رئیس شعبه تأمیناجتماعی شهرستان دورود با اشاره به فعالیت ۱۸۴۰ کارگاه تولیدی و بنگاه اقتصادی در این شهرستان زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی، جذب بیمهشدگان جدید را در قالب بیمههای فراگیر در اولویت برنامههای این مرکز بیان کرد و برخورداری از چتر بیمهای را بهویژه در شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی، منجر به آرامش خاطر افراد برای دستیابی به خدمات رفاهی و درمانی و برقراری مستمری در دوران کهولت دانست.
۱۴۰۴/۰۳/۳۰ | ۱۱:۳۶
کد خبر: 22457
علی یاراحمدی در گفتوگو با آتیهآنلاین، تعداد کارگاه تولیدی و بنگاه اقتصادی تحت پوشش را ۱۸۴۰ مورد برشمرد و افزود: برای برقراری تعامل مناسب با کارفرمایان و حمایت از آنها اقداماتی نظیر تقسیط بدهیهای کارفرمایان برابر دستورالعملهای سازمان، دریافت لیست قرارداد طرحهای عمرانی بدون پرداخت وجه و تسریع در ارائه خدمات به بیمه شدگان مرتبط را انجام میدهیم.
وی گفت: همچنین براساس ماده (۴۲) قانون تأمیناجتماعی، اعتراض کارفرمایان مدیون در هیاتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی میشود و برابر با ماده (۱۶) تأمیناجتماعی، امکان تقسیط بدهی کافرمایان وجود دارد.
رئیس شعبه دورود با بیان اینکه شعب بیمهای خدماتی متنوعی را به بیمهشدگان ارائه میدهد، ادامه داد: شناسایی بیمه شدگان کارگاهها، عقد قرارداد بیمههای خود اختیاری و مشاغل و ثبت و نگهداری سوابق بیمهشدگان از جمله این خدمات بهشمار میرود.
یاراحمدی تاکید کرد: همچنین بیمهشدگان و خانوادههای آنها از تعهدات بلندمدت و کوتاهمدت تأمیناجتماعی بهرهمند میشوند که پرداخت مستمری به بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان از جمله خدمات بلندمدت و غرامت دستمزد بیماری و بارداری، اروتز و پروتز، پاداش ازدواج و هزینه کفنودفن از جمله خدمات کوتاهمدتی است که مخاطبان تأمیناجتماعی میتوانند از آن استفاده کنند.
او به الکترونیک شدن خدمات بیمهای تأمیناجتماعی اشاره کرد و گفت: در این راستا امکان ارائه خدمات به بیمهشدگان و مستمریبگیران بهصورت برخط و بدون نیاز به حضور در شعب تأمیناجتماعی در هر ساعت از شبانهروز فراهم شده است. این شیوه خدمترسانی منجر به کاهش ترافیک در سطح شهرها بهویژه شهرستانهای بزرگ و صرفهجویی در وقت و هزینه مراجعه کنندهها شده و در عینحال پاسخگویی همزمان سامانه به مخاطبان را میسر میکند.
یاراحمدی درباره علت مراجعه برخی افراد به شعب بیمهای با وجود ارائه خدمات الکترونیک، بیان کرد: بعضا عدم آشنایی مخاطبان سازمان با نرمافزارهای خدمات غیر حضوری، مقاومت مخاطبان در استفاده از روشهای نوین و عدم اعتماد به سامانههای اینترنت، استقبال از خدمات غیرحضوری را با محدودیت مواجه میکند. برخی نیز تمایلی به پرداخت هزینه در مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی ندارند و در نتیجه شاهد مراجعه حضوری افراد به شعبه هستیم.
وی به نیروهای انسانی شاغل در تأمیناجتماعی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۳۲ نیروی رسمی و ۳ نیروی شرکتی در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. با توجه به حجم خدمات، این تعداد نیروی انسانی کافی نیست و همکاران با همیاری و تلاش مضاعف به امور مراجعه کنندهها رسیدگی میکنند.
رئیس شعبه دورود، یادآور شد: برای پاسخگویی مناسب به مخاطبان تأمیناجتماعی، تمامی کارکنان از آموزشهای لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری بهرهمند میشوند و در صورت طراحی نرمافزارهای جدید، تلاش میکنیم تا اطلاعات نیروی انسانی را در حوزه خدمات الکترونیک، بهروز رسانی کنیم.
یاراحمدی در رابطه با آمار جمعیت تحت پوشش تأمیناجتماعی این شهرستان گفت: اکنون ۹۰ هزار و ۱۵ نفر از جمعیت شهرستان شامل بیمهشدگان اصلی و تبعی زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار دارند که از این مجموع ۲۴ هزار و ۴۱۱ نفر بیمه شدگان اصلی و ۱۲ هزار و ۳۲۵ نفر بیمهشدگان اجباری هستند. همچنین ۱۴ هزار و ۹۸۱ نفر مستمریبگیر داریم.
او در زمینه چالشهای پیش روی این مجموعه، افزود: تعطیلی کارگاهها و کاهش بیمه شدگان، عدم استقبال افراد جامعه از بیمههای فراگیر با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی، فرار کارفرمایان از بیمه کردن کارکنان خود و عدم همکاری با بازرسان سازمان از جمله مسائلی است که با آن مواجه هستیم.
رئیس شعبه دورود، اعلام کرد: ارسال لیست خلاف واقع از سوی کارفرمایان در دوسال آخر خدمت کارکنان خود با دستمزد غیر متعارف به جهت افزایش حقوق بازنشستگی، ارسال لیست غیر واقعی با دستمزد پایین برای کاهش حقبیمه کارفرمایی و عدم همکاری در حسابرسیها، سایر چالشهای ما بهشمار میرود.
یاراحمدی با اشاره به مهمترین برنامههای آینده شعبه گفت: تسریع در انجام بازرسیهای دورهای و کشف و شناسایی کارگران شاغل در کارگاهها، انجام گسترده بازرسی دفاتر قانونی کارگاهها به منظور جلوگیری از فرار بیمهای و طراحی و برنامه ریزی در خصوص جذب بیمه شدگان جدید در قالب بیمههای فراگیر در اولویت امور ما قرار دارد.
وی تاکید کرد: در این رابطه تلاش میکنیم تا اهمیت خدمات تأمیناجتماعی را بهویژه در شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی اطلاعرسانی کنیم و اذهان عمومی را به این مسئله که -برخورداری از پوشش بیمهای میتواند منجر به آرامش خاطر بیمهشدگان برای دستیابی به خدمات رفاهی و درمانی و برقراری مستمری در دوران کهولت شود- جلب کنیم.
یاراحمدی، ادامه داد: همچنین پیگیری و تسریع در وصول مطالبات سازمان را در دستور کار خود داریم و در این راستا، تلاش میکنیم تا با بهکارگیری ابزار قانونی و اعمال ماده (۹۷) در زمینه کارگاههای متخلف و بیمهشدگان، هزینه خسارات وارده به سازمان را بازپس بگیریم.
پیروزی سهگانه: طرح تحول دیجیتال به نفع بیمهشدگان، کارفرمایان و تأمین اجتماعیمدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در پاسخ به این پرسش که تحقق کامل «طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای» چه دستاوردهایی برای ذینفعان شامل بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به همراه خواهد داشت؟» به تشریح مزایای این طرح پرداخت.
حدود 5 میلیون نفر، بدون بیمه اجتماعیتناسب بازار اشتغال و بیمههای اجتماعی باید به گونه ای باشد تا علاوه بر بهرهمندی همه افراد شاغل، تأمین منابع پایدار صندوقهای بازنشستگی و بیمهای هم رقم نخورد و از طرفی دیگر هیچ یک از گروههای شاغلان در فرصتهای شغلی از بیمه اجتماعی محروم نباشند.
۶ روز پیش
۵ نفر میلیون نفر؛ تعداد مستمریبگیران تأمین اجتماعیآخرین دادههای آماری نشان میدهد، حدود پنج میلیون نفر مستمریبگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان، فوتشدگان و بازماندگان از سازمان تأمین اجتماعی مستمری دریافت میکنند.