تامین۲۴/ این بازار بیش از 20 درصد از کل حجم حقبیمه جهان را به خود اختصاص داده است و این رقم در سال 1987 میلادی به 24 میلیارد دلار در هر دو بخش فعالیت بیمهای عمر و غیرعمر رسید؛ اما قسمت اعظم حقبیمه متعلق به بیمههای عمر است که در کل جهان 7/3 درصد آن به ژاپن اختصاص دارد و این کشور را در رتبه نخست جای داده است، در حالی که در بخش بیمههای غیرعمر یا بیمههای اموال، ژاپن با دارا بودن 12 درصد از کل حقبیمه جهانی در جایگاه دوم پس از آمریکا جای گرفته است که 46 درصد حقبیمه جهانی را دارد. طبق گزارشهای منتشرشده در این بازار، ژاپن بهعنوان دومین بازار با نخستین بازار جهانی که ایالاتمتحده است، فاصله زیادی دارد.
با گسترش و ادامه فعالیتهای بیمهای در دولت توکیو، تمام نگاهها در شرق به این کشور جلب شده است. این کشور در حال حاضر نیمی از حقبیمه در آسیا را به خود اختصاص داده است. بخش بیمه مانند دیگر بخشهای تجاری در این کشور تحت تاثیر زلزله بزرگ شرق ژاپن قرار گرفت که در سال 2011 به وقوع پیوست در این فاجعه نزدیک به 16 هزار نفر کشته و 3 هزار تن ناپدید شدند. سازمان بیمه عمر در ژاپن در آن زمان گزارش داد که بیش از 20 هزار پرونده در ارتباط با این زلزله گشوده شده است که میزان مزایای کل بیمهای و پرداختها بالغ بر 160 میلیارد ین برآورد شده است.
تنها 43 شرکت بیمه عمر در ژاپن فعالیت میکنند که برای یک بازار بالغ بسیار اندک است. در حالی که این رقم در فرانسه به بیش از 250 شرکت میرسد. در میان این 43 شرکت فعال، شرکت «پست اینشورنس ژاپن» (JPI) با در دست داشتن بیش از 20 درصد بازار، بیشترین نفوذ را در بخش بیمههای عمر در این کشور دارد.
از سوی دیگر، نزدیک به نیمی از بیمهگران در این کشور آسیایی شعبههایی از شرکتهای خارجی مستقل هستند. شرکتهای داخلی نیز با سرمایههای شرکتهای خارجی نظیر آلیانز لایف، ایایکس ایلایف، آوگون سونی لایف، آیانجی لایف، متلایف و پرودنتال فایننشال فعالیت میکنند. شرکتهای خارجی سهمی دووجهی از این بازار را به خود اختصاص دادهاند و حدود 20 درصد بازار بیمه عمر را در اختیار دارند.
در حال حاضر بیش از 210 میلیون بیمهنامه لازمالاجرا در ژاپن وجود دارد. تعداد بیمهنامههای عمر فردی نیز در سالهای اخیر بهشدت افزایش یافته است. طبق گزارشهای منتشرشده، این رقم از 110 میلیون نسخه در سال 2007 میلادی و 117 میلیون نسخه در سال 2009، به 127 میلیون نسخه در سال 2012 رسیده است.
حدود 35 درصد یا 47 میلیون از کل بیمهنامههای موجود لازمالاجرا در ژاپن را بیمهنامههای «بیمه عمر کلی» تشکیل میدهند. در این نوع بیمه که در کل جهان طرفداران زیادی دارد، تمامی اعضای خانواده تحت پوشش قرار میگیرند. به باور کارشناسان، بیمه عمر کلی میتواند ضریب نفوذ بیمه در کشورها را بهشدت افزایش دهد.
طبق گزارش بانک جهانی، جمعیت کل ژاپن تقریبا 128 میلیون نفر است و نزدیک به 36 درصد جمعیت این کشور تحت پوشش بیمه عمر کلی هستند. بیمه عمر پزشکی یکی دیگر از بیمههای معروف در ژاپن است که 20 درصد جمعیت ژاپن تحت پوشش این نوع بیمه هستند. بیمه سرطان نیز 15 درصد از بیمههای لازمالاجرا در ژاپن را در اختیار دارد. با تغییرات کلی ناشی از آزاد شدن و جهانی شدن بازارهای مالی دنیا نقش صنعت بیمه در نظامهای مالی و ایجاد روابط داخلی این صنعت با سایر موسسههای مالی یکی از اهداف مورد نظر دولت توکیو در تحولات آینده خواهد بود. البته این امکان وجود دارد که تغییرات بسیاری در بازار بیمه عمر و غیرعمر ژاپن متاثر از تغییرات اقتصادی و تحولات بازارهای جهانی رخ دهد.
منبع : هفته نامه آتیه نو / نیوساینس