
مدیران تأمین اجتماعی مازندران بر اهمیت سیاست «صفر فرانشیز»،نسخه الکترونیک و فرهنگسازی برای کنترل مصرف بیرویه و کاهش هزینههای غیرضروری خدمات سلامت تاکید کردند.
فریبرز درویش، مدیر درمان تأمیناجتماعی مازندران درباره سیاست «صفر فرانشیز» به تامین24 گفت: این سیاست یک مزیت بزرگ دارد و دسترسی مردم به درمان را افزایش میدهد، اما اگر سازوکارها درست طراحی نشود، ممکن است تقاضاهای غیرضروری و هزینههای اضافی ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه باید بین ارائه خدمات رایگان و مدیریت منابع تعادل برقرار کنیم، افزود: هیچکس نباید به خاطر هزینه از خدمات ضروری محروم شود، اما در عین حال باید مراقب باشیم منابع سازمان بیجهت هدر نرود.
درویش درباره چگونگی کنترل هزینهها بیان کرد :هزینهها مرتب بررسی میشود مثلاً میانگین ریالی نسخهها، تعداد خدمات آزمایشگاهی و دارویی را رصد میکنیم تا اگر جایی روند غیرمعمولی بود، بررسی کنیم و جلوی مصرف بیرویه گرفته شود.
او تاکید کرد: این کار باعث میشود پیش از اینکه مشکل بزرگ شود، بتوان آن را کنترل کرد.
نسخه الکترونیک؛ ابزار شفافیت
درویش درباره نسخهنویسی الکترونیک بیان کرد: این سیستم کمک بزرگی است، چون حالا میتوانیم دقیق ببینیم چه نسخههایی نوشته شده و الگوهای تجویز چگونه است. قبلاً تنها با شکایات یا نمونهبرداری اطلاعات داشتیم، اما حالا با دادههای لحظهای کار راحتتر شده است.
او تاکید کرد: البته این سیستم زمانی تاثیرگذار خواهد بود که با سایر اصلاحات، مانند راهنماهای بالینی و روشهای پرداخت، همراه شود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی مازندران درباره سهم هزینهها از تقاضای القایی گفت: مطالعه دقیقی در داخل سازمان انجام نشده، اما گزارشهای ملی نشان میدهد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینهها ممکن است ناشی از تقاضای القایی یا خدمات غیرضروری باشد. بنابراین حتماً باید تلاش کنیم که این رقم کاهش پیدا کند.
درویش درباره راهکارهای کنترل مصرف بیرویه دارو و خدمات درمانی توضیح داد: راهکار واحدی وجود ندارد؛ ترکیبی از اصلاح نظام پرداخت، اجرای راهنماهای بالینی و نظارت مستمر موثر است. باید به سمتی برویم که کیفیت خدمات برای ارائهدهنده مهمتر از کمیت باشد.
محدودیت اجرای ارجاع داخلی در مازندران
سرپرست معاونت خدمات درمانی مازندران درباره طرح ارجاع داخلی گفت: در مازندران به خاطر طرح پزشک خانواده شهری، نتوانستیم ارجاع داخلی را کامل اجرا کنیم برای همین تاثیر آن در استانهای دیگر که پزشک خانواده ندارند، باید بررسی شود.
یزدان اکبری به اهمیت فرهنگسازی در کنترل تقاضای القایی اشاره و بیان کرد: کار فرهنگی طولانیمدت، اما بسیار مهم است. هم مردم و هم پزشکان باید فرهنگ مصرف منطقی خدمات سلامت را بپذیرند. آموزش، اصلاح رابطه پزشک و بیمار، تنظیم انتظارات و کنترل تبلیغات بخشی از این مسیر است.
او افزود: این کار زمان میبرد، اما اثرش ماندگار خواهد بود.








