با توجه به رکود بخش ساختمان و کاهش آمار شاغلان این بخش، تنها با کمی خلاقیت و بدون نیاز به سرمایهگذاری کلان، میتوان مشاغل باب میل دانشآموختگان دانشگاهی را در حوزه مسکن گسترش داد.
تامین ۲۴/در سالهای گذشته بیش از ۶۰ درصد بازار کار کشور در اختیار بخش مسکن بود اما با سایه افکندن رکود در سالهای گذشته بر این بخش، آمار فعالان اقتصادی، کارآفرینان و شاغلان بخش مسکن اعم از سختافزاری، نرمافزاری و مشاغل وابسته و پیوسته به آن در حوزههای تولید، صنعت و خدمات بهشدت روند نزولی را در پیش گرفته است. از آنجایی که هم در حوزه احداث مسکن جدید و هم حوزه خرید و فروش واحدهای مسکونی موجود، این بخش دچار رکود شده، لازم است برای کارآفرینی در حوزه مسکن به دنبال مشاغل جدید باشیم؛ به خصوص که اشتغالزایی در زیرگروههای سنتی بخش مسکن مانند کارگران ساده، نیمه حرفهای و حرفهای ساخت و ساز، کاردانهای فنی و مهندسان ساختمان در حال حاضر مستلزم سرمایهگذاری گسترده است که با توجه به عمیق بودن رکود فعلی که نشانههای خروج از آن به کندی نمایان میشود، ریسک سرمایهگذاری در این بخش بالا رفته است.
بنابراین میتوان با اندکی خلاقیت، مشاغل جدیدی در بخش مسکن و ساختمان ایجاد کرد که در ادامه به چند نمونه آن اشاره میشود: بسیاری از مردم، بازاریابی در حوزه مسکن را با ایجاد دفاتر مشاوره املاک برابر میدانند؛ شغلی که شاید برای بسیاری از دانشآموختگان دانشگاهی به خصوص تحصیلات تکمیلی ورود به آن چندان خوشایند نیست؛ حال آنکه با اندکی خلاقیت و تحقیق و تجسس در این بخش میتوان با ایجاد شرکتهای دانشبنیان، آیتی پایه و استارت آپی، هم مشاغلی که از نظر جایگاه اجتماعی در سطوح بالاتری باشند ایجاد کرد و هم درآمدهایی به مراتب بیشتر از راهاندازی دفاتر مشاوره املاک کسب کرد.
با توجه به افزایش روزافزون حضور گردشگران حرفهای خارجی به کشور از یک سو و کمبود زیرساختهای اسکان آنها از سوی دیگر، میتوان با ایجاد دفاتر و شرکتهای مسکنیاب در بستر آیتی، به تهیه مسکن مورد نیاز آنها به صورت اسکان موقت و کوتاهمدت اقدام کرد. همچنین برنامهنویسان خلاق در حوزه استارت آپ هم میتوانند اپلیکیشنهای مرتبط با بخش مسکن از قبیل معرفی واحدهای موجود در مناطق مختلف پایتخت و کلانشهرها برای خرید، فروش، رهن و اجاره را به کاربران معرفی کرده و با اخذ کارمزدهای بسیار پایین اما در سطحی گسترده به درآمدزایی دست یابند.