
دکتر محمد سعید مرزبان در گفتوگو با تامین24 اظهار کرد: رغبت و اشتیاق یا نیاز به دریافت یک خدمت یا یک کالا را تقاضا میگویند. با توجه به اینکه تولید هر خدمتی هزینههایی را دربر دارد، ایجاد تقاضای القایی موجب بالا رفتن هزینهها، کاهش کارآیی و نرسیدن آن خدمت به گیرندگان واقعی میشود. در نتیجه باید تا حد ممکن از ایجاد تقاضای القایی در سازمان تأمیناجتماعی پرهیز کنیم.
مرزبان ادامه داد: در تأمیناجتماعی، اصل رایگان بودن خدمات درمانی میتواند منجر به تشویق برخی افراد نسبت به استفاده از آن خدمت شود. بنابراین باید سعی شود تبعات این خدمت رایگان هم برای دهنده خدمت و هم برای گیرنده کم شود.
معاون خدمات درمانی مدیریت درمان تأمیناجتماعی استان مرکزی بیان کرد: برای مدیریت تقاضای القایی در سازمان، روشهایی مانند کنترل و نظارت بر دفعات و تعداد مراجعه افراد به مراکز درمانی وجود دارد و استفاده از سیستمهای درمانی الکترونیک و نسخهنویسیهای الکترونیک در اجرای این مدیریت موثر واقع میشود.
مرزبان اضافه کرد: سطحبندی خدمات یکی دیگر از راههای کنترل تقاضای القایی است؛ براین اساس بیماران با مراجعه به سطح اول درمان یعنی پزشکان عمومی برای ارجاع به سطوح دوم و سوم، راهبری میشوند.
وی افزود: کمیتههای دارو و درمان در سازمان تأمیناجتماعی عملکرد همکاران ما را بررسی میکند. همچنین استفاده از خط مشی ها (گایدلاینها) در زمینه روشهای درمانی بیماریها و نظارت بر اجرای صحیح آن یکی دیگر از روشهای کنترل هزینهها بهشمار میرود.
مرزبان گفت: مدیریت درمان تأمیناجتماعی در دو بخش ارائه خدمت میکند؛ یک بخش درمان مستقیم و دیگری درمان غیرمستقیم یا مراکز طرف قرارداد است. روشهای کنترلی موجود در مراکز طرف قرارداد و معاونت خرید راهبردی نسبت به آنچه که در درمان ملکیمان انجام میدهیم پیشروتر و پیشرفتهتر است.
وی ادامه داد: در نهایت از تمامی روشهای آنالیز کامپیوتری و نیز روشهای نظارتی بر مراکز طرف قراردادمان بهویژه از زمانی که نسخه الکترونیک استقرار یافت، استفاده میکنیم.