیتناسب بازار اشتغال و بیمههای اجتماعی باید به گونه ای باشد تا علاوه بر بهرهمندی همه افراد شاغل، تأمین منابع پایدار صندوقهای بازنشستگی و بیمهای هم رقم نخورد و از طرفی دیگر هیچ یک از گروههای شاغلان در فرصتهای شغلی از بیمه اجتماعی محروم نباشند.
۶ روز پیش
۵ نفر میلیون نفر؛ تعداد مستمریبگیران تأمین اجتماعیآخرین دادههای آماری نشان میدهد، حدود پنج میلیون نفر مستمریبگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان، فوتشدگان و بازماندگان از سازمان تأمین اجتماعی مستمری دریافت میکنند.