مدیرکل تأمیناجتماعی لرستان گفت: بیش از ۷۶۹ هزار نفر در استان تحت پوشش تأمیناجتماعی هستند و از خدمات این ادارهکل در سطوح مختلف بیمهای و درمانی بهره میبرند.
۱۴۰۴/۰۴/۰۴ | ۱۱:۳۱
کد خبر: 22432
منوچهر گودرزی، مدیرکل تأمیناجتماعی لرستان در گفتوگو با آتیهآنلاین بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شعبه تأمیناجتماعی، ۳ شعبه اقماری و ۱۳ کارگزاری در سطح استان لرستان برای ارائه خدمات متنوع به بیمهشدگان فعال است و خدمات این مراکز از سوی ۴۶۱ نیروی انسانی ارائه میشود.
وی ادامه داد: تعداد کل بیمه شدگان استان لرستان ۲۳۳ هزار و ۵۰۲ نفر است و ۸۱ هزار و ۹۱۶ پرونده مستمری بگیر نیز تشکیل شده است.
گودرزی با بیان اینکه در مجموع ۷۶۹ هزار و ۵۸۲ نفر در استان لرستان تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی قرار دارند، افزود: همچنین ۱۸ هزار و ۶۶۲ کارگاه صنفی استان تحت پوشش سازمان از خدمات بیمهای و درمانی بهرهمند میشوند.
مدیرکل تأمیناجتماعی لرستان به حمایتهای سازمان تأمیناجتماعی از کارفرمایان اشاره کرد و یادآور شد: تقسیط بدهی و بررسی مجدد بدهیهای برآوردی کارفرمایان در هیئتهای بدوی و تجدید نظر، رسیدگی به بدهیهای قطعی در قالب ماده ۱۶ و ۱۷ برگزاری جلسات هماندیشی جهت رفع مشکلات بیمهای و آموزش بیمهشدگان و کارفرمایان در محل کار از جمله این اقدامات بهشمار میرود.
گودرزی با اعلام اینکه کل مطالبات تأمیناجتماعی در لرستان حدود یک همت است، ادامه داد: جهت وصول مطالبات معوق ابتدا از طریق تعامل با کارفرمایان جهت وصول نقدی یا تقسیط بدهیها براساس دستورالعمل سازمان اقدام میشود.
مدیرکل تأمیناجتماعی لرستان اضافه کرد: بیمه گریزی کارفرمایان شامل عدم بیمه کارگران در برخی کارگاهها، عدم ارسال دستمزد واقعی برای بیمه شدگان خصوصا در اوایل بیمه پردازی و عدم ارائه دفاتر قانونی توسط کارفرمایان با بیمه شدگان بالای ۵۰ نفر از مشکلات ما محسوب میشود.
وی تاکید کرد: از مهمترین برنامههای آینده تأمیناجتماعی استان، اجرای دقیق ماده ۳۸ و تبصره الحاقی این ماده و محاسبه پروندههای پیمانکاری در موعد قانونی و وصول مطالبات از طریق اعمال ماده ۵۰ قانون است.
گودرزی، ادامه داد: محاسبه مرتب و ماهانه کارگاههای گروه ۳ که دارای بازرسی بوده ولی کارفرما از ارائه لیست امتناع میکند، وصول مطالبات توسط واحد اجرائیات، پیگیریهای قانونی و حقوقی جهت مجاب کردن کارفرمایان برای ارائه دفاتر قانونی و محاسبه بدهی احتمالی و سرشماری کارگاهها و پلاکبرداری از کارگاههای کشفی و افزایش تعداد بیمهشدگان از طریق بازرسیها از دیگر برنامههای این ادارهکل بهشمار میرود.
مدیرکل تأمیناجتماعی لرستان در ادامه با اشاره به توسعه خدمات غیرحضوری به عنوان یکی از راهبردهای سازمان، گفت: بیشک طی سالهای اخیر نهضت آی. تی، تأمیناجتماعی را متحول کرده است و این دگرگونی ادامه دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد بیمهشدگان، کارفرمایان و بازنشستگان و نیز بهدلیل حجم انبوه اطلاعات، سازمان تأمیناجتماعی بهمنظور افزایش دقت و سرعت در کار، ایجاد شفافیت، پاسخگویی در کمترین زمان و کاهش هزینههای جامعه هدف، اغلب خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه میکند.
گودرزی یادآور شد: یکی از درگاههای مهم خدمت رسانی الکترونیک به مخاطبان سازمان تأمیناجتمای سامانه eservices.tamin.ir است و در حال حاضر در این سامانه حدود ۵۷ خدمت در حوزههای بیمهای و درمانی به صورت غیرحضوری ارائه میشود.
وی اضافه کرد: همچنین از طریق نرمافزار «تامین من» ۴۸ خدمت در دسترس بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران قرار گرفته است که بهتدریج این تعداد افزایش مییابد و تا پایان امسال کلیه خدمات در سامانه مذکور به صورت غیر حضوری از طریق «تامینمن» ارائه خواهد شد.
گودرزی در بیان چالشهای خدمات غیرحضوری، گفت: با توجه به حجم اطلاعات، نیازمند بهروزرسانی سیستمهای IT و نرمافزارهای مورد استفاده هستیم. از طرفی مشکلات سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت و پایدار بهویژه در مناطق دور افتاده نیز وجود دارد. همچنین بهدلیل عدم آشنایی برخی مخاطبان تأمیناجتماعی از خدمات الکترونیک، ارائه آموزش و اطلاعرسانی مناسب همواره در اولویت برنامههای ما قرار دارد؛ هرچند برخی افراد بهدلیل مسائلی مانند کهولت سن و کمسوادی تمایلی به انجام امور خود در قالب خدمات الکترونیک ندارند و همچنان از روشهای سنتی استفاده میکنند.
وی یکی از مزایای مهم طرح خدمات غیرحضوری را تشکیل پروندههای الکترونیک و حذف پروندههای فیزیکی بیمهشدگان بیان کرد و افزود: همچنین خدمات الکترونیک، کیفیت خدمترسانی را ارتقا داده است؛ بهنحوی که اکنون با دغدغه گم شدن پرونده یا اسناد مربوطه مواجه نیستیم. کاهش هزینههای اداری و اجرایی شعب، آزادسازی فضای اداری و ایجاد پایگاه متمرکز اسناد مخاطبان سازمان از دیگر مزایای طرح مذکور بهشمار میرود.
مدیرکل تأمیناجتماعی لرستان، ادامه داد: اکنون بیمهشدگان بهسهولت میتوانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری و نرمافزار «تأمینمن» سوابق بیمهای خود را مشاهده کنند و درخواست اموری مانند انتقال سوابق، برقراری بازنشستگی و سایر خدمات بیمهای را بدون نیاز به مراجعه حضوری، ثبت کنند.
گودرزی، تاکید کرد: لازمه این امکانات، الکترونیک کردن فرایندها بود که در تأمیناجتماعی گامبهگام انجام شد و اکنون کیفیت خدمات بهحدی ارتقا یافته است که امروز میتوانیم خود را با کشورهایی که حرفی برای گفتن در زمینه خدمات الکترونیک دارند، مقایسه کنیم.
طراحی بیمههای نوآورانه برای حمایت از خانوادهدر پی تاکید معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده بر لزوم طراحی سازوکارهای نوین بیمهای، توجه ویژهای به پوشش جامع و کارآمد زنان در برابر چالشهای معیشتی و اجتماعی مبذول شده است.
۱۱ ساعت پیش
پرداخت وام ضروری به بیش از ۱۱۸ هزار بازنشسته کشوریبازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با جامعه آماری یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفری، دریافت وام ضروری قرضالحسنه را به عنوان یکی از مطالبات جدی در راستای بهبود وضعیت معیشتی خود میدانند که براساس تازهترین دادههای آماری بیش از ۱۱۸ هزار نفر این مدل تسهیلات را دریافت کردند. قرار است تا پایان سال در ۱۰ مرحله تسهیلات موردنیاز در اختیار این افراد قرار گیرد.
پیروزی سهگانه: طرح تحول دیجیتال به نفع بیمهشدگان، کارفرمایان و تأمین اجتماعیمدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در پاسخ به این پرسش که تحقق کامل «طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای» چه دستاوردهایی برای ذینفعان شامل بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به همراه خواهد داشت؟» به تشریح مزایای این طرح پرداخت.