تامین ۲۴/ دکتر سیدتقی نوربخش این مطلب را روز شنبه در نشست خبری و جلسه مشترک با رئیس نمایشگاه و اعضای اتحادیه ناشران در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد.
در این نشست که با حضور سیدعباس صالحی، رییس نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره رفع برخی از مشکلات ناشران از جمله برگزاری کارگروه های مشترک و انتقال پرونده ناشران به یک شعبه خاص توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، وی با بیان اینکه قبلا این تسهیلات وجود نداشت، ادامه داد: بزودی دو شعبه غیر از شعبه فاطمی در غرب و شرق تهران را به کار رسیدگی به مسایل بیمه ای ناشران و کتابفروشان اختصاص می دهیم.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: تامین اجتماعی نهادی اجتماعی، اقتصادی است که چهل سال بر اساس قانون فعلی در حال فعالیت است و اکنون برای ٤٢ میلیون نفر (نیمی از جمعیت کشور) خدمت ارائه می کند. این سازمان یک سازمان بیمه گر اجتماعی است که از منابع عمومی استفاده نمی کند.
وی با اشاره به اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره روز گذشته (جمعه) اظهار کرد: سال گذشته ٤٢ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی پرداخت شده است در حالی که در سال ٩٢ این رقم ٢٠ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ٥٢ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند.
دکترنوربخش افزود: حقوق بازنشستگان در دولت یازدهم ٨١ درصد افزایش یافته، یعنی ٢٥ درصد بیشتر از رشد تورم در این دوره، در حالیکه از سال ٨٦ تا سال ٩٢ رشد مستمری ها همواره کمتر از نرخ تورم بوده است، این یعنی عقب افتادگی و دولت به خاطر کمک به افراد کم برخوردار مجبور بود جبران مافات کند و از ابتدای دولت یازدهم هر سال مستمری ها بیش ار تورم افزایش داشته است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه مستمری ها در سال ١٣٩٦ برای حداقل بگیران ١٤,٥ درصد افزایش یافته، گفت: هزینه تعهدات سازمان تامین اجتماعی در سال جاری ٨٥ هزار میلیارد تومان است که این هزینه بدون اتکاء به بودجه عمومی کشور تأمین می شود.
وی با تاکید بر اینکه بر تعامل سازمان تامین اجتماعی با اهالی فرهنگ بایستی از جنس فرهنگ باشد، اضافه کرد: لازم است در حوزه نشر و فرهنگ رسانه، اقدامات جدی تر و ساختار مندی انجام شود تا شاهد ارتقاء خدمات به این قشر عزیز باشیم و امیدواریم در آینده نیز شاهد ارتقاء این خدمات باشیم.
دکتر نوربخش با اشاره به اضافه شدن ١٢ هزار نفر از اصحاب رسانه و فرهنگ به خانواده تامین اجتماعی ادامه داد: معتقد هستیم تعامل با ناشران، اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی باید ایجاد شود و سازمان تأمین اجتماعی از ارتقاء تعاملات با اهل قلم استقبال می کند.
دکتر نوربخش افزود: بزودی کارگروهی برای مشاوره و پیگیری مسایل حوزه نشر در تامین اجتماعی تشکیل می شود.
اهمیت صعنت نشر در سه بخش فرهنگی، اقتصادی، دپیلماسی عمومی و فرهنگی
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در این نشست گفت: صنعت نشر در سه بخش فرهنگی، اقتصادی، دپیلماسی عمومی و فرهنگی دارای اهمیت است.
سید عباس صالحی، فرهنگ مکتوب را قلب حوزه فرهنگی دانست و افزود: صنعت نشر در ارتباطات با مجموعه های بیرونی، جایگاه فرهنگی قابل توجهی دارد که ما کاملا از آن ظرفیت استفاده نکرده ایم.
به گفته وی، ناشران با نگاه فرهنگی و عشق و علاقه به این حوزه ورود کرده اند که امیدواریم با نگاه موجود در دوره اصلی اتفاقات خوبی برای روان سازی صنعت نشر رخ دهد، هر چند در این زمینه برخی کارهای انجام شده و برخی در دست اقدام است.
صالحی با بیان اینکه ٧٠ درصد نشر کشور در تهران و ٣٠ درصد در شهرستان مستقر است، افزود: از این ٣٠ درصد ٢٠ درصد در قم و مشهد فعالیت می کنند، از این رو نیاز است برای این ناشران این شهرها نیز شعبه تأمین اجتماعی اختصاصی راه اندازی شود.
در این نشست همچنین تعدادی از ناشران به بیان نقطه نظرات خود درباره تعامل بیشتر با سازمان تأمین اجتماعی و بررسی زمینه های همکاری پرداختند.
برنامههای توسعهای و تحولآفرین در هر سازمان یا صندوق بیمهگری میتواند مسیر روشنی برای آن صندوق بیمهای ترسیم کرده و از طرفی دیگر ارائه خدمات باکیفیتتر و مطلوبتر به جامعه تحت پوشش اجرایی شود، حال سازمان تأمین اجتماعی در اقدامات توسعهمحور خود ۲۰ طرح تحولی طراحی کرده و در روزشمار هفته تأمین اجتماعی به موضوع تأمین اجتماعی؛ اجرای طرحهای بیستگانه برای توسعه و تحول پرداخته است.
گفته می شود، حدود ۳.۵ میلیون راننده فعال تاکسی اینترنتی در کشور وجود دارد که بیشتر از تعداد راننندگان تاکسی «اوبر» در جهان گزارش شده است. بی تردید همه 3.5 میلیون نفر راننده تاکسی اینترنتی در ایران به طور حرفه ای و تمام وقت دراین کار اشتغال ندارند و بخش قابل توجهی از آنها به عنوان شغل های دوم یا سوم به این کار مبادرت می کنند و از همین رو است که شرکت های تاکسی اینترتی از اعطای حقوق اجتماعی این دسته از رانندگان از جمله حق برخورداری از «بیمه تامین اجتماعی» طفره می روند. در این حال، حقوق مادی رانندگان تمام وقت تاکسی های اینترنتی نادیده گرفته می شود، حال آن که این دسته از رانندگان نیز مانند سایر شاغلان به عنوان شهروندان کشور دارای حقوق شهروندی از جمله برخورداری از پوشش بیمه ای و درمانی هستند. در چنین شرایطی چگونه می توان حقوق اجتماعی و بیمه ای رانندگان تمام وقت تاکسی های اینترنتی را به آنها اعطا کرد؟