
سازمان تأمین اجتماعی اجرای ۲۰ «طرح تحولی» را از بهمن ماه سال گذشته با هدف دگرگونی در کیفیت و سرعت ارائه خدمات به ذینفعان اجرایی کرده است. این طرحها که بر محور دیجیتالیسازی، شفافیت و تسهیل فرآیندها طراحی شده، مزایای گستردهای برای بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به همراه خواهد داشت.
به گزارش تأمین 24، شاید اجرای این طرحهای تحولآفرین و حرکت به سمت دیجیتالسازی به نوعی پایان صفهای طاقتفرسا برای دریافت خدمات از سوی همه گروههای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی باشد. طرحهای بیستگانه با محوریت تحول اساسی در خدمات بیمهای و رفاهی به گونهای بنا نهاد شده تا همه گروههای ذینفع از آن منتفع شوند.
نرگس اکبرپور روشن، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره طرحهای تحولآفرین گفت: طرحهای تحولی سازمان تأمین اجتماعی که به حیطههای مختلف امور مربوط به بیمه، درمان، چشمانداز تأمین اجتماعی، هوشمندسازی و دیگر حوزهها میپردازد میتواند آینده روشنی برای سازمان و ذینفعان به تصویر بکشاند.
اکبرپور روشن در گفتوگو با تأمین ۲۴ افزود: امیدواریم طرحهای تحولی در حیطه ارائه خدمات به ذینفعان در همه بخشها و حوزه خدمات غیرحضوری به طور کامل محقق شود. به طور یقین چنین طرحهایی که طبق برنامه زمانبندی و براساس اطلاعات استخراج شده تدوین شده برای بزرگترین سازمان بیمهگر و همه مخاطبان و مشمولان نتیجهبخش خواهد بود که امید میرود نتیجه آن برای همه ذینفعان ملموس باشد تا پیامدهای مثبت آن هم تحقق پیدا کند.
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۲۲ دی ماه سال گذشته در نشست با معاونان و مدیران این سازمان گفت: ۲۰ طرح تحولی فراتر از رویههای معمول و با استفاده از خرد جمعی تعریف شده و با مدیریت صحیح و تحمل سختیها و دشواریها میتوان همه این طرحها را محقق کرد. روزی که این ۲۰ طرح با موفقیت اجرا شود، تأمین اجتماعی یک سازمان بسیار متفاوتتر از امروز خواهد بود.
همچنین در بند ۳ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی موضوعاتی نظیر (پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی و عدم تحمیل طرحهای فاقد تضمین مالی بیننسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمهای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمانها و صندوقهای بیمهگر اجتماعی به عنوان اموال متعلق حق مردم با تأکید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد سازوکار لازم) مورد توجه قرار گرفته است. به این واسطه ۶ طرح از طرحهای تحولی بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی مرتبط با این بند سیاستهای کلی لحاظ شده است.
همچنین سیاستها به موضوعاتی همچون مدیریت تعهدات بیمهای سازمان با هدف حفظ پایداری مالی، ارتقای مدیریت وصول منابع با هدف تعادل منابع و مصارف، ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی با هدف پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی، هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی با هدف پایداری مالی، سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکتها و املاک تأکید دارد.
چشمانداز روشن تحولات در تأمین اجتماعی
گسترش چتر حمایتی همه گروههای مشمول، ارائه خدمات باکیفیتتر به بیمهشدگان و تحول در حوزه کارفرمایی به طور یقین با اجرای طرحهای تحولآفرین در سازمان تأمین اجتماعی محقق خواهد شد. تحولآفرینی در برنامهریزیها و حرکت به سمت برنامههای توسعهمحور میتواند چشمانداز روشنی را برای سازمان تأمین اجتماعی به دنبال داشته باشد.
در چنین شرایطی که سازمان تأمین اجتماعی توسعه و تحول را ملاک برنامهریزی خود در بخشهای مختلف بیمهای، درمانی و بازنشستگی قرار داده است یقین بدانیم که تحولات چشمگیر در مسیر برنامههای این نهاد بیمهگر تحقق مییابد تا از این طریق رضایتمندی جامعه هدف و ذینفعان فراهم شود. این طرحها گام بلندی به سمت چشمانداز روشن تأمین اجتماعی برمیدارد اما برای تضمین آینده، نیاز به انعطافپذیری و توانایی پیشبینی و واکنش به تحولات مدنظر دارد.
حال باید دید که اگر سه مولفه مهم عزم و اراده مدیریتی، تأمین منابع پایدار و سیستم نظارتی محقق شود، طرحهای بیستگانه میتواند به سکوی پرتابی برای تبدیل تأمین اجتماعی به یک نهاد پیشرو، پایدار و قابل اعتماد تبدیل شود. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: طرحهای تحولی بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی به طور قطع میتواند چشمانداز آینده این سازمان بزرگ اجتماعی را بهبود ببخشد زیرا به هر حال تأمین اجتماعی به عنوان نهادی است که ویترین دولت محسوب میشود؛ عملکرد این نهاد میتواند منجر به نارضایتی یا رضایت مردم شود.
اکبرپور روشن ادامه داد: با وجود اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب میشود ولی به عنوان یک نهاد اجتماعی عملاً ویترین دولت است و کارکرد این مجموعه اجتماعی میتواند روی اعتماد مردم تأثیرگذار باشد، بنابراین اگر یک سازمانی به این بزرگی و به این اهمیت استراتژیک، برنامهای پیش روی خود داشته باشد و مطابق با آن به نیازهای ذینفعان پاسخ دهد، طبیعتاً منجر به بهبود چشمانداز یا افزایش رضایتمندی در جامعه هدف و ذینفعان خواهد شد.
به گفته وی، چنین رویکرد مدیریتی تحت عنوان ۲۰ طرح تحولی در بزرگترین نهاد بیمهگر تحت عنوان یک رویکرد تحولی، بلندمدت و آیندهنگرانه میتواند چشمانداز این سازمان را نسبت به آینده بهبود ببخشد و طبیعتاً افراد بیمهشده میتوانند با اعتماد بیشتری به این سازمان بیمهپردازی داشته باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر بحث ناپایداری صندوقهای بیمهای و بازنشستگی مهم است، قطعاً اینکه یک مدیریتی، برنامههای از پیش مشخصی برای بهبود کارکرد و عملکرد سازمان داشته باشد، بسیار مفید خواهد بود.
طرحهای تحولی بیستگانه
اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی، اصلاح ساختار مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب بیمهای، خدمات بیمهای فضای کسب و کار، سازماندهی بیمهای کسبوکارهای نوین، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای، مدیریت تعهدات بیمهای، ارتقای مدیریت وصول منابع و سازماندهی مشاغل سختوزیانآور و اصلاح عناوین شغلی به عنوان ۱۰ طرح اول تحولی در سازمان تأمین اجتماعی محسوب میشود.
همچنین هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی، چشمانداز تأمین اجتماعی نوین، ضابطه استعدادیابی و شناسایی و جذب نخبگان، ساماندهی و اصلاح روند انتصابات، پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان، رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی، نظام یکپارچه مالی_تعهدی، بهرهوری منابع مالی سازمان، سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکتها و املاک ۱۰ طرح دیگر تحولی در سازمان تأمین اجتماعی است.
به گفته اکبرپور روشن، طرحهای تحولی به صورت ویژه به مدیریت تعهدات بیمهای پرداخته شده نشان میدهد که این موضوع بسیار برای سازمان تأمین اجتماعی دارای اهمیت است و بدیهی است یک صندوق بیمهای برای اینکه بتواند تعهدات خود را در قبال همه ذینفعان انجام دهد نیاز به منابع پایدار از محل وصول حقبیمههای جامعه تحت پوشش دارد.
وی ادامه داد: منابع صندوقهای بیمهای از نوعی که در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد عمدتاً از محل وصول حقبیمهها تأمین میشود و به خاطر همین هر چقدر که اطمینان در وصول حق بیمهها بیشتر باشد اجرای تعهدات با ضمانت بیشتری اجرایی خواهد شد. این تعهدات بخشی از طریق خود کارگر، بخشی دیگر از سوی کارفرما و سوی دیگر این حقبیمهها را دولت پرداخت میکند.
اکبرپور روشن معتقد است که کارفرمایان و کارگران میتوانند نقش کلیدی در وصول حقبیمههای سازمان تأمین اجتماعی داشته باشند، در اینکه این منابع به صورت پایدار و به صورت منظم به سازمان پرداخت شود، البته در حیطه بخش کارگر به عنوان بیمهشده اجباری مشکلی برای پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه وجود ندارد، چون حقبیمه را کارفرما از طرف این افراد پرداخت میکند.
اجرای این ۲۰ طرح تحولی، نه تنها روال سنتی خدماترسانی را متحول میکند، بلکه گامی بلند به سوی افزایش رضایتمندی، کاهش فساد اداری و ایجاد یک نظام تأمین اجتماعی پویا، شفاف و پاسخگو است. انتظار میرود این طرحها که به طور کامل به بهرهبرداری برسند اثرات مثبت آن در زندگی میلیونها نفر از ذینفعان این سازمان نمایان شود. در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر از خدمات این نهاد بزرگ بیمهگر بهرهمند هستند.




